Předvolební mlaskání
S prodejem aktiv České konsolidační agentury (ČKA) by se mělo počkat minimálně do červnových parlamentních voleb. Myslí si to dvě třetiny respondentů Manažerského barometru. Ředitelé soudí, že tak významná transakce, jako je prodej aktiv, se může uskutečnit až po průhledných výběrových řízeních, která současná vláda do voleb zcela určitě nestihne. „Rozhodně nelze zvládnout připravit takové akce do června. Myslím si ale také, že to je tak závažná věc, kterou by měla rozhodovat již vláda s novým mandátem. Navíc se tím už tolik neztratí,“ říká jeden z respondentů barometru.
Řada manažerů si myslí, že urychlení by rozhodně nebylo ku prospěchu věci. „V takovém obchodě jakýkoli spěch pouze přináší další ztráty. A těch už bylo dost. Zabezpečení velkého obchodu je složitý proces a vyžádá si obrovský objem práce,“ soudí jeden z oslovených. Další mu přizvukuje: „Mají-li se aktiva odprodat, mělo by se tak stát po kvalitních a průhledných tendrech s dobrou možností auditovatelnosti. Neočekávám, že by na kvalitní řízení měla současná vláda dost času.“
Vyskytly se však i opačné názory, zdůrazňující, že majetek v ČKA ztrácí každým dnem na ceně. „Když si navíc představíme, že prodej balíku - půjde-li vše optimálně - může trvat alespoň tři až čtyři měsíce, tak nám do konce roku moc času nezbývá,“ zněl jeden z názorů. Další manažer se přidává: „Někde jsem četl odhad, že hodnota aktiv klesá o patnáct až 20 miliard korun denně! Jsem pro to, prodat hned zítra, a třeba i levně.“ Jiný ředitel tvrdí: „Plakat nad tím, že z prodeje je nízký výnos, je v tuto chvíli alibismus, protože po volbách z něj bude ještě méně.“
Debatu uzavírá názor: „Ať již nic neprodávají ani nenakupují. Mám pocit, že s blížícími se volbami je mlaskání stále hlasitější a zájmy politiků jsou zájmům státu stále vzdálenější.“
Otázka: Myslíte si, že by vláda měla rozhodnout o prodeji aktiv České konsolidační agentury ještě do parlamentních voleb?
Rozhodně ano 14,3
Spíše ano 10,9
Spíše ne 39,5
Rozhodně ne 26,1
Nevím 9,2
Báječný marketing
Název nové knihy populárního spisovatele Michaela Viewegha je dobrým marketingovým tahem. Zároveň ale je načasování nové publikace alespoň částečně nutné považovat za součást předvolební kampaně Koalice. Respondenti Manažerského barometru se již dlouho ve svých názorech nelišili tolik jako tento týden. „Myslím, že přes Vieweghovu podporu Koalice ve volbách jde jen a výlučně o dobrý marketing autora,“ zní jedna z odpovědí. Jiná podobná: „S volbami to moc společného nemá. Ale pokud se mýlím, gratuluji Koalici. Byl by to skvělý tah mezi všemi těmi výstupy na Říp a nacionalistickými řečmi jako z roku 1855.“
Některým manažerům se volba knihy jako předvolebního nástroje zalíbila. „Přijde mi to jako docela správný způsob politického boje. Rozhodně lepší než mobilizace a megaboardy na místě zpupného pomníku,“ říká ředitel. Jiný manažer tvrdí: „Myslící volič si nebude dělat závěry na základě beletrie. Pokud by to ale byla součást kampaně, pak mohou ostatní strany jen tiše závidět, protože nic podobného se jim evidentně nepodařilo.“
Další respondent poukazuje na využití politiky k uvedení nové publikace na trh: „Jediný skutečný efekt, který vidím, je zvýšený zájem o tu knihu čili dobré načasování. Vydavatel asi tušil, že před volbami se to bude prodávat lépe než po nich.“ Jiný ředitel říká: „Knihu jsem nečetl, ale pochybuji, že je psána jako volební pamflet Koalice proti ODS.“ Manažerka uvažuje: „Dost se divím, že nezávislý tisk dělá právě na tuto knihu a právě nyní takovou reklamu. Připadá mi to pod úroveň nezávislé žurnalistiky.“
„Obojí je šoubyznys,“ stručně shrnuje další manažer. Jiný říká: „Myslím, že to není předvolební boj. I když člověk nikdy neví. Nevydává náhodou Lucie Bílá nějaké nové CD?“ Tento ředitel uzavírá: „Proč tu nemáte možnost rozhodně ano?“
Otázka: Považujete načasování nové knihy Michaela Viewegha „Báječná léta s Klausem“ za součást volební kampaně Koalice?
Ano 40,3
Ne 39,5
Nevím 20,2
Pramen – Týdeník EURO, odpovědi 119 manažerů