Menu Zavřít

Předáváme, odkládáme

20. 5. 2013
Autor: Euro.cz

Vína z Moravy, vína z Čech bude nadále propagovat firma Comtech, antimonopolnímu úřadu to nevadí

Tendr ušitý na míru předchozímu dodavateli. Tak zněla zásadní výtka, když Vinařský fond vypsal loni veřejnou soutěž na propagaci moravských a českých vín. Šlo o tříletou zakázku za více než 80 milionů korun. S výběrovým řízením fondu pomáhala pražská firma Gordion, která připravuje zakázky pro ministerstvo zemědělství, do jehož ranku Vinařský fond patří. Na společnost Gordion a její aktivity přitom už nějaký čas upozorňují různá protikorupční sdružení. Firma se k tendru odmítla vyjádřit.

Pražská společnost Top event na diskriminační podmínky tendru na podzim upozornila jak příslušné státní zastupitelství, tak Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Ani jedna z institucí na veřejné soutěži neshledala nic závadného.

Přizvali i konzultanty „Pokud se dotaz týká oznámení firmy Top event na Vinařský fond, a to ohledně porušení zákona o veřejných zakázkách, bylo toto oznámení po vyhodnocení skutečností zde uvedených postoupeno k případnému dalšímu opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ sdělil týdeníku Euro žalobce brněnského krajského státního zastupitelství Jaroslav Kubeša. „Úřad obdržel 14. září návrh společnosti Top event na zahájení řízení o přezkoumání úkonů Vinařského fondu ve věci veřejné zakázky nazvané Komunikační strategie pro značku Vína z Moravy, vína z Čech. Navrhovatel si stěžoval na způsob vyřízení svých námitek ze strany zadavatele. ÚOHS správní řízení zastavil. Úřad v této věci obdržel v říjnu loňského roku také podnět (ze státního zastupitelství – pozn. red.), jehož šetření ukončil s tím, že neshledal důvod pro zahájení správního řízení,“ uvedl šéf ÚOHS Petr Rafaj.

„Na základě provedeného hodnocení obdržených návrhů byl soutěžní porotou vybrán vítězný účastník soutěže, a to společnost Comtech a Comtech Group. Výběrové řízení však ještě není ukončeno, pokračuje takzvaným jednacím řízením bez uveřejnění,“ konstatuje místopředseda rady Vinařského fondu Tibor Nyitray. Podmínky tendru byly nastaveny tak, že 80 procent činily technické a kvalitativní parametry návrhu a jen dvacet procent cena.

„Výběrové řízení probíhalo zcela standardně. Jelikož zákonem není nastavena doba práce poroty, nelze v žádném případě hovořit o prodloužení. Porota ke svému jednání přizvala i dva technické konzultanty z řad odborníků na marketing a komunikaci. Navíc v průběhu řízení se konstituovala nová Rada Vinařského fondu, jejíž členové se museli s problematikou seznámit,“ pokračuje Nyitray. Víno v Česku jenom kvete Zlínská společnost Comtech odmítla zveřejnit parametry svého návrhu. „K detailům nabídky měli v souladu se zadávací dokumentací přístup pouze členové výběrové komise a my jsme nebyli zbaveni mlčenlivosti. Tyto informace je vám oprávněný poskytnout pouze Vinařský fond České republiky,“ reagoval ředitel zlínské společnosti Jan Rauschert. Firma odmítla také doložit efektivitu dosud vynaložených prostředků. „Poskytování těchto informací je vždy výhradně v kompetenci zadavatele a já nemám právo je jakkoli komentovat.

Obecně jsme značky Vína z Moravy, vína z Čech, Růžové.cz a Svatomartinské víno propagovali prostřednictvím reklamních kampaní v klasických médiích, jako jsou televize, tisk, internet, venkovní reklama, rozhlas a tak dále, akcemi zaměřenými na přímou podporu prodeje či eventovými aktivitami,“ pokračuje Rauschert. „Vína z Moravy, vína z Čech má jako každá jiná značka konkurenci a zveřejňováním detailů o připravovaných akcích bychom nahrávali svým konkurentům a snižovali efektivitu vlastních aktivit,“ dodává.

Vinařský fond je coby veřejná instituce v hledáčku kritiků už delší dobu. V jeho radě se rádi prezentují politici – nyní je například předsedou jihomoravský hejtman Michal Hašek – a kritici fondu vyčítají, že každoročně rozhazuje desítky milionů korun od vinařů a od státu. Za uplynulých deset let věnoval fond na propagaci moravských a českých vín kolem půl miliardy korun.

Jak hodnotí výsledky kampaní sami představitelé fondu? Podle očekávání růžově.

„Zvyšuje se povědomí o značce Vína z Moravy, vína z Čech, zvyšuje se ochota uživatelů připlatit si za kvalitní moravská a česká vína, což je v situaci ekonomické krize velmi důležité pro všechny vinaře. Velmi úspěšné jsou projekty Vinařského fondu, například Svatomartinské a Růžové.cz. Chceme se ve větší míře zaměřit na edukaci veřejnosti včetně odborné, chceme po agentuře, aby nám navrhla, jak využije moderní marketingové nástroje včetně sociálních sítí a aplikací v mobilních telefonech,“ dodává za Vinařský fond Tibor Nyitray.

bitcoin_skoleni

Výsledky máme Vinařský fond je zatím s výsledky společnosti Comtech spokojen. • Znalost značky Vína z Moravy, vína z Čech (VMVČ) stoupla za pět let o 21 procent (2012 versus 2007). • Pro 70 procent dotázaných je značka VMVČ zárukou vysoké kvality vína. • Tři čtvrtiny respondentů považují vína místní provenience za kvalitnější nebo stejně kvalitní jako zahraniční. • 80 procent respondentů správně chápe Svatomartinské jako označení pro mladé tuzemské víno. • 81 procent respondentů považuje svátek svatomartinského vína za dlouholetou tradici. • Prodeje svatomartinských vín jsou 16násobné oproti startovacímu ročníku 2005 a nyní dosahují počtu 2,2 milionu lahví. • Loni meziročně rostly prodeje růžového vína o 10,6 procenta v objemu a o 12,2 procenta v hodnotě. Zdroj: Comtech, průzkum Focus Marketing & Social Research, 2012

O autorovi| Jan Hrbáček, hrbacek@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?