NOVÁ LEGISLATIVAOd počátku roku platí celoevropské nařízení zpřísňující pravidla pro komerční transport zvířat. K jeho základním prvkům patří zvýšení nároků na přepravní vozidla a také daleko důkladnější kontrola prostřednictvím satelitního systému.Přijetí nového unijního nařízení na přepravu zvířat předcházely ostré spory.
NOVÁ LEGISLATIVA Od počátku roku platí celoevropské nařízení zpřísňující pravidla pro komerční transport zvířat. K jeho základním prvkům patří zvýšení nároků na přepravní vozidla a také daleko důkladnější kontrola prostřednictvím satelitního systému.
Přijetí nového unijního nařízení na přepravu zvířat předcházely ostré spory. Legislativa byla kvůli námitkám farmářů třikrát odmítnuta. V současné verzi chybí původně navrhované zkrácení maximální přepravní doby pro jednotlivé druhy dobytka. „Jsem vděčný alespoň za tato přijatá pravidla, umožňující snadnější vynucení lepších podmínek pro převážená zvířata,“ vítá kompromis eurokomisař pro zdravotnictví Markos Kyprianou.
ČESKO V ČELE EVROPY
Pokud by Kyprianou hledal zemi, v níž se zajištěním slušného standardu přepravy nečekali na rozhodnutí Bruselu, mohl by zamířit do Prahy. „Jako nově přistupující stát jsme naším zákonem na ochranu zvířat a jeho prováděcí vyhláškou stanovili poměrně moderní podmínky, které evropskému nařízení už odpovídají. Uskutečnilo se i školení pro více než 1700 řidičů a osob doprovázejících zásilky,“ konstatuje tisková mluvčí ministerstva zemědělství Táňa Králová.
Právě toto proškolování doprovodného personálu je jednou z novinek, kterou legislativa na celoevropské úrovni přináší. Držitelé stávajících oprávnění si musejí vyměnit doklady za nové osvědčení o způsobilosti pro řidiče a průvodce.
Domácí firmy čeká řada nových povinností, z nichž k nejdůležitějším patří splnění požadavků na stav vozového parku. Podle nařízení totiž musí být každé nově registrované vozidlo vybaveno terminálem spolupracujícím s navigačním systémem. V současné době s GPS, v budoucnu pravděpodobně s evropským Galileem. Terminál bude nejen kontrolovat povinné zastávky a pauzy během cesty, měl by být schopný také zaznamenávat otevírání nakládkových dveří při manipulaci se zvířaty. U nově registrovaných vozů je toto vybavení povinné. Do starších aut musejí majitelé techniku namontovat do konce příštího roku.
Další novinkou ohledně přepravní techniky je schvalování jednotlivých vozidel, která musí splňovat přísnější nároky na vybavení. Českým schvalovacím orgánem jsou krajské veterinární správy.
RÝSUJE SE PROBLÉM
Právě v technické stránce ale leží možné slabé místo. Důvod je prostý: neexistuje konkrétní specifikace požadovaného vybavení. „Unijní orgány dosud nevydaly závazné technické požadavky. Dochází tak k určitým nejasnostem,“ souhlasí Králová.
Postoj samotných českých dopravců k novým pravidlům je jednoznačný. Nutné je podle nich především férové vymáhání nařízení v celé Unii. „S novým vybavením a papíry už jezdíme a vzhledem k přísnému přístupu českých veterinářů ani nečekám, že by tomu bylo u mých kolegů jinak. Druhá věc je, že to všechno něco stálo. Pro nás je proto naprosto zásadní, aby se ke svým dopravcům chovaly podobně i ostatní státy,“ konstatuje Lubomír Savov, majitel firmy Boby-Fleisch.
Splnění nových požadavků se podle přepravců odrazí ve zvýšených nárocích jak administrativního, tak finančního rázu. A to s takřka jistým dopadem na konečnou cenu potravin.
CO NAŘÍZENÍ PŘINESE* časové limity určující maximální dobu přepravy mláďat* technické požadavky - napojení na satelitní systém, tepelná čidla, zdroje vody* všichni účastníci přepravy musejí mít osvědčení o způsobilosti* vyplnění Knihy jízd (nový dokument)* nutné schválení transportního vozidla Poznámka: Legislativa se týká pouze komerční přepravy, nikoliv například účasti na jezdecké soutěži či výstavě. Nařízení se dotýká hlavně transportů přesahujících osm hodin. |