Evropské automobilky v posledních letech masivně investují do nových vozidel s elektrickým pohonem. Netýká se to přitom jen samotných aut, ale také celého výrobního procesu. Třeba společnost Volvo v současnosti staví u Košic novou továrnu, která bude od roku 2026 vyrábět elektromobily. Pozadu pak nezůstává ani konkurence – konkrétně Volkswagen chce na Slovensku vyrábět plně elektrické modely SUV už po roce 2025.
Rozvoj elektromobility sice mnozí ekologové a politici vítají, pro řadu českých a slovenských firem to ale může představovat závažné komplikace. Elektromotory mají totiž mnohem méně součástek než klasická auta se spalovacím motorem. Některé díly jako vstřikovače paliva nebo výfukové systémy nejsou potřeba vůbec, jiných je pak nutné použít o poznání méně. A právě dodavatelé těchto komponentů mohou mít problém s uplatněním.
Podle studie bratislavské společnosti GLOBSEC může na Slovensku kvůli přechodu na elektromobilitu přijít o práci až 85 tisíc zaměstnanců. To je zhruba 4,5 procenta veškeré pracovní síly v zemi. „Pokud tuto transformaci nezvládneme, budeme mít závažný problém s vysokou nezaměstnaností,“ řekl pro Bloomberg Alexander Matušek, prezident Svazu automobilového průmyslu Slovenské republiky.
Silná konkurence z Číny
Podobná situace jako na Slovensku panuje rovněž v České republice, kde je na automobilový průmysl navázáno zhruba půl milionu pracovních míst. Ani u nás si ale mnohé firmy nejsou jisté tím, zda budou mít dost práce i v následujících letech.
Podle prezidenta Hospodářské komory České republiky Zdeňka Zajíčka je navíc tempo nástupu elektromobility až příliš rychlé a evropské firmy budou mít velké problémy s tím, aby mohly konkurovat čínským společnostem. „Evropa zkrátka nabrala až příliš vysoké tempo a vydala se směrem, který nás staví do nevýhodné pozice ve srovnání s jinými kontinenty,“ uvedl Zajíček v listopadovém rozhovoru se zmíněnou agenturou.
Pokud se přitom českým a slovenským firmám nepodaří přizpůsobit, mohla by v obou zemích vypuknout krize podobná tomu, co se stalo v americkém Detroitu. Více než šestisettisícové město ležící ve státě Michigan patřilo kdysi k centrům automobilového průmyslu v USA, postupně byly ale jednotlivé továrny rušeny, což vedlo k razantnímu nárůstu nezaměstnanosti a dalším závažným problémům.
Inženýři se snaží, situace je ale složitá
Pro slovenskou ekonomiku je význam automobilového průmyslu možná ještě větší než pro tu českou. To ostatně dokládají i data, podle nichž pochází zhruba polovina veškeré slovenské průmyslové produkce od automobilek a jejich dodavatelů. Své továrny v zemi aktuálně mají společnost Kia, Stellantis, Jaguar Land Rover a zmíněný Volkswagen, které tam dohromady spolu se všemi dodavateli zaměstnávají celkem 260 tisíc lidí.
Jedním z center slovenského automobilového průmyslu je 18tisícový Dolný Kubín v Žilinském kraji. Zatímco ještě před dvěma dekádami zde nezaměstnanost přesahovala 20 procent, v současnosti práci nemají pouhá čtyři procenta obyvatel. Primátor města Ján Prílepok se však obává, že situace se kvůli přechodu na výrobu elektromobilů může opět zhoršit.
„Z rozhovorů s různými dodavateli vím, že jsou připraveni se trendu přizpůsobit. Zároveň jsou ale závislí na tom, jak transformaci zvládnou jejich zákazníci. Celou situaci tedy vnímáme jako vážnou hrozbu. Napadá mě paralela s firmou Nokia a jejími mobilními telefony,“ okomentoval současný stav Prílepok. Slavný finský výrobce mobilů před lety zaostal za nejnovějším technologickým vývojem, aby byl nakonec donucen začít se věnovat zcela jinému odvětví.
Právě tohoto vývoje se nyní obávají také mnozí podnikatelé. Třeba společnost Miba, která v Dolním Kubíně zaměstnává 750 lidí, si je svých obtížných budoucích vyhlídek velmi dobře vědoma. „Situace na trhu se dramaticky mění. I když naši inženýři najdou nové příležitosti, není žádná záruka, že si dokážeme udržet všechny zaměstnance,“ uzavřel šéf tamní továrny Vladimír Toman.