* V přehledu veřejných zakázek (rubrika Příležitosti) často uvádíte předpokládanou cenu zakázky. Kdo tuto cenu určuje a jak? Jde o cenu s DPH, nebo bez? A jaký význam má vlastně uvádění této ceny, když konečná suma je předmětem nabídky a má být co nejnižší?
Jan Vacek, Olomouc
Předpokládaná cena předmětu veřejné zakázky neobsahuje daň z přidané hodnoty. Také ve sloupci krátkých zpráv v naší rubrice Příležitosti ji tedy uvádíme bez DPH.
Právě předpokládaná cena je důležitým kritériem pro určení, jaká pravidla se pro výběrové řízení použijí -zjednodušeně řečeno na podlimitní zakázky platí méně přísný postup, zatímco u nadlimitních musí zadavatel dodržet více zákonem stanovených povinností. Je tedy nutné uvést ji v oznámení zadávacího řízení.
Je-li předmět veřejné zakázky rozdělen na části, je pro určení předpokládané ceny předmětu rozhodující součet předpokládaných cen všech jeho částí. Zadavatel přitom nesmí rozdělit předmět veřejné zakázky, jestliže by tím došlo ke snížení jeho předpokládané ceny pod finanční limity stanovené pro jednotlivé druhy veřejných zakázek.
Pokud má být zakázka plněna po dobu delší než čtyři roky, uvádí se předpokládaná cena z plnění za čtyři roky.
Podrobnosti ohledně ceny stanoví zákon o veřejných zakázkách (č. 40/2004 Sb., v platném znění). Od 1. července vstoupí v účinnost zcela nový zákon (č. 137/2006 Sb.), o jehož přípravě jsme v Profitu průběžně informovali (souhrnně pak v čísle 12/2006).
Ten mimo jiné stanoví, že předpokládanou hodnotu stanoví zadavatel na základě údajů a informací o zakázkách stejného či podobného předmětu plnění. Nemá-li zadavatel k dispozici takové údaje, stanoví předpokládanou hodnotu na základě údajů a informací získaných průzkumem trhu s požadovaným plněním, popřípadě na základě údajů a informací získaných jiným vhodným způsobem. Pro stanovení výše předpokládané hodnoty je rozhodný den odeslání oznámení či výzvy o zahájení zadávacího řízení k uveřejnění.