Ve světě franšízinku je možné vydělat velké peníze, ale než přijde úspěch, vyžaduje to schopnosti a tvrdou práci.
Na následujících řádcích přinášíme několik rad a postřehů, které jsou důležité pro úspěch vašeho podnikání ve franšízinku.
Pět otázek pro franšízanty, než se stanete jedním z nich. Když si děláte průzkum před koupí franšízy, nepřehlédněte nejlepší zdroj informací: současné a dřívější franšízanty.
1. Jak šlo zahájení vaší první provozovny? Tato široká otázka ukáže, jak efektivně funguje systém a školení franšízanta, jak franšízor usnadňuje zahájení a provoz první provozovny. Každé nové podnikání provázejí zádrhele, odpovědi prozradí, zda jde o jen malé mrzutosti, nebo velké vředy.
2. Jak dobře funguje marketingový program? Většina franšízových systémů má marketingové plány pro rozvoj podniku a přilákání zákazníků. Jak marketingové plány fungují, je často předmětem vášnivých diskusí mezi franšízanty.
3. Jak dobře spolu všichni vycházejí?
Mnoho franšízorů mluví o svém systému jako o rodině. Je dobré si prověřit, zda to je pravda. Ujistěte se, že z podpory a týmové práce máte dobrý dojem a že vyhovují vašim představám.
4. Kolik peněz mohu vydělat? To je důležitá otázka pro mnoho potenciálních franšízantů. Zjistěte si výši počáteční investice, průměrné prodeje, hlavní kategorie nákladů, brutto a netto marži a moment, kdy se přehoupnete do černých čísel.
5. Kdybyste si vším měl projít znova, koupil byste si stejnou franšízu?
Obvykle člověk chvíli zaváhá a pak řekne ano. To znamená, že hrdost na vlastnictví franšízy pohne jazýčkem na váze směrem ke kladné odpovědi. Bez ohledu na to, jak odpoví, položte doplňující otázku: Proč? Ptejte se na nejsilnější důvod pro kladnou a zápornou odpověď. Kontrast může hodně napovědět, zvláště pokud umíte číst mezi řádky. Otázky týkající se financí je dobré nechat na konec, většina lidí není ochotna o nich mluvit s někým neznámým. Franšízanti jsou obvykle sdílnější, když se s nimi sblížíte.
Faktory důležité pro úspěch 1. Učte se pracovat s lidmi. Ne každý může být franšízantem. Ti nejlepší mají vysokou pracovní morálku a umějí pracovat s lidmi. I když tyto schopnosti nemáte, s trochou praxe a trpělivosti se můžete zdokonalit. Jděte příkladem. Ochotně a se zaujetím dělejte, co je pro dobrou práci třeba, a zaměstnanci vás budou následovat. Lidé musejí být vždy na prvním místě. Ať jde o zaměstnance, nebo zákazníky, budujte loajalitu a důvěru. Nechte si poradit. Využívejte nejlepší postupy, které vymysleli jiní. Nemusíte znovu vynalézat kolo.
2. Najděte tu správnou franšízu.
Určete si cíle, kterých chcete v podnikání dosáhnout. Pomůže vám k tomu inventura vašich silných a slabých stránek a dobrá kalkulace finančních zdrojů, které máte k dispozici. Prostudujte si pečlivě vstupní informace. Nedívejte se jen na údaje o ziscích, ale i na soudní spory a konkurzy. Promluvte si s existujícími franšízanty. Vyřešil franšízor případné spory čestně? Může franšízant potvrdit prohlášení o ziscích společnosti? Je spokojen? Věnujte čas pohovoru se zaměstnanci a vedoucími pracovníky společnosti. Ujistěte se, že uznávají stejné hodnoty a mají stejné priority jako vy. Zvažte rizika. Úspěšní franšízanti nejsou hazardéři.
3. Dodržujte pravidla. Osvědčený a vyzkoušený systém postupů zajišťuje maximalizaci úspěchu. Věnujte franšíze čas. Využijte každé možnosti zaškolení. Věnujte čas poznání systému a osvědčených praktik. Aplikujte systém nejpřesněji, jak je to možné. Vyhodnocujte pravidelně své výsledky. Neinovujte příliš.
Odolejte pokušení vylepšovat franšízový systém různými změnami. Pomáhejte ostatním. Když jste se stal úspěšným, věnujte čas na pomoc ostatním franšízantům. Budete mít z toho nejen dobrý pocit, ale možná se přitom naučíte i něco nového, co můžete aplikovat ve svém podnikání.
V případě dotazů se obraťte na odborníky z České asociace franchisigu na www.czech-franchise.cz.