Menu Zavřít

Pražská obrana

4. 5. 2006
Autor: Euro.cz

Ministerstvo dopravy odpovědělo EK a Kapsch připravuje ve Švédsku satelitní systém

Zatímco konsorcium vedené rakouskou firmou Kapsch již zahájilo výstavbu mýtného systému v České republice, Evropská komise (EK) pokračuje v sumarizování podkladů pro svá šetření. Ministerstvo dopravy prostřednictvím velvyslance České republiky při Evropské unii Pavla Kohouta odpovědělo šéfovi generálního ředitelství pro vnitřní trh a služby Alexanderovi Schaubovi na jeho výzvu. Praha se brání podle předpokladů a od zažitých argumentů, jež uplatňovala při šetření zakázky českým antimonopolním úřadem, neustupuje. Na Evropskou komisi se po svém vyřazení z výběrového řízení obrátila jak italská Autostrade, aktivně s ní komunikují také francouzský Sanef a německý T-Systems. Argumenty těchto subjektů se Schabův odbor začal zabývat počátkem letošního roku a na konci února zaslal Kohoutovi dopis uvozený větou: „Podání, která jsme obdrželi, naznačují, že otevírání obálek s nabídkami a jejich následné hodnocení proběhlo nestandardním způsobem.“ Ministerstvo dopravy se v odpovědi snaží pochybnosti Evropské komise rozptýlit s tím, že veškeré námitky jsou bezpředmětné a tendr se uskutečnil v souladu s českými i komunitárními pravidly. To vše se děje v době, kdy k posouzení Evropské komisi míří další obdobně velké výběrové řízení. Tentokrát na nákup transportérů pro českou armádu.

Tři šetření.

Schaubovo vyšetřování je však o krok pozadu oproti dalším dvěma řízením, která připravují jiné části Komise. Pravděpodobně mnohem dříve než řízení kvůli průběhu tendru, což zkoumá Schaub, začnou procedury kvůli možné nedovolené státní podpoře a diskriminaci satelitní technologie. V těžké pozici bude stát především v druhém případě. Firmy nabízející satelitní technologii vyvíjejí na Komisi poměrně značný tlak. Pomoci by jim mohla i další skutečnost. Přípravu řízení v tomto případě má na starost Philippe Hamet, který se podílel na projektu Galileo. Právě tento projekt by měl v budoucnu být mimo jiné platformou pro satelitní mýtný systém v Evropě. Z informací, které týdeník EURO získal od zdrojů, jež s Komisí kvůli připravovaným šetřením komunikují, se výběrové řízení mýtné v České republice, ale i v Maďarsku a na Slovensku může pro Evropskou komisi být prostředkem, jak novým zemím ukázat pravidla hry. V Komisi prý již delší dobu panuje názor, že je třeba skoncovat s kufříkovými metodami uplatňovanými v nových členských státech. Jelikož na začátku května zahajuje dvoukolový tendr na mýtné Maďarsko a po volbách i Slovensko, může být příklad českého výběrového řízení dobrým precedentem.

MM25_AI

Co na to ministerstvo.

Schaub ve svém únorovém dopise velvyslanci Kohoutovi do značné míry převzal argumentaci vyřazených firem a v poměrně ostře laděném přípisu se zaměřil na tři okruhy otázek. Za prvé požadoval informace k transparentnosti a jednotnému zacházení s účastníky výběrového řízení. Pozornost Komise byla rovněž „upoutána“, jak uvedl, na formulaci některých bodů zadávací dokumentace. „Z formulace příslušných článků zadávací dokumentace vyplývá, že zadavatel uzná jako náhradu jiné certifikáty jen tehdy, doloží-li uchazeč společně s certifikátem takové doklady, které nad vší pochybnost prokáží shodu či rovnocennost. Ustanovení článku 33 příslušné směrnice 29/50/EHS stanoví, že kromě certifikátů uvedených v zadávací dokumentaci a jiných rovnocenných certifikátů zadavatel musí také uznat jiné důkazy rovnocenné kvality od poskytovatelů služeb, kteří nemají možnost si daný certifikát opatřit, nebo jej získat v daných lhůtách. Nicméně z formulace použité v zadávací dokumentaci předmětného zadávacího řízení spíše vyplývá, že zadavatel uzná pouze rovnocenné certifikáty. Pro další analýzu této části zadávací dokumentace bych Vás rád požádal o vysvětlení, zda povinnost vyplývající z článku 33 byla dodržena,“ uvedl v říjnu Schaub. Pro jednu z vyřazených firem (Autostrade) je uznání italských certifikátů klíčové, pro eventuální zpochybnění tendru. Ministerstvo dopravy se však v odpovědi Schaubovi brání: „Autostrade ve své nabídce odkázala na internetovou stránku, kde je uveřejněna Sociální a ekologická zpráva, která měla předmětné kvalifikační kritérium prokázat. Tato zpráva však není v českém jazyce,“ argumentuje resort s odkazem na paragraf zákona, jež stanoví, že nabídky a další podklady požadované tímto zákonem se překládají v češtině. Ve stejném duchu se nesou i další části odpovědi. Pochybnosti o dostatečných referencích vítězné společnosti Kapsch vyvrací šalamounsky. Ministerstvo údajně nehledá provozovatele mýtného, neboť právě reference Kapsche v této oblasti konkurenční firmy zpochybňují, ale pouze dodavatele systému. Provozovat si ho prý stát bude sám. Vyřazené firmy část argumentace v Bruselu rovněž opírají o tvrzení, že stát neprovedl hodnocení vítězné nabídky. Schauba zajímalo rovněž stanovisko ministerstva dopravy k tomuto problému. Teoreticky by totiž mohla vítězná firma za předpokladu, že ostatní uchazeči jsou z výběrového řízení vyloučeni, což se stalo, požadovat jakoukoli částku. Pokud by výběrová komise neprovedla hodnocení, což neprovedla s odkazem na to, že nemá s čím porovnávat, neměl by výsledek tendru platit. Alespoň takového názoru jsou bruselští stěžovatelé. Zda se Schaub v odpovědi na tuto otázku dozví, co požadoval, však není jisté: U předmětné veřejné zakázky hodnocení ve smyslu porovnání nabídek nemohlo být provedeno, protože kvalifikační předpoklady a soulad nabídky se zadávací dokumentací prokázala jediná nabídka. Komise tak mohla v daném případě posoudit výhodnost pouze této jediné nabídky a na tomto základě ji doporučit zadavateli. V této souvislosti Komise doporučila nabídku Kapsche a zadavatel to akceptoval,“ dozvěděl se od ministerstva Schaub. Z dikce textu vyplývá, že Komise mohla v tomto případě posoudit výhodnost nabídky, ale nevyplývá, zda to udělala či nikoli. Závěr stanoviska české strany je však jednoznačný. „Jak vyplývá z výše uvedeného, splnil zadavatel v souvislosti s požadavky na předmětné certifikáty všechny požadavky, vyplývající z předmětných komunitárních i vnitrostátních předpisů. Žádný z uchazečů nebyl v tomto směru diskriminován. Námitky stěžovatele proto Česká republika považuje za neopodstatněné,“ uzavírá svou odpověď resort dopravy.

Na severu to půjde.

Dodavatele mýtného systému hledá také Švédsko. V současné době zkoumá možné varianty, pravděpodobně se rozhodne pro zpoplatnění celé silniční sítě. Rakouská společnost Kapsch, která dodá mikrovlnný systém do Česka, se tendru hodlá rovněž zúčastnit. Z informací zveřejněných na jejích švédských webových stránkách vyplývá, že řešení, které tam nabídne, je satelitní. Přesně to, o kterém v České republice firma tvrdí, že není dostatečně vyzkoušené, je nepřesné a má nejasnou perspektivu. Vždyť systém Galileo začne fungovat až za pět let, a kdo ví jestli. Z dostupných informací vyplývá, že na vytváření projektu pod názvem Arena se podílí mimo jiné se společnostmi Ericsson a IBM. Jak lze vyvodit z citátu že švédských webových stránek Kapsch TraficCom, ve Švédsku bude fungovat satelitní systém plně kompatibilní s požadavky Evorpské unie. „Jedna z mnoha odlišných možností, které jsou obsaženy v našem návrhu sytému, je GPS systém, určený speciálně pro případy, kdy se v zemi blíží zpoplatnění všech silnic. Nejvyužívanějším prostředkem pro zjištění polohy vozidla je v současné době GPS. S využitím evropské direktivy EFC, která je podkladem pro rozhodování Kapsch TrafficCom, je též účinný při harmonizaci vedoucí k dosažení součinnosti s budoucími EFC systémy a s jinými telematickými aplikacemi.“ Co dodat. Nic. Snad jen, škoda, že si evropské direktivy přední světová firma na mýtné systémy nevšimla dříve.

  • Našli jste v článku chybu?