Z a h r a n i č n í o b c h o d
Listopadovým, letos nevídaným, více než desetimiliardovým schodkem se obchodní bilance vrátila do trendu předminulého a částečně i minulého roku. Desetinásobný listopadový předstih meziměsíčního tempa růstu dovozu před vývozem lze určitě z velké části vysvětlit předvánočním zásobováním trhu spotřebním zbožím a částečně snad i na konec roku odloženou realizací investičních akcí. Pravdu má také Radek Jáč z Commerzbank Capital Markets, když ze struktury poptávky vyvozuje převážně technologický, a tedy pozdější možný vývozový efekt dovozu strojů a dopravních prostředků. Mimoto ve srovnání se stejným obdobím minulého roku měla dynamika exportu v listopadu pořád náskok.
I toto meziroční srovnání (předstih pouze o necelé tři procentní body) však ukazuje, že proporce mezi tempy vývozu a dovozu se v poslední době zřetelně mění. V prvních třech kvartálech letošního roku byl rozdíl temp řádově vyšší, přičemž postupně klesal. Tato skutečnost bývá vysvětlována silným kursem koruny, z čehož se odvíjejí výzvy k dalšímu uvolňování měnové politiky, a tedy tlaku na oslabení koruny. Ostatně samotná ČNB v tomto směru - zřejmě bez přímé souvislosti - projevila dost velkou energii hned minulé úterý, den po zveřejnění výsledků zahraničního obchodu. Je ovšem otázka, na jakou míru případné zahraničněobchodní intervence by cen-trální banka byla ochotna jít, aniž by riskovala druhotné makroekonomické důsledky, zejména pokud jde o růst spotřebitelských a posléze i produkčních cen. Poměrně silné snižování úrokových sazeb v poslední době se zatím v kursu koruny výrazněji neprojevilo.
V příštím roce lze očekávat, že výrazněji než možné měnové zlevňování exportu bude působit negativní faktor - zvolňování konjunktury na klíčových západoevropských trzích. První příznaky se zřejmě projevují už nyní a tlačí dynamiku exportu do nižších pater, v nichž patrně nějakou dobu zůstane. V roce 1998 se s velkou pravděpodobností tempa růstu vývozu a dovozu výrazně sblíží a není vyloučeno, že posílení domácí poptávky by mohlo vzájemný poměr i otočit. Vzhledem k úrovni vývozních a dovozních cen to nehrozí dramatickou změnou v saldu obchodní bilance, ale v sázce je udržení trhů do budoucna. Mimochodem, zdůrazňované zvyšování podílu strojů a dopravních prostředků na českém vývozu by se tváří v tvář oslabené poptávce na Západě mohlo paradoxně projevit jako handicap, protože včetně mladoboleslavských aut česká strojařina zatím na vyspělých trzích konkuruje především cenou.