Menu Zavřít

PREMIÉR UŽ VÍ

19. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Dostanou automobily švédské nebo americké motory?

Nečekaně živo bylo minulý týden kolem výrobce nákladních automobilů Tatra Kopřivnice. O ztrátový podnik, který se před dvěma roky marně pokoušel prodat jeho bývalý majitel Lubomír Soudek, náhle projevili zájem minimálně dva kupci. Jedním z nich je švédský gigant Volvo, druhým americká firma SDC International. Zájemců je však údajně mnohem více, vláda má seznam sedmdesáti potenciálních investorů. Jejich jména však zatím tají stejně jako podmínky budoucího prodeje. Premiér Zeman ještě před vyhlášením soutěže Revitalizační agenturou ohlásil při cestě na severní Moravu vstup Volva. To je dost nezvyklý postup. „Každá další informace může zhoršit naši pozici, říká náměstek státní Revitalizační agentury Miroslav Zámečník k žádostem o podrobnější informace. Sdílnější není ani mluvčí Konsolidační banky Tomáš Krones: „Rozhodovat bude samozřejmě cena a přínos pro Tatru, to je jediné, co mohu nyní říci. Právě stát drží prostřednictvím Konsolidační banky v Tatře kontrolní balík a tato banka je také jediným bankovním věřitelem podniku. Společnost se zhruba 6500 zaměstnanci a loňskou ztrátou dosahující téměř 400 milionů korun se proto stala jednou z prvních firem zařazených do revitalizačního programu. Revitalizační agentura zjišťuje zhruba od konce minulého roku podrobný stav podniku a minulý týden zveřejnila nabídku pro zájemce o vstup do společnosti. Ve hře jsou prý i stíhačky. Zatím neznámou nabídku švédské automobilky obcházejí spekulace, že spojuje investici do Tatry se švédským zájmem prodávat do České republiky stíhačky Gripen. „Volvo by mohlo mít zájem o Tatru ve spojení s offsety na koupi stíhacích letadel, sdělil minulý týden Hospodářským novinám důvěryhodný zdroj blízký bankovním a průmyslovým kruhům. Informoval, že pokud by byla koupě podniku podmíněna splněním offsetového závazku vůči České republice, mohou se diskuse o vstupu Volva táhnout tak dlouho, jak dlouho potrvají jednání o kontraktu na stíhačky. Volvo je členem konsorcia BAE Systems (dříve British Aeropsace) a SAAB, které má zájem o zakázku na dodávku letounů pro českou armádu. Pokud zakázku získá jiný dodavatel, jednání podle zdroje HN zkrachují. SDC nabízí motory Detroit. Úmysl získat Tatru ovšem ohlásila také americká společnost SDC International. Uzavřela kvůli tomu distribuční dohodu s dánskou firmou Bukkehave. Tato firma dodává ročně dopravní prostředky a další zařízení světovým organizacím za sto milionů dolarů. Mezi její odběratele patří Organizace spojených národů, Světová banka a také agentury zabývající se humanitární pomocí. Šéf společnosti Hans Bukkehave podle agentury PRNewswire řekl, že plán SDC International na získání Tatry umožní návrat českého podniku na bývalou pozici předního výrobce těžkých nákladních vozů. „Bukkehave bude prodávat výrobky Tatry všude, kde budou klientům vyhovovat, řekl. Prezident SDC International Mike Srkal poznamenal, že Bukkehave je schopen uvést tatrovky i další české průmyslové produkty do oblastí, kde lze jejich předností využít. Počítá se především s rozvojovým světem. Jistá je jen ztráta. Na otázky spojené s prodejem společnosti by zatím zřejmě nedokázali odpovědět ani jasnovidci vybavení zázračnou křišťálovou koulí. Jisté je jen jedno: Tatra letos opět zaznamená ztrátu. Podnik plánuje v letošním roce vyrobit a prodat minimálně 1700 nákladních automobilů, přičemž výnosy podniku by měly překročit 4,5 miliardy korun. Podnik v loňském roce prodal 1122 nákladních aut, což znamená meziroční propad o 534 vozů. V roce 1999 kopřivnická společnost vyrobila 1209 automobilů, o rok dříve 1473 vozů. Jen pro srovnání: obrat Volva činil v roce 1998 téměř 32 miliard dolarů (zhruba 1,1 bilionu korun), zisk dosáhl výše 1,4 miliardy dolarů (49 miliard korun). Celá skupina Volvo zaměstnává 103 tisíc pracovníků. Ročně tento mamut vyrobí kolem 130 tisíc automobilů, což mu zajišťuje třetí místo mezi světovými producenty nákladních vozů. Příčinou těchto vysokých výkonů je mimo jiné i skutečnost, že Volvo nedávno pohltilo konkurenční Scanii. Ovšem naopak výrobu osobních automobilů prodalo americkému Fordu. Z kola půjdou čtyři stovky zaměstnanců. „Záměrem představenstva pro letošní rok je výrazný růst produktivity práce a celkové zvýšení finanční stability firmy, říká tisková mluvčí kopřivnické Tatry Eva Kijonková s tím, že přesnou předpokládanou výši ztráty pro letošní rok nelze vzhledem k opravným položkám zatím uvést. Součástí finanční stabilizace je podle mluvčí další tlak na snižování fixních nákladů, které loni meziročně klesly zhruba o 151 milionů korun. Proto byla společnost na začátku měsíce přinucena zkrátit pracovní dobu (EURO 7/2000). Vedení automobilky rozhodlo také o personálním zeštíhlení společnosti. „Podnik postupně opustí z celkového počtu zhruba tří tisíc dělníků přibližně čtyři sta lidí. Rovněž v jedenácti dceřiných společnostech Tatry Kopřivnice dojde k redukci zaměstnanců, dodává Kijonková.

  • Našli jste v článku chybu?