Regiojet na Slovensku nemá šanci vydělat. Jejímu majiteli Radimu Jančurovi to vzkazuje bývalý ředitel slovenského státního železničního dopravce.
Šéf Regiojetu navzdory velkým prohlášením dobře ví, že železniční byznys neumí bez dotací od státu dělat ani on a musí to dotovat sám. Tvrdí to bývalý šéf Železniční společnosti Slovensko Pavel Kravec.
Podle jeho názoru, který řekl v rozhovoru pro HNtelevizi,není na Slovensku schopen bez dotací generovat zisk jakýkoliv dopravce.
„Příchod Radima Jančury měl dvě roviny. Jedna byla cenová válka, která státního i soukromého dopravce dostala do velké ztráty. Druhá rovina byla, že Regiojet přitlačil státního dopravce, který rovněž musel zlepšit komfort a služby,“ dodává Pavel Kravec.
Jak na horské dráze
Po příchodu Radima Jančury na stěžejní slovenské tratě, musela státní firma kvůli vysoké ztrátovosti a poklesu zájmu cestujících stáhnout intercity vlaky jezdící mezi Košicemi a Bratislavou. V rámci konkurenčního boje je však nové vedení železnic, které nominovala současná vláda, hodlá od 11.prosince vrátit na koleje. Slibuje přitom větší komfort než v minulosti.
Na plány státní firmy reagoval Jančura před pár dny. Slíbil, že sníží cenu jízdného tak, aby „naplnil vlaky po strop“. Nehodlá přitom vycouvat ani z linek Bratislava – Košice a Bratislava – Komárno, kde je největší konkurence.
Plány Radima Jančury někdy připomínají jízdu na horské dráze. V březnu totiž firma na Slovensku oznamovala zdražování – na lince mezi metropolemi z 13,3 na 18,7 eura. Ještě pár měsíců předtím po zavedení státem dotovaného bezplatného jízdného pro důchodce a studenty ve státních vlacích dokonce Regiojet hrozil celkovým odchodem ze Slovenska.
Ztráty na obou stranách
Po tom, co firma Radima Jančury v roce 2014 expandovala na Slovensko, vzniklo kromě cenové války také politické napětí mezi Regiojetem a vedením krajů i slovenské vlády. Majitel firmy otevřeně kritizuje politiky za to, že mu záměrně nevydávají licence nutné pro provoz na významných tratích. S politiky, kteří mu povolení vydali, naopak vychází dobře. Emoce vzbudil třeba veřejným vystoupením po boku neonacisty a banskobystrického župana Mariána Kotleby.
Regiojet za loňský rok ohlásil růst tržeb o 22 procent na 2,7 miliardy korun. Dopravce však výsledky z Česka a Slovenska prezentuje jako celek. O slovenské realitě vypovídají data agentury Finstat, která za rok 2015 eviduje nárůst ztráty Regiojetu na Slovensku o 827 procent na 5,6 milionu eur, tedy asi 151 milionů korun.
Podobnou bídu zaznamenává od počátku války se soukromníkem také státní dopravce. Železniční společnost Slovensko zaznamenala loni pokles tržeb o 18 procent a ztrátu 5,2 milionu eur, což je asi 140 milionů korun.
Čtěte také: