Hillary Clintonová podle oficiálních průzkumů ve svých šancích na zvolení americkou prezidentkou oproti Donaldu Trumpovi vede. Mohou se ale průzkumy mýlit? Startup Predata v červnu navzdory průzkumům předpověděl brexit a nyní favorizuje Trumpa. Klíč k volebnímu výsledku bychom podle něj měli hledat hlavně online.
Podle agentury Fivethirtyeight vede Clintonová nad Trumpem o 11 procent. Analytik Nate Silver udává, že by pravděpodobnost výhry kandidátky demokratů mohla být ještě vyšší, a sice rovna 59 procentům. Spolu s tím hodnotí americká média Clintonovou kladně i v rámci první prezidentské debaty. „Hillary Clintonová vyhrála prezidentskou debatu,“ píší servery The Atlantic, CNN a další.
Jiná realita
V konečném důsledku by vše mohlo být zcela jinak, poukazuje web časopisu Fortune na nedávná zjištění společnosti Predata se sídlem v New Yorku. Oblastí působení dva roky staré společnosti je analýza rizik a budoucích událostí na základě metadat získaných z internetu. Kromě toho se Predata zaměřuje na monitoring odezvy politických kampaní v kyberprostoru a v současnosti vyhodnocuje v USA i tu prezidentskou.
Přečtěte si, kdo je podle trhů vítězem první předvolební debaty: Debatní převahu Clintonové potvrzují i finanční trhy |
Spíš než na objem a množství příspěvků se algoritmy Predata zaměřují na aktuální trendy. Video, které na internetu leží bez povšimnutí delší dobu a znenadání zaznamená prudký nárůst sledovanosti, tak v rámci úspěchu kampaně Predata hodnotí lépe než nové video, od kterého se určitá míra sledovanosti přirozeně očekává. Zásadní je monitoring nečekaných pohybů v rámci online diskuze v reakci na aktuální události volební kampaně.
Trump v onlinu vede
A podle analytických výstupů společnosti je to právě internet, kde Trumpova kampaň nejen v poslední době dominuje. Minulý týden v online prostředí rezonovala s úspěšností 89,3 procenta. Ta Clintonové si sice o procento polepšila, nicméně i tak její odezva činila jen necelých 16 procent.
Trump je kontroverzní a v jeho případě lze podle Timmse říci, že online prostředí pružně reaguje na jeho aktuální politické projevy. „Trump řeční denně, to představuje pro kyberprostor hodně čerstvého materiálu,“ říká. Trumpova výhoda v oblasti, kterou Predata měří, je podle Timmse největší od konce primárek.
Úspěšnost online odezvy Trumpovy kampaně se vyjádřena procentuálně podle Predata nebezpečně blíží stovce. (Foto: Fortune/Predata)
Taková zpráva je pro tábor Clintonové alarmující, obzvláště s přihlédnutím k tomu, že spojitost mezi online aktivitou a volebními výsledky se Predata již jednou podařilo prokázat. Po úspěšném odhadu výsledku britského referenda společnost ostatně koncem června přilákala investici ve výši 3,2 milionu dolarů.
„Z naší metodiky těsně před brexitem přicházely informace, které oficiální výzkumy vůbec nereflektovaly,“ říká Arron Timms. Navzdory všem oficiálním odhadům tehdy Predata předpokládala těsný ale zřejmý výsledek ve prospěch brexitu.
Téma odchodu Británie z EU podle analýz online prostředím rezonovalo dominantně již od května. Spolu s tím, jak se referendum blížilo, se sice jeho náskok snižoval, i tak ale krátce před ním ukazovala úspěšnost online odezvy ve prospěch odchodu na 59,3 procenta. Opoziční tábor remain rezonoval pouze s 55,74 procenta.
O amerických prezidentských volbách si přečtěte více:
Nejsledovanější debata v dějinách: pokoří Trump s Clintonovou Super Bowl?
První debata Trump vs. Clintonová: obvinění z rasismu či vzestupu islamistů
Televizní debaty Clintonové a Trumpa mohou rozhodnout volby