ŘEDITEL SEKCE PODPORY PODNIKÁNÍ A INVESTIC MINISTERSTVA PRŮMYSLU A OBCHODU MARTIN TURNOVSKÝ: Vloni zahájený projekt Informačních míst pro podnikatele, na který stát přispěl 150 miliony korun, může brzy skončit. Docházejí mu peníze na provoz. Jak se na budoucnost těchto míst dívá zástupce ministerstva průmyslu a obchodu?
ŘEDITEL SEKCE PODPORY PODNIKÁNÍ A INVESTIC MINISTERSTVA PRŮMYSLU A OBCHODU MARTIN TURNOVSKÝ: Vloni zahájený projekt Informačních míst pro podnikatele, na který stát přispěl 150 miliony korun, může brzy skončit. Docházejí mu peníze na provoz. Jak se na budoucnost těchto míst dívá zástupce ministerstva průmyslu a obchodu? Existuje nějaká písemná dohoda mezi ministerstvem a hospodářskou komorou, co kdo z nich bude v projektu Informačních míst pro podnikatele platit?
Pokud vím, neexistuje, existuje dohoda o společném postupu při čerpání prostředků z rozpočtu. Na informační místa byla v rámci státního rozpočtu schválena určitá částka, která potom přešla do kapitoly ministerstva průmyslu a obchodu. Její čerpání závisí na schvalování dokumentace, která tak funguje jako „smluvní spolupráce“ týkající se spolufinancování projektu.
S čím tedy může komora počítat?
Na informační místa dostalo ministerstvo z rozpočtu 150 milionů. Tuto částku jsme hospodářské komoře uvolnili. Zbytek peněz na dofinancování projektu už půjde z rozpočtu ministerstva na příští rok. Není to jediná položka, kterou financujeme, patří sem například programy podpory malých a středních podniků.
S jakou částkou ministerstvo na Informační místa pro podnikatele myslí?
V rozpočtu ministerstva na tento a příští rok není tolik peněz na informační místa, skolika počítal původní projekt. Neznamená to v žádném případě, že by ministerstvo neplnilo své závazky. Snažíme se hledat určité rezervy a při jednáních s hospodářskou komorou nám jde o to, aby tento projekt neskončil. Musíme brát v potaz, že nemůžeme ohrozit realizaci dalších projektů a programů. Jde také o zajištění prostředků na příští rok. Za ministerstvo průmyslu a obchodu mohu nyní mluvit pouze o částce dvaceti milionů, což neodpovídá původnímu požadavku, s nímž komora počítala, když projekt rozjížděla.
Kolik měl projekt stát?
Rozpočet plánovaný Hospodářskou komorou byl 382,21 milionu korun, z toho 95 %, tedy 364,01 milionu, mělo jít ze státního rozpočtu. Vloni jsme poskytli necelých 60 milionů, což představuje téměř 95 % profinancovaných prostředků. Letos je to téměř 100 milionů, více než 95 % vložených peněz. Plánovaný rozpočet na informační místa pro příští rok byl 156,11 milionu z rozpočtu, návrh je na 20 milionů.
Co může komora z těchto peněz pořídit? Pouze investice, nebo například i platy? Dají se z toho platit investice i vyloženě provozní náklady. Kolik jste na tento projekt vyčlenili letos? Letos jsme celkem uvolnili 100 milionů. Původně rozpočtovaná částka na loňský rok 2003 nebyla plně čerpána. Bylo uvolněno jen 60 milionů. Takže letos jste uvolnili 10 milionů, protože dalších 90 byl převod z loňského roku?
Ano. Původních 150 milionů už komora vyčerpala? Podle bankovního výpisu z poloviny září zbývalo zhruba 38 milionů na účtu, ale šlo o zpožděné platby. Podle informací hospodářské komory jsou v podstatě všechny prostředky vyčerpané. Chtěl bych dodat, že jsme před komorou nezaklapli dveře a v současné době se hledá nějaká částka, kterou i hospodářská komora považuje za nezbytně nutnou. O jakou částku jde? Nebudu říkat, zda v řádu jednotek nebo desítek milionů. Snažíme se projekt udržet. Co se stane, když ty peníze nenajdete? Komora informační místa zavře?
Myslím, že ukončit tento projekt je nepřijatelné pro všechny strany. Nejen pro komoru, ale i pro ministerstvo průmyslu a obchodu. Pokud nebudou k dispozici prostředky v původně rozpočtované výši, bude třeba uvažovat o nějaké rozumné redukci projektu. Například by nevznikala další informační místa v obcích s rozšířenou působností, ale intenzifikoval by se stávající aparát, tedy místa v 75 okresech.
Jejich provoz bude finančně určitě velmi náročný. Informační místa pro podnikatele nebudou ani letos, ani příští rok samofinancovatelná. Bude dvacet milionů stačit?
To nepochybně ne. Máme tedy částku 20 milionů korun, možnost redukce projektu a ministerstvo bude hledat případné další doplnění chybějících finančních prostředků.
Uvažujete i o tom, že by skončila iněkterá existující Informační místa pro podnikatele?
Neřeknu ani ano, ani ne. Je to jeden z potenciálních scénářů. To, co už existuje, bychom měli dál rozvíjet, nikoli redukovat. Rušení existujících informačních míst je, myslím, krajní scénář.
Komu informační místa vlastně patří?
Hospodářská komora uzavírá smlouvy i s komorami na nižších úrovních, což jsou samostatné právnické subjekty, a právě jim informační místa patří.
Pokud se s komorou nedomluvíte a ona informační místa zavře, bude to čára přes rozpočet i pro ministerstvo. Počítáte přece s těmito kancelářemi v projektu Centrálních registračních míst?
Každopádně počítáme s určitým partnerstvím a využitím alternativních služeb. Komora by působila v informační a poradenské části. Chceme dát Informačním místům pro podnikatele co nejuniverzálnější rozsah, aby byla využitelná nejen pro prosté poskytnutí informace nebo rady, ale i pro zapojení těch, kdo vstupují do podnikání.
Podobnou pomoc začínajícím podnikatelům už nyní komora v některých místech nabízí, ovšem jako placenou službu. Centrální registrační místa by měla být zadarmo?
Berme participaci hospodářské komory a jejích informačních míst jako alternativu. Naším cílem samozřejmě bude, aby Centrální registrační místa pracovala co nejrychleji. Přece jen zde bude existovat komerční varianta, která pomůže s vyplněním všech formulářů v ještě kratším čase a více klientským přístupem, než tomu bude na živnostenských úřadech.
Počítáte tedy s tím, že za služby informačních míst se bude platit?
Řekněme, že s tím počítá zejména hospodářská komora. Je to i jedna z podmínek projektu, že informační místa budou služby od 1. ledna 2006 poskytovat na komerční bázi.
Prezident hospodářské komory Jaromír Drábek nabídl ministru průmyslu a obchodu Milanu Urbanovi, že služby začínajícím podnikatelům komora poskytne zdarma, když je dostane zaplacené z rozpočtu ministerstva. Stačilo by uzavřít příslušnou smlouvu. Uvažujete o něčem podobném? Na tuto otázku nemohu odpovědět jednoznačně, protože tato věc se bude v listopadu diskutovat s hospodářskou komorou. Není to uzavřená záležitost. Kolik budou stát Centrální registrační místa?
Je to souhrn několika projektů, proto musíme dávat dohromady rozpočtové částky, které jsou na ně vyčleněné. Speciální položka na Centrální registrační místa neexistuje. Bude například třeba proškolit zaměstnance živnostenských úřadů. Částka na to nebude nijak horentní, bude se krýt z běžných prostředků ministerstva na školení. Projekt využívá stávající struktury a intenzifikuje ji, proto nemusíme mluvit o nějakých zvláštních nárocích na státní rozpočet.
Kolik bude v příštím roce stát racionalizace a intenzifikace úřadů spadajících pod vaše ministerstvo?
V tom případě budu mluvit o Registru živnostenského podnikání a tam jde řádově o jednotky až desítky milionů korun. Nyní nemohu skutečně říci finální sumu. Rozpočtování částky na Registr živnostenského podnikání je součástí velmi živé diskuze. Nelze tedy říci, zda to bude 40 milionů nebo 100 milionů.
Mgr. MARTIN TURNOVSKÝ, MBA Narodil se roku 1972. Od roku 1998 působí v různých funkcích na ministerstvu průmyslu a obchodu: v roce 2000 se stal vedoucím oddělení investičních pobídek, o rok později působil ve funkci ředitele odboru podpory průmyslových investic a od ledna 2004 je ředitelem sekce podpory podnikání a investic. Do jeho gesce náleží zlepšování investičního a podnikatelského prostředí v České republice, podpora průmyslového výzkumu a vývoje, inovací, podpora v rámci systému investičních pobídek a také podpora malých a středních podniků. V roce 2003 absolvoval studium Master of Business Administration na Sheffield Hallam University. CO NA TO KOMORA? O problémech kolem financování projektu Informačních míst pro podnikatele jsme podrobně psali v Profitu č. 40/2004. Článek obsahuje také stanovisko Hospodářské komory ČR. Je mimo jiné dostupný na www.profit.cz.