Menu Zavřít

Přehlídka nesmyslů

28. 5. 2004
Autor: Euro.cz

Návrh novely zákona o ČKA je nepoužitelný

Ministerstvo financí připravuje zásadní změny v zákoně o České konsolidační agentuře (ČKA). Návrh paragrafovaného znění je v připomínkovém řízení a vzbuzuje značné emoce. Pokud by navrhované úpravy prošly, byla by většina obchodů ČKA zcela zablokována a agentura by se stala rukojmím dlužníků. Některá ustanovení dokonce zavánějí tunelováním agentury ze strany státu. Nový generální ředitel Zdeněk Čáp není situací znepokojen a hovoří o tom, že je to pouze pracovní verze a do konečného znění je ještě daleko. Je přesvědčen, že problematická ustanovení se podaří dát do pořádku. Přesto dostupné dokumenty, které má týdeník EURO k dispozici, ukazují přinejmenším na mimořádně nízkou kvalitu práce ministerstva financí.

Dlužníci, jásejte.

Asi nejzajímavějším novým ustanovením je znění paragrafu 11, který má agentuře zakazovat prodej dobytných pohledávek, přičemž za dobytnou se považuje „pohledávka, u které dlužník uznal svoji pohledávku, z jeho chování je zřejmé, že ji splatí, nebo ji začal splácet“. Například pošle do ČKA alespoň část úroků.
To by zcela zablokovalo prodej pohledávek komukoli jinému než osobě nějak spojené s dlužníkem. Ten by totiž mohl v okamžiku, kdy dojde k vyhlášení soutěže na prodej jeho dluhu, podat prostřednictvím nastrčené firmy nabídku na odkup za zlomek skutečné hodnoty. Pokud by soutěž nevyhrál, poslal by třeba jen stokorunovou splátku, a zabránil by tak agentuře prodat jeho dluh někomu jinému. Výnos z vymáhání dluhů by tak významně poklesl.
Kromě toho se právníci pozastavují nad tím, že dlužník uznává pohledávku, což zákon nezná, neboť dlužník vždy uznává svůj dluh. Navíc pohledávky se neprodávají, protože nejde o majetek, ale o právo, a proto je lze pouze postupovat.

Skoro tunel.

Další lahůdkou je ustanovení o zrušení Priska, a. s. To je společnost, která vznikla při privatizaci mladoboleslavské Škody. Držela původně podíl akcií neprodaný Volkswagenu a některá další aktiva. Dnes jde o zdravou firmu s aktivy přesahujícími miliardu korun. Tato společnost, která je dcerou ČKA, má být zrušena bez likvidace k 31. květnu 2005. Ke dni zrušení má přejít majetek společnosti na stát a ostatní práva a povinnosti přecházejí ke dni likvidace na ČKA.
Lze tomu rozumět tak, že Prisko má být zlikvidováno, jeho peníze na účtech a peníze z prodeje nemovitostí přejdou do příjmů státního rozpočtu, zatímco v ČKA vznikne další nekrytá ztráta.
Podobně se má postupovat v případě Konpa a České finanční. Pokud toto udělá soukromá firma, tak jde o tunelování. Stát samozřejmě nese záruku za hospodaření ČKA, a tak jistě netuneluje, nicméně zjevně si hodlá počínat značně netransparentně. Perličkou je, že zákon má uložit agentuře povinnost předat ministerstvu financí veškerou dokumentaci vzniklou při její činnosti a činnosti její předchůdkyně České konsolidační banky. Žádná Česká konsolidační banka nikdy neexistovala a i úředníci ministerstva financí by si přes absenci třináctých platů mohli vzpomenout, že tento ústav se jmenoval Konsolidační banka, a. s.

My nic.

Pozoruhodnou navrhovanou změnou je vypuštění šestého odstavce z paragrafu 5, kde se ukládá představenstvu „uskutečnit i takovou obchodní operaci, jakou by vzhledem k rizikům nebylo možné uskutečnit z důvodu obezřetného podnikání“. Na základě tohoto ustanovení vláda od vzniku agentury rozhodla o transakcích v nominálním objemu zhruba 120 miliard korun.
Pokud by tento odstavec ze zákona zmizel, nemohla by vláda zachraňovat některé dlužníky v rámci restrukturalizačních programů. Rovněž by jakékoli aktivum bylo možné prodávat v soutěžích pouze dle cenového kritéria. Jinak by vedení ČKA bralo na sebe veškerou odpovědnost.
Kromě toho lze v návrhu nalézt značné množství technických chyb v podobě špatného číslování i rozpory, kdy dva paragrafy působí zcela protichůdně, některé jsou zcela nerealizovatelné. Navrhované znění například zakazuje další převody aktiv na ČKA, což je sice v pořádku, protože se nebude zvyšovat další ztráta ČKA, jenže agentura má z minulosti závazky, na jejichž základě musí převzít další nedobytné úvěry z Komerční banky v rozsahu zhruba miliardy korun či leasingové pohledávky z České spořitelny.

Zbytečnost.

ČKA s novým vedením přitom řeší zcela zásadní úkol připravit se na likvidaci agentury ke konci roku 2007. Není zcela jasné, zda bude obnoven prodej pohledávek v balících, nebo se bude postupovat individuálně. To by bylo nejspíše velmi obtížné a z časového hlediska neprůchodné. Je připraven prodej balíku pohledávek z portfolia Konpa. Ten měl být již dávno realizován. Počítalo se s prodejem dalšího konkursního balíku. Nic z toho se neděje a nikdo neví, kdy padne ministerské rozhodnutí.
Navíc ČKA má v portfoliu aktiva, která určitě nebudou na prodej, protože na nich má podstatný zájem stát. Jde například o pohledávky vzniklé za minulého režimu z úvěrů na družstevní bytovou výstavbu. Jsou zde úvěry poskytnuté organizacím železniční dopravy a podobně. Ani v tomto případě není jasné, jakou má ministerstvo představu o tom, co s těmito aktivy bude po skončení činnosti ČKA.
Rozsáhlá novela zákona, o níž se v současné době diskutuje a která má podstatně změnit podmínky fungování agentury, tak může přinést více problémů než užitku.

Zdeněk Čáp Balíky možná budou EURO: Stále platí rozhodnutí ministerstva financí neprodávat aktiva v balících. Může být toto stanovisko k přehodnoceno? V případě, že nikoli, je reálné vyřešit velký objem aktiv individuálním způsobem tak, aby mohla činnost ČKA skončit ke konci roku 2007? ČÁP: ČKA momentálně pracuje na finální podobě smluvní dokumentace a podmínek obchodní veřejné soutěže na prodeje bloků. Zapracováváme do nich připomínky vzešlé z řady právních posudků a analýz. Jakmile budeme mít dokumentaci maximálně ošetřenou, oznámíme ministru financí připravenost k dalším transakcím a on na základě toho vydá rozhodnutí o odblokování zákazu vydaného v souvislosti s arbitráží se společností EC Group.

EURO: Máte představu, jak motivovat pracovníky agentury, aby v rámci přípravy ukončení činnosti ČKA intenzivně pracovali na zániku vlastních pracovních míst? ČÁP: Vzniká motivační program, který bude zaměřen na efektivitu a maximální zainteresovanost jednotlivých pracovníků na výsledcích a vlastní výkonnosti při řešení portfolia. Součástí motivačního programu bude i intenzivní kvalifikační rozvoj zaměstnanců, aby i po ukončení působení v ČKA nalezli díky kvalifikačním předpokladům odpovídající uplatnění na trhu práce. Chápu, že se jejich pozice může jevit jako schizofrenní, nicméně do roku 2007 nás čeká ještě velké množství úkolů. Vedle toho kvalitním odborníkům, kteří budou u likvidace agentury, budeme mít zájem pomoci s uplatněním na místech, na nichž budou i nadále hájit zájmy státu.

EBF24

EURO: Ministerstvo financí připravilo návrh novely zákona o ČKA, který by měl zakázat postupování pohledávek, jež jsou nějakým způsobem spláceny. Jak by měl takový zákon vliv na likvidaci ČKA? ČÁP: Je to jedna z částí novely, o nichž povedeme dále diskusi. Připomínky předávané ministerstvu financí se zabývají i tímto ustanovením a navrhují jeho změnu. Jsme názoru, že když dlužník například uzná svůj závazek, neposkytuje věřiteli žádnou záruku, že uznaný závazek uhradí. Stejné je to v situaci, kdy dlužník zaplatí minimální částku z úroků či provede mimořádnou splátku v zanedbatelné výši. Jde tedy zejména o terminologické vyjasnění pojmů dobytná a řádně splácená pohledávka. EURO: Návrh předpokládá, že z novely zmizí ustanovení, které umožňuje vládě nařídit ČKA provedení operace, jež není v souladu s pravidly obezřetného podnikání. Znamená to, že ČKA už nebude provádět transakce vyplývající z priorit vlády, byť jsou méně ekonomicky výhodné? ČÁP: Doporučujeme tento odstavec v zákoně ponechat. V současnosti platný zákon připouští, aby ČKA po předchozím souhlasu vlády nabývala pohledávky nebo se podílela na řešení pohledávek, respektive dalších vybraných aktiv. Vzhledem k tomu, že vláda při svém rozhodování musí brát ohled i na jiná než čistě ekonomická kritéria, nelze předem vyloučit, že by v některých případech mohlo jít o operaci, která nebude v souladu s obezřetným podnikáním. Při vypuštění tohoto článku by agentura i přes souhlas vlády nemohla podobnou operaci učinit.

EURO: Považujete za nutné přepracovat návrh novely? ČÁP: Zatím jde o pracovní materiál, o němž vzájemně diskutujeme. Navrhujeme ministerstvu financí některá ustanovení změnit a dopracovat. ČKA je však pouze účastníkem připomínkového řízení, konečné slovo o podobě zákona budou mít zákonodárci.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).