Praha je podle aktuální studie společnosti JLL s názvem High Street Retail in Prague 2016 nejzajímavějším maloobchodním trhem v oblasti střední a východní Evropy. Maloobchodníci reagují jak na silnou kupní sílu obyvatel Prahy a České republiky, tak na silný turistický ruch.
Kvetoucí maloobchodní trh v Praze a v České republice neunikl zájmu realitních investorů. V roce 2015 směřovalo do sektoru maloobchodních nemovitostí 1,12 miliardy eur, což je 42 procent celkového objemu realitních investic v České republice.
Největší jednotlivou transakcí loňského roku byl prodej nákupního centra Palladium, které koupila společnost Union Investment za 570 milionů eur.
„Situace v oblasti nákupních center se dlouhodobě nemění. Majitelé špičkových nákupních center mají díky zájmu nájemců silnou vyjednávací pozici. V případě, že se uvolní nějaká jednotka, prakticky okamžitě se vytvoří řada vážných zájemců. Nájemné nejlepších maloobchodních prostor v nákupních centrech se pohybuje na úrovni 110 eur za metr čtvereční,“ říká Tomáš Soukup, vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí JLL.
V případě, že se uvolní nějaká jednotka, prakticky okamžitě se vytvoří řada vážných zájemců.
„Během roku 2015 jsme zaznamenali vzrůstající zájem investorů o nákupní centra v Praze, dále regionální maloobchodní projekty, outlety a v neposlední řadě i nemovitosti na vyhlášených nákupních třídách. Zdá se, že tento trend bude pokračovat i letos, kdy zájem o tento sektor potvrzuje množství již rozjednaných transakcí a pokračující silná poptávka,“ míní Stuart Jordan, vedoucí investičního oddělení JLL pro Českou republiku a region střední a východní Evropy.
Prestižní Pařížská
Doménou luxusních značek je Pařížská ulice. Dnes se zde nachází více než 40 obchodů předních luxusních značek, z nichž 15 obchodů provozují tyto značky přímo bez zprostředkujícího lokálního zastoupení.
Zájem o prestižní adresu, který Pařížská ulice kvůli svým fyzickým limitům není schopna uspokojit, se pak přelévá do i sousedních ulic Široké, Kostečné a částečně na Staroměstské náměstí. Průměrné nájemné zde dosahuje 185 eur za metr čtvereční.
Od turistických návštěvníků vedle ruštiny je v Praze stále častěji slyšet čínštinu a korejštinu. Podle ČSÚ Prahu v roce 2015 navštívilo celkem 292 tisíc ruských, 197 tisíc čínských a 180 tisíc korejských turistů.
Číňané převzali otěže
Podle společnosti Global Blue, která se specializuje na tax-free nakupování, v ČR v loňském roce z návštěvníků ze zemí mimo EU nejvíce utráceli čínští turisté. Jejich podíl vzrostl ze 14 procent v roce 2014 na 25 procent v roce 2015.
Oproti tomu nakupování ruských turistů, tradičních lídrů žebříčku, pokleslo ze 44 procent v roce 2014 na 24 procent v roce 2015.
Zájmu čínských a obecně asijských turistů o Prahu nahrává i nově otevřené přímé letecké spojení mezi Prahou a Pekingem v září roku 2015 a mezi Prahou a Šanghají v dubnu 2016.
O rostoucím významu čínských turistů svědčí například i nejnovější marketingová aktivita obchodního domu Kotva, který představil svůj oficiální název i v čínštině Kao-tche-wa.