Podnikat v odvětví letecké dopravy je s ohledem na uplynulé dvě sezóny o nervy. Nebo snad ne? A je správně. Ale možnost B vlastně také. Záleží totiž, v jaké konkrétní části tohoto sektoru firma působí. Pro šéfy velkých aerolinek typu Smartwings, Ryanair či Air France skutečně bylo posledních pár let noční můrou, pro Martina Feče, zakladatele platformy Charter Advisory, jež bohatým lidem zprostředkovává po celém světě lety soukromými tryskáči, toto období naopak představovalo hotové žně. To proto, že zájem o létání byzjety dosahoval vzhledem k velkým obavám lidí o své zdraví dosud nevídaných výšin.
„Během pandemického roku 2020 jsme podle původních, již tak dost ambiciózních plánů měli vyrůst o 80 procent. Nakonec z toho ale byl růst pětadevadesátiprocentní,“ potvrzuje Feč s tím, že obrat společnosti se navýšil na necelých 130 milionů korun.
Charter Advisory je na trhu od roku 2014. Jako taková spolupracuje s desítkami leteckých dopravců, díky čemuž je svým klientům schopna nabídnout přepravu jak menší stylovou Cessnou Citation pro pět, šest lidí, tak i velkým Boeingem 737. Pochopitelně předělaném do ,byzjetí‘ verze.
„V něm už najdete i regulérní postel, nikoliv jen sedačky sklopné do vodorovné polohy. Také se zde nachází koupelna se sprchou, salónek, který slouží výhradně za účelem zábavy, a další sekce. Na palubu se pohodlně vejde několik rodin najednou, přičemž samozřejmostí je televize, Wi-Fi i vícechodové menu servírované v průběhu letu,“ vypravuje.
Že nabízená letadla splňují vedle bezpečnostních standardů i ty nejpřísnější požadavky přepychu, se přesvědčili například australská zpěvačka Kylie Minogue či španělský operní pěvec José Carreras. Oba dva totiž v minulosti služeb Charter Advisory využili. Stejně jako řada jiných známých osobností ze světa showbyznysu, sportu či podnikání – včetně řady českých miliardářů, jejichž jména nechce Feč prozrazovat.
Chorvatsko je stále v kurzu
Během pandemie část tradičních zákazníků na létání zanevřela. Zastoupil je však jiný druh klientely. Klientely z řad bohatší střední vrstvy. Tedy klientely, do níž by to ještě pár let nazpět nikdo neřekl.
„Určitě nám pomohla skutečnost, že se lidé v pandemii neměli čím přepravit, protože vesměs všechna velká dopravní letadla byla uzemněna. Řada z nich se proto obracela na společnosti podobné té naší, přičemž zjistila, že pro ně soukromé tryskáče zas až tak nedostupným zbožím vlastně nejsou. A my jsme se jim naopak snažili vyjít vstříc a dávali jim vědět, že podobných lidí, kteří se aktuálně nemají kam jak dopravit, jsou celé tisíce, nikoliv jednotky, a snažili se je ,rozdistribuovat‘ do jednotlivých letadel,“ podotýká.
Zhruba o dvě tisícovky zákazníků přepravených v roce 2020 sice Charter Advisory vzápětí přišla, neboť se po restartu aerolinek vrátili k běžné linkové dopravě, řada dalších ale jí nabízenými byzjety ve větší či menší míře létá dodnes.
„Jde především o úspěšné firemní manažery, kteří nyní třeba aspoň jednou do roka vezmou celou rodinu na dovolenou k moři a tak podobně. Navíc se nám vrátili i byznysmeni létající na jednodenní schůzky do Londýna, Curychu, Ženevy, neboť je už nebavilo sedět doma u počítače a debatovat se svými partnery přes Zoom. Takže v tomto ohledu se naše odvětví vrací do jakéhosi normálu,“ raduje se Feč.
Co se týče oněch dovolenkových destinací, zde k žádným překvapením nedochází. Mezi českou klientelou hraje stále prim nedaleké Chorvatsko a jeho ostrovy. Stejně tak oblíbené je ale i Španělsko, Řecko, či v případě těch movitějších zákazníků též pobřeží francouzské Riviéry. Technicky vzato nicméně Charter Advisory zprostředkovává lety do celého světa. Snad jen s výjimkou těch zemí, kde to kvůli současné politické situaci není aktuálně možné, tedy například Ruska.
Problémem podle Feče prý není ani to, že se v cílové destinaci nenachází žádná přistávací plocha. Takovéto případy jeho společnost řeší přistáním na nejbližším vhodném letišti, kde na klienty již čeká vrtulník, který je následně dopraví přesně tam, kam si přejí.
Prázdné lety jsou stále problém
Na kolik pronajmutí soukromého tryskáče vlastně vyjde? V případě letu již zmíněnou šestimístnou Cessnou z Prahy do chorvatského Dubrovniku (a zpět) se cena pohybuje mezi 250 až 300 tisíci korun. Za určitých okolností každopádně zákazník může zaplatit třeba i o 70 procent méně. To když vezme ,zavděk‘ přepravu v rámci takzvaného empty legu, kdy letoun přelétává z jedné destinace do druhé, aniž by se na jeho palubě nacházeli nějací cestující.
„Jejich podíl na celkovém počtu uskutečněných letů je přibližně 45 procent,“ odhaduje Feč a dodává: „Pracujeme s několika databázemi, prostřednictvím kterých jsme schopni tyto lety najít a nabídnout je dále. Zaměřujeme se většinou na ty destinace, o které mají naši zákazníci zpravidla největší zájem. Žádnou konkrétní službu či aplikaci k tomu ale nemáme. Byť je faktem, že vzhledem k rostoucí poptávce by i u nás něco podobného v budoucnu vzniknout mohlo.“
Z pohledu pravidelných klientů Charter Advisory je zájem o empty legy velmi nárazovou záležitostí. Řádově se jedná o jednotky případů měsíčně. „V případě pasažérů, kteří by o byzjetu za normálních okolností neuvažovali, jsme však mnohem úspěšnější,“ říká s tím, že není neobvyklé, aby takový cestující absolvoval například jen půlku z přelétávané trasy a vystoupil během mezipřistání. „Naší snahou je, abychom z oněch 45 procent udělali procent třicet,“ prozrazuje Feč.
Covid celé odvětví od základu změnil
Ačkoliv zmíněné pandemii snad již definitivně odzvonilo, některé její důsledky z letecké dopravy jen tak nevymizí. A to dokonce ani v případě té části odvětví, jež si díky ní do značné míry polepšila – tedy sektoru charterových letů. Ty se totiž nyní staly v podstatě sezónní záležitostí: „Určitě to teď prvky sezónnosti vykazuje. I když se už křivka ve srovnání s prvním covidovým rokem trochu zploštila, je zřejmé, že vyšší poptávka je stále spíše během léta než v zimě, díky čemuž můžeme my následně navýšit cenu letové hodiny.“
V minulosti přistupovali provozovatelé k jejímu stanovení na základě takzvané nákladové metody. To znamená, že vzali veškeré vstupy, z nich se následně vypočítala cena jedné letové hodiny a z toho posléze vzešla cena letu jako takového. Nyní, respektive poslední rok a půl, však dopravci berou daleko více v potaz aktuální situaci na trhu. „Vychází se ze střetu nabídky s poptávkou. Proto se ceny mohou lišit jak v průběhu celého roku, tak i v rámci jednotlivých dní v týdnu. Daleko víc jsme se v tomto ohledu tedy přiblížili běžným aerolinkám,“ poodhaluje Feč.
„Sice to znamená, že když je poptávka nižší, tak daný let není tolik výdělečný, ale zase si to dokážeme nahradit ve chvílích, kdy ten zájem je. Díky tomu se nám daří letadlo mnohem více vytěžovat. Zatímco dříve jsme se v rámci jednoho letounu pohybovali na hranici nějakých 400 nalétaných hodin ročně, nyní jsme provozovatelům schopni garantovat třeba i osm set,“ dodává šéf Charter Advisory s tím, že tak dochází i k daleko lepšímu rozpouštění ročních fixních provozních nákladů, které u menších private jetů činí zhruba 300 až 400 tisíc eur.
Všudypřítomné zdražování
Navzdory aktuálně povzbudivým číslům musejí být Feč a jeho kolegové poněkud obezřetní, co se brzké budoucnosti týče. A to ze dvou hlavních důvodů. Tím prvním je fakt, že s přibývajícím počtem cestujících klesá, tak jako tomu bylo ještě v době před covidem, dostupnost leteckého personálu. Byť poněkud nepřímo.
„Problematika nedostatku pilotů se nás netýká tolik jako samotných aerolinií, protože společnosti, s nimiž spolupracujeme, nám poskytují letadla i s posádkami. Navíc jde o to, že je rozdíl mezi pilotem, který létá s velkými dopravními letadly, a pilotem byzjetů – už jen třeba kvůli odlišným návykům. Ale co jsem měl možnost zjistit od ostatních, tak vím, že sehnat zkušené piloty je nyní skutečně náročnější než například před rokem,“ míní.
Další vrásky na čele, a to o poznání hlubší, pak všem zainteresovaným dělají zvyšující se ceny leteckého paliva. „V rámci našeho sektoru se zdražování pohonných hmot projevilo s drobným zpožděním. Začalo to v dubnu a v květnu to pokračovalo dále. Šlo o enormní skok – zhruba nějakých třicet, čtyřicet procent,“ vyčísluje šéf Charter Advisory. Není proto překvapením, že se tyto dodatečné náklady promítly i do ceny nabízených letů.
„Bylo však zapotřebí k tomu přistupovat velmi citlivě, museli jsme pečlivě zvážit, jaká cena je pro naše zákazníky ještě přijatelná. A už jsme tu dokonce měli i takové, kteří si řekli, že zkrátka vezmou zavděk namísto charterové přepravy běžnou linku, protože zjistili, že jim to vlastně do časového harmonogramu docela zapadá.“
„Tento příklad ostatně i perfektně ilustruje, kdo jsou naši skuteční zákazníci. Nejedná se o žádné zbohatlíky, kteří by s námi létali jen proto, aby udělali dojem na své okolí a aby potěšili vlastní ego. Jde o vcelku obyčejné lidi, kteří mají peníze a váží si svého času,“ uzavírá Feč.