Liberální ekonomie učí, že spontánní řád volného trhu dává už ze své podstaty vyniknout těm nejlepším řešením, zatímco produkty méně schopné uspokojit nenaplněné potřeby spotřebitelů milosrdně odklidí na propadliště dějin. Autor této rubriky se kloní k domněnce, že dlouhodobě a celospolečensky jsou přínosy volného trhu nezpochybnitelné. Ostatně důsledky bohorovných pokusů o osvícené „řízení“ ekonomického vývoje formou intervencionistických měnových, fiskálních a hospodářských politik můžeme aktuálně velmi dobře pozorovat na obou březích Atlantiku. Všeobecná prospěšnost dobrovolné směny ale ještě neznamená, že v jednotlivých případech se Smithova „neviditelná ruka“ nedopouští nespravedlností. Takový Mercedes-Benz třídy C byste o morální nadřazenosti trhu přesvědčovali jen těžko.
Žádný velký trhák
Třída C patří do prémiové střední třídy, o kterou se dělí s Audi A4 a BMW řady 3. Podle oficiálních statistik Svazu dovozců automobilů bylo v prvním pololetí roku 2011 na českém trhu nově zaregistrováno 313 „áčtyřek“. Řada 3, která je na trhu už sedmým rokem a jejíž klientela čeká na nástupnický model, našla 172 nových zákazníků. A mercedes, jenž je od jara k dispozici v modernizované verzi? Pouhých 179 kusů. Pravda, tomuto článku by se náramně hodilo do krámu, kdyby mercedes zůstal až třetí za „bavorákem“, ale těch sedm aut nahoru nebo dolů nehraje roli. Třída C se zkrátka prodává zhruba stejně jako dosluhující zástupce mnichovské značky, ačkoli v dané chvíli představuje vrchol prémiové střední třídy. Leč popořádku.
Musíte mít dobré oko nebo být znalcem mercedesů, abyste na silnici rozeznali vylepšenou třídu C od předchozí verze. Výrobce však tvrdí, že jarní facelift byl nejrozsáhlejší v celé stopětadvacetileté historii značky s trojcípou hvězdou ve znaku. Dotkl se více než dvou tisíc různých součástí a přinesl řadu moderních elektronických asistenčních systémů jako Attention Assist hlídající, jestli za volantem nepodléháte spánku, nebo radarový tempomat Distronic Plus s automatickým udržováním bezpečné vzdálenosti od vozidla jedoucího před vámi. Navigace teď nabízí plastické zobrazení měst a přes komunikační rozhraní Comand se můžete připojit na internet.
Širší veřejnost má tendence být nejvíce unesena právě takovými hračkami a vnímat je jako ztělesnění technické vyspělosti a luxusu, ale podobné elektronické systémy si dnes můžete objednat už do většiny aut – a ve většině aut také velmi podobně fungují, jelikož pocházejí od některé z nemnoha subdodavatelských firem. Luxusní zrno se od plev odděluje, až když přijde na vyspělost hnacího ústrojí a jízdních vlastností.
Dvě turba, sedm rychlostí
Velkou novinkou v nabídce motorizací pro vylepšenou třídu C je supermoderní, dvěma turbodmychadly sekvenčně přeplňovaný čtyřválec C 250 CDI o výkonu 150 kW. Pozorný čtenář si možná vybaví, že asi před půldruhým měsícem jsme měli tento motor pod kapotou třídy S a stavěli jsme se k němu spíše rezervovaně. Jenže co je stěží adekvátní v limuzíně nejvyšší třídy, znamená pro relativně masový malý sedan dar z nebes. Podstatně lehčí třída C uhání s tímto motorem jako z praku a dává naplno vyniknout jeho neobyčejně pružné povaze: pět set newtonmetrů v šestnácti stech otáčkách je senzace. Z hlediska hebkosti chodu nový agregát nenastavuje nová měřítka, je však citelně kultivovanější než aktuální Audi A4 2,0 TDI i BMW 320d. V kombinaci se zdokonalenou sedmistupňovou automatickou převodovkou 7G Tronic (za příplatek) a přesvědčivým pohonem všech kol 4Matic (rovněž za příplatek) tak v koncernu Daimler vytvořili hnací řetězec nevšedních kvalit. Což by samozřejmě bylo k ničemu, kdyby se ty nevšední kvality neměly o co opřít. Jenže ony mají. A jak!
Už před faceliftem se třída C těšila mezi zasvěcenými značnému renomé, pokud jde o naladění podvozku a řízení, ale modernizace ji posunula ještě o kus dál. Nepůsobí utlumeně jako obývací pokoj – vašemu sluchu a hmatu se dostává právě takového množství informací, aby mozek neztratil přehled o tom, co se pod koly děje, ale doporučujeme vám malý test. Najděte si hodně nekvalitní úsek silnice, ideálně se zatáčkami, a projeďte si ho v A4 nebo řadě 3 tak dynamicky, jak vám provoz, rozhledové podmínky a řidičské schopnosti dovolí. Pokud bezprostředně poté absolvujete stejný úsek s tímto nenápadným Mercedesem, nezbavíte se pocitu, že silnici mezitím opravili. Tohle kouzlo kdysi uměly některé modely BMW a dnes ho (byť v menší míře) ovládá Ford a Volkswagen, ale jinak zůstává vyhrazeno několika luxusním SUV a limuzínám nejvyšší třídy.
Selhání trhu?
Vnímaná kvalita interiéru nebyla nikdy silnou stránkou malých mercedesů, kabina třídy C nicméně s faceliftem pořádně prokoukla. Chromované rámečky otvorů ventilační soustavy, světlé přístroje i poměrně masivní dekorační lišta dodávají palubní desce na zajímavosti, zatímco příplatková komfortní sedadla vpředu doslova nastavují laťku ostatním, pokud jde o kvalitu sezení ve střední třídě. Recenzent tak musí být vděčný alespoň za místy neintuitivní ovládání systému Comand a jeho malý, nemoderně úzký displej, protože jiné důvody ke kritice třída C neposkytuje.
Aniž bychom chtěli zpochybňovat kvality nejúspěšnějšího konkurenta, opravdu nedokážeme pochopit, proč se malý Mercedes prodává o polovinu hůř než Audi A4. Nejenže není o polovinu horší, ve všem podstatném má nad rivalem navrch. Tak očividnou iracionalitu trhu by snad nedokázal obhájit ani Milton Friedman.
Plusy
+ nevídaná kvalita jízdy
+ silný a tichý motor
+ komfort sezení v příplatkových sedadlech
+ vynikající spotřeba
Minusy
- malý a úzký displej navigace
- chaotická ergonomie systému Comand
Mercedes-Benz C 250 CDI 4M BlueEFFICIENCY
Cena 1 083 600 Kč Motor přeplňovaný čtyřválec 2,1 l, 150 kW, 500 Nm Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,3 s Nejvyšší rychlost 238 km/h Spotřeba 5,4 l/100 km