Vládě patrně nedošlo, v čem je problém pražských strojíren
Věřitelský výbor zkrachovalých strojíren ČKD Dopravní systémy (ČKD DS) již pochopil, že nemá smysl tlačit na rychlý prodej aktiv podniku. Nejdříve se totiž musí vyřešit majetkové nesrovnalosti, aby bylo investorům co nabízet. Na druhé straně se ale vzpamatovala výroba v podniku, který před prohlášením konkursu několik měsíců téměř nic neprodukoval. Strojírny plní své zakázky pro Metro a Manilu, jedná se o dalších dodávkách, například do Vietnamu či Ruska. Za letošních osm měsíců ČKD utržilo bezmála osm set milionů korun při zisku tři sta milionů korun. Do konce roku prodej vzroste na 1,3 miliardy a profit asi o padesát milionů korun. Padnou další nabídky? Konkursní správce Petr Dostál vyzve zájemce o aktiva podniku k podání nabídek až v okamžiku, kdy bude jasně daný princip řešení majetkových sporů. Doufá, že by to mohlo být do konce letošního roku. Pokud však nebude možná dohoda, připraví správce varianty dalšího průběhu bankrotu a předloží je věřitelskému výboru ke schválení okamžitě. O Dopravní systémy se oficiálně uchází kromě Siemensu ještě pražský Inekon a Škoda Dopravní technika. Neoficiálně se v poslední době mluví o tom, že zájem projevuje i kanadský Bombardier, o slovo se snad dokonce hlásí i francouzský Alstom, který se už jednou o Dopravní systémy ucházel. Situace na světovém trhu kolejových vozidel se v poslední době zásadně změnila. Kanadský Bombardier počátkem srpna ohlásil, že kupuje firmu Adtranz, a tato akvizice mu pomůže pevně obsadit první příčku na světě a získat zhruba čtvrtinu trhu dopravní techniky. Druhý největší, francouzský Alstom, zaujímá šestnáct procent tohoto trhu a Siemens něco přes desetinu. Bombardier už má s Českou republikou zkušenost – od počátku roku 1998 vlastní Vagonku Česká Lípa. Zákulisní informace uvádějí, že se bude snažit spojit všechny české výrobce kolejových vozidel. Kromě ČKD by to tedy měl být i škodovácký výrobce dopravní techniky. S podobnou myšlenkou údajně přichází i nový partner společného podniku plzeňské Škody na výrobu trolejbusů v Baltimoru, firma Railworks. Mluvčí Škodovky Karel Samec však odmítl komentovat cokoli z průběhu výběrového řízení na aktiva Dopravních systémů. Siemens nabízí vytvořit v pražském Zličíně kompetenční centrum, které by se orientovalo právě na výrobu kolejových vozidel pro Rusko a další východní trhy. V první fázi chce do rozvoje podniku investovat třicet milionů korun. S Lokomotivkou dohoda nemožná. Majetkové nejasnosti se v Dopravních systémech táhnou již od vzniku této bývalé dcery holdingu ČKD. Jeho tehdejší majitel Jiří Maroušek se rozhodl v roce 1996 vytvořit v Praze jednotnou výrobu kolejových vozidel. Ke konci stejného roku byla tedy založena společnost ČKD DS, a to odkupem části libeňského podniku ČKD Lokomotivka, pokusem o začlenění majetku a know–how firmy ČKD Trakce a změnou názvu ČKD Tatra na ČKD Dopravní systémy. Tento proces vlastně dodnes neskončil. Nepodaří–li se získat duševní vlastnictví od firmy ČKD Trakce, tak se značně sníží hodnota aktiv Dopravních systémů. Pak už by nemělo smysl nabízet výrobu jako celek a nastoupil by likvidační konkurs. V současnosti se však již pracuje na konkrétní smlouvě a jednání s touto firmou je snad na dobré cestě. Podstatně hůře vypadají vztahy s Lokomotivkou. Tato firma je v konkursu a správcem je Jiří Sehnal, nechvalně proslulý v kauze předběžné správy na holding ČKD. Sehnal totiž podle informací týdeníku EURO není přístupný jakékoli dohodě o narovnání vztahů a jednoznačně požaduje zrušit smlouvu o převodu části podniku z ČKD Lokomotivky na ČKD Dopravní systémy z 31. prosince 1996. Takový postup je pochopitelně pro správce Dostála naprosto nepřijatelný. Jediným řešením může tedy být soudní spor, který se však jistě potáhne řadu let. Další spor se týká dvou restitučních nároků na pozemky na Zličíně. Pozemkový fond dosud ani v jednom případě nerozhodl a pravděpodobně se nepodaří tuto záležitost vyřešit ještě do konce letošního roku. Správce z vůle vlády? Do celého procesu se navíc pokouší vměšovat vláda. Nedávné výroky premiéra Miloše Zemana označují odborníci za nepřípustné ovlivňování. „Je mi nepochopitelná váhavost správce konkursní podstaty a jeho postoj k této privatizaci. Chci se vyhnout podezření, že někteří úředníci vidí v prodlužování konkursu dobrou příležitost, uvedl premiér. Dodal ještě, že lituje toho, že „bohužel správce konkursní podstaty jmenuje soud, nikoliv vláda . „Premiér a vláda se věnovali problému ČKD velmi intenzivně již v minulosti. V tuto chvíli však ještě musí být čas na to, aby rychlým a nedbalým prodejem nebyl poškozen původní záměr vlády, a to udržet výrobu a zaměstnanost v Praze. Tento záměr nepoškozují žádné kroky konkursních správců. Nejprve se musí dořešit majetkové vztahy, a pak teprve se může hledat strategický partner, zdůraznil pro týdeník EURO Ladislav Binko, který jakožto zástupce zaměstnanců zasedá ve věřitelském výboru zkrachovalých Dopravních systémů. Premiér si asi neuvědomuje, že právě on by měl jako první v této republice respektovat zákony. A že svými výroky jde přímo proti nim. V tom, že by měl konkursního správce jmenovat někdo jiný než soud, s ním však není třeba polemizovat. Každopádně by to měl být věřitel, a nikdy a v žádném případě vláda, neřku–li Miroslav Šlouf, i když jemu i jeho přátelům by se to nepochybně hodně líbilo.