Test
Názory na kritéria vyspělosti civilizace se různí. Zatímco pro někoho bylo krokem zpět, když se do automobilu dostala automatická převodovka (o elektronických systémech stability nebo ABS nemluvě), jiní s elektronikou míří do bezpečnější a celkově světlejší budoucnosti. Nedá se přitom najít mnoho automobilů, které by byly v otázce využití počítačů ve vozech optimističtější než BMW 545i.
Na bavoráku pětkové řady, testovaném týdeníkem EURO v téměř nejvyšší možné výbavě, by v Mnichově mohli zkoušet odolnost zákazníků vůči elektronice a naopak.
Vše začíná u aktivního řízení (EURO 23/2004), pokračuje přes systém iDrive sloužící ovládání palubního počítače a končí například u takzvaného head-up displeje, ovšem právě ten je nejviditelnější. Jeho funkce spočívá v tom, že se na přední sklo promítají údaje o rychlosti vozu, případně směrové šipky navigace a další údaje. S pomocí optického triku však řidič zobrazené údaje vidí těsně nad začátkem kapoty bavoráku, takže nemusí pokaždé přeostřovat zrak. Na head-up displej se zvyká snadno, ale cena auta se kvůli němu zvyšuje o 40 tisíc. Za high-tech se zkrátka platí.
Stejně draho přijdou i doplňky, které se týkají komfortu v kabině. Vyhřívaný volant je k dispozici za šest tisíc, elektrická roletka na zadním okně za deset a odvětrávané sedačky za dalších zhruba čtyřicet tisíc korun. A to je jen zlomek toho, co je k dispozici. Plně vybavené BMW 545i se cenou vyšplhá nad 2,5 milionu. Základní výbava je však natolik bohatá, že rozhodování spočívá spíše v tom, zda si za půlmilionový rozdíl oproti základní verzi nekoupit raději další automobil.
Nejdražší BMW pětkové řady pohání benzinový osmiválec o výkonu 333 koní a jeho síla je znát na každém metru. Tomu ovšem odpovídají i jeho nároky na stravu. Průměrem v testu bylo třináct litrů na sto kilometrů, při rychlé jízdě něco přes patnáct. Z tohoto pohledu by si vůz zasloužil větší palivovou nádrž. Současných sedmdesát litrů vystačí zhruba na pět set kilometrů.
K rychlosti svádí i šestistupňová automatická převodovka, která disponuje sportovním režimem a díky níž se s tímto bavorákem dá jezdit velmi ostře. Nejenže na stokilometrovou rychlost akceleruje pod šest sekund, ale agregát je neuvěřitelně pružný a jakékoli předjíždění je otázkou vteřiny. Málokterý vůz bez potíží přidává v okamžiku, kdy se ručička tachometru pohybuje nad dvěstěkilometrovou rychlostí. Pokud někdo o sportovní jízdu v BMW skutečně stojí, měl by si však raději místo automatu objednat sekvenční manuál (SMG).
BMW 545i
Motor zážehový osmiválec
Objem 4398 cm3
Max. výkon 245 kW
Převodovka 6stupňová, automatická
Nejvyšší rychlost 250 km/h*
Průměrná spotřeba 10,6 litru na 100 km
Základní cena 2 004 760 Kč
* elektronicky omezena
Klady
- široká výbava
- pružný motor
- jízdní vlastnosti
Zápory
- malý objem nádrže
- vysoká cena doplňků