Nejmenší model automobilky Lexus, tedy IS, se nachází zhruba v polovině svého životního cyklu. To je doba, kdy obvykle přichází hlubší facelift, který vůz dorovná na současné standardy v jeho třídě, případně odstraní nedostatky, na něž zákazníci doposud reagovali nejvíce. Model IS lze považovat za povedený od počátku prodeje, neboť změny, které nyní podstoupil, jsou pouze kosmetické.
Exteriér vozu doznal pouze mála inovací. Za nejvýraznější lze označit módní, do zpětného zrcátka integrované blikače, změněný otvor nasávání vzduchu, upravenou masku chladiče a zadní svítilny přepracované – jak doba velí – do nové optiky založené na LED technologii. Co se týče interiéru, zde jsou úpravy ještě nepatrnější, lehce se změnily tvary výdechů klimatizace a středový panel.
Zajímavější věci se odehrály u podvozku a převodovky. U ní se změnil stálý převod směrem k rychlosti, což pro řidiče znamená malinko horší akceleraci, vyváženou nižší spotřebou paliva a komfortnějším pohybem po dálnici. Pro rychlou, plynulou jízdu hraje důležitou roli pokles otáček na šestý převodový stupeň, což v praxi znamená daleko menší hluk ve voze. Ten je mimochodem už tak na velice nízké úrovni. Lexus obecně patří mezi nejlépe odhlučněné vozy na světě, bez ohledu na model. O to víc pak vytane kvalita audia Mark Levinson, které Lexus do svých vozů montuje. Sám mistr zvuku Levinson se už sice na vývoji stejnojmenné značky nepodílí, avšak určitě to neznamená, že by se něco stalo s kvalitou zvuku. Ta je vynikající, oproti některým továrním autorádiím zní zmiňované audiozařízení jako domácí poslechová aparatura.
Zmíněná spotřeba se papírově snížila o půl litru, přece jen je nutné alespoň na oko lovit bobříka CO2, aby si banda Dušínů v Evropské komisi mohla odškrtnout svůj další modrý den. V praxi je změna spotřeby téměř neznatelná: o co ulevil těžší převod, o to víc je řidič motivován k vytáčení motoru, jehož omezovač zasahuje na naftu nezvykle vysoko, až kolem pěti tisíc otáček za minutu. Během týdne kombinovaného provozu se spotřeba ustálila na hezkých devíti litrech nafty na sto kilometrů, což je vzhledem k výkonu motoru akceptovatelný údaj. Podvozek se lehce zklidnil, neodskakuje na nerovnostech, nicméně progres v tomto směru není nijak výrazný. Již „předfaceliftové“ IS mělo nastavení podvozku poměrně sofistikované, vyvážené na hranici sportovní a komfortní jízdy.
Silným prodejním argumentem pro tohle auto je poměr ceny a výkonu. Lexus je ve všech ohledech srovnatelnou značkou s německými premianty, v oblasti bezpečnosti dokonce vlajková loď LS600 udávala trend, a přesto je tento vůz k dispozici za zajímavé ceny. Za ty je odpovědná japonská politika balíčků výbav, jimiž je možné postavit IS ve špičkovém provedení za zhruba milion korun. Přímé srovnání s Audi A4 vychází pro Lexus úžasně. Srovnatelně vybavená A4 je o statisíce korun dražší. Ne tak výrazně, ale přesto dražší je i mercedes třídy C. A perličkou je fakt, že kdyby bylo možné dostat do Škody Octavie stejnou výbavu, jakou nabízí Lexus pro IS, například vypůjčením některých komponent typu multimediálního systému z ceníku koncernově příbuzné A4, cena by byla podobná.
Klady
Image
Komfort
Jízdní vlastnosti
Výbava
Cena
zápory
Menší vnitřní prostor
Tabulka:
motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
objem: 2231 ccm
výkon 130 kW
převodovka: manuální šestistupňová
zrychlení 0–100 km/h: 8,9 s
nejvyšší rychlost: 220 km/h
spotřeba: 9 l kombinovaná
cena: 779 000 Kč základní