Odpůrci kandidáta na prezidenta USA Donalda Trumpa utratili za televizní spoty 75 milionů dolarů (asi 1,75 miliardy korun). Vynaložená částka však zřejmě přijde vniveč. Po odstoupení největšího konkurenta Teda Cruze má Trump nominaci za republikány už téměř jistou.
Cenu televizních spotů, které většinou vznikaly za peníze podporovatelů ostatních republikánských i demokratických kandidátů, spočítala společnost Kantar Media/CMAG, zabývající se sledováním reklam.
Během primárek bylo ve Spojených státech odvysíláno přes 64 tisíc spotů kritizujících Trumpa a jeho postoje. Do celkového součtu navíc nejsou započítána data ze satelitních a kabelových televizí, které jsou hůře měřitelné.
Přečtěte si, jak se Trumpovi otevřela cesta k prezidentské nominaci Cruz odstoupil, souboj Trumpa a Clintonové je blízko |
Nejvýsílanější byl spot s názvem Serious, který měl v amerických televizích přes čtyři tisíce opakování. Tato krátká antireklama přitom kromě Trumpa mířila i na Teda Cruze, druhého nejvážnějšího republikánského kandidáta.
Samotný Cruzův tým dal do kampaně proti Trumpovi prostřednictvím dvou velkých investorů 16 milionů dolarů. Jen o šest méně vynaložil štáb Jeba Bushe, který v souboji o republikánskou nominaci nevydržel dlouho. Mezi jeho klipy byl i ten vůbec nejdelší, dvouminutový s názvem „Turn Trump Off“ (Vypněte Trumpa), který před primárkami v New Hampshire běžel jen šestkrát.
Do celkové částky patří i 5,2 milionů dolarů od podporovatelů demokratické kandidátky Hillary Clintonové, pravděpodobné Trumpovy soupeřky v boji o Bílý dům.
Do televizních spotů investoval i Trump, konkrétně částku 19 milionů dolarů. Jedná se tak zhruba o čtvrtinu toho, kolik proti němu použili protikandidáti.