Concorde: stroj, který zkrátil cestování přes Atlantik o polovinu, byl na komerční linky zařazen už v roce 1976. Cestujícím sloužil 27 let, až do roku 2003. Vaz mu zlomila tragická nehoda na předměstí Paříže, vysoké provozní náklady i 11. září.
Vývoj stroje začal již v šedesátých letech. Společnými silami se na něm podíleli Britové a Francouzi. Jejich národní dopravci British Airways a Air France tak byli jedinými aerolinkami, které zařadily stroj do své flotily. Na trase mezi Evropou a Amerikou létalo celkem 20 Concordů.
Concorde: chlouba letectví
Provoz těchto nadzvukových strojů se celou doby potýkal s ekonomickými problémy. Na palubu se vešlo pouze sto cestujících. Cestu mezi kontinenty sice zvládl za tři a půl hodiny, ovšem spálil při tom dvojnásobek paliva než Boeing 747.
Tupolev Tu-144 |
---|
Stroj, který byl vyvinut v 70. letech v Sovětském svazu. Jako první civilní letoun překonal rychlost zvuku. V roce 1977 začalo letadlo přepravovat cestující na trase Moskva - Alma Ata. Stroje tohoto typu přepravily během 55 letů celkem 3 284 osob. Tupolev trpěl obdobnými problémy jako Concorde. Náklady na údržbu byly obrovské a spotřeba na kilometr a cestujícího byla téměř 10krát vyšší než u Tu-154. Lety byly pozastaveny po nehodě při zalétávání nového typu Tu-144D v roce 1978 a nebyly již nikdy obnoveny. Celkem bylo vyrobeno 16 strojů a jeden zůstal nedokončen. |
Zdroj: cs.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-144
Posledními pomyslnými hřebíčky do rakve civilní nadzvukové dopravy se staly dvě tragické události. V roce 2000 se Concorde na letu AF 4590 dvě minuty po startu zřítil na hotel na předměstí Paříže. Zahynulo všech 109 lidí na palubě. O rok později přišlo 11. září, po kterém se celá letecká doprava ocitla v krizi a concordy létaly s obsazeností menší než 50 procent.
Poslední stroj dosedl na letišti Hearthrow 24. října 2003.
Dále čtěte: