Vyplňování a podávání daňových přiznání by za svou oblíbenou činnost označil zřejmě málokdo. Vládou slibovaný jednostránkový formulář je v nedohlednu a pro „neprofesionála“ je těžké se v barevných papírech vyznat. Jisté zjednodušení a usnadnění daňové povinnosti však přináší internet.
Daňové přiznání on-line Vyplňování a podávání daňových přiznání by za svou oblíbenou činnost označil zřejmě málokdo. Vládou slibovaný jednostránkový formulář je v nedohlednu a pro „neprofesionála“ je těžké se v barevných papírech vyznat. Jisté zjednodušení a usnadnění daňové povinnosti však přináší internet.
Pomalu, ale jistě postupující elektronizace veřejné správy umožňuje už několik let využívat při komunikaci s úřady internet. Elektronickým srdcem je takzvaný portál veřejné správy. Na něm najdou uživatelé v sekci Podání jakýsi rozcestník pro nejrůznější e-podání úřadům. Vedle finančních úřadů, čili ministerstva financí, totiž nabízí digitální alternativu papírových formulářů i Česká správa sociálního zabezpečení, Generální ředitelství cel a ministerstva životního prostředí a dopravy.
Správu takzvané transakční části Portálu, tedy části zodpovědné za zpracování úřadům zasílaných elektronických dat, obstarává společnost Microsoft. Ta napojila různé on-line aplikace jednotlivých úřadů na jeden centrální bod. Podle Roberta Hernadyho z Microsoftu je v současnosti nejvyužívanější služba České správy sociálního zabezpečení. Ta totiž věnovala propagaci e-podání největší pozornost a ušetřila díky tomu stovky kilogramů papíru. „Už první rok fungování služby, tedy v roce 2006, přitekly informace o zhruba 60 procentech zaměstnanců v České republice na Českou správu sociálního zabezpečení elektronicky,“ říká Hernady. A tento poměr podle něj dále roste. Naproti tomu se množství daňových přiznání podaných elektronicky zvyšuje mnohem pomaleji.
JAKÉ DANĚ LZE PŘIZNÁVAT ON-LINE
• daňové přiznání z příjmu fyzických osob typ A i B
• daňové přiznání z příjmu právnických osob
• přiznání k dani z přidané hodnoty
• daňové přiznání k dani silniční
• daňové přiznání k dani z nemovitostí
K růstu obliby elektronických podání úřadům přispívají vedle nesporně většího pohodlí i integrace komunikačního kanálu Portálu veřejné správy s ekonomickými a účetními firemními systémy. Robert Hernady tvrdí, že Microsoft s vývojáři ekonomického softwaru úzce spolupracuje a vytvořil pro ně i komunitní web. Díky tomu měly loni více než dvě stovky českých podniků ve svých vnitrofiremních systémech zabudovanou komunikaci s Portálem.
Ministerstvo financí nabízí v současnosti celkem sedm možných podání: daňové přiznání z příjmu fyzických osob typ A a B, daňové přiznání z příjmu právnických osob, přiznání k dani z přidané hodnoty, daňové přiznání k dani silniční, daňové přiznání k dani z nemovitostí, oznámení o nezdaněných vyplacených částkách fyzickým osobám a podání obecné písemnosti. Další daní, již je možné přiznávat on-line, je daň spotřební. Tu má však „pod palcem“ Generální ředitelství cel, které také připravilo příslušnou aplikaci.
Potřebujete jen počítač, internet a e-podpis
K elektronickému podávání daňových přiznání je logicky potřeba především počítač s připojením k internetu. Aplikace však má určitá softwarová omezení. Počítač tak musí mít nainstalovánu některou z novějších verzí operačního systému Windows od společnosti Microsoft. V minulosti bylo třeba využívat také „microsoftí“ prohlížeč Internet Explorer. Tuto podmínku však vývojáři postupně odstranily a e-podání je možné uskutečnit i z některého z alternativních prohlížečů, jako jsou Mozilla Firefox nebo Opera. U nich však systém upozorňuje na možné problémy. Poslední softwarovou nezbytností pro užívání elektronického podání je pak program Java.
Druhou podmínkou pro odesílání podání elektronicky je zaručený elektronický podpis založený na kvalifikovaném certifikátu. Ten slouží k podepsání odeslaných dat a jednoznačně identifikuje odesílatele. Zaručuje také, že data „po cestě“ nikdo nepozměnil. Kvalifikované certifikáty k elektronickému podpisu je možné v Česku získat v současnosti u tří firem: České pošty, eIdentity a První certifikační autority. Pořízení stojí od necelých dvou stovek u České pošty po přibližně 700 korun u zbývajících dvou společností. Certifikát platí pouze jeden rok – je jej proto nutné každoročně prodloužit. Bez elektronického podpisu je sice také možné využívat internetové aplikace, nepodepsané podání je však nutné doplnit i zasláním papírového formuláře.
EPO vám napoví
K elektronickým podáním finančním úřadům slouží speciální aplikace EPO, vytvořená ministerstvem financí. Přístup k ní umožňují buď přímo stránky ministerstva (http://adisepo.mfcr.cz/adis/jepo/index.html), najdete ji konkrétně v sekci Daňový portál, nebo „oklikou“ přes Portál veřejné správy (http://portal.gov.cz). Mezi hlavní výhody aplikace patří jednoduché a intuitivní ovládání, dobře zpracovaná nápověda a interaktivní formulář. Ztratit by se tak neměl ani nepříliš zkušený uživatel počítačů. Díky interaktivitě je pak možné formulář vyplňovat po jednotlivých položkách.
Aplikace uživatele při vyplňování navádí a kontroluje, dokáže najít i některé základní chyby, jichž se můžete při zadávání dat dopustit. V závěrečné fázi pak přepočítá příslušné částky a upozorní na případné nesrovnalosti. Vedle ručního zadávání je možné i importovat data z různých jiných programů, včetně vnitropodnikových ekonomických systémů. Aplikaci EPO navíc není nutné používat pouze pro zpracování daňových přiznání přímo na internetu. Dá se i stáhnout do počítače a uživatel s ní potom může pracovat „off-line“. Výsledný soubor pak jen uloží a odešle později z počítače připojeného k internetu.
Po vyplnění, elektronickém podepsání a odeslání výsledného daňového přiznání formulář putuje přes centrální evidenci k příslušnému finančnímu úřadu. Ten zkontroluje základní náležitosti a přiznání buď přijme, nebo odmítne – následně o tom samozřejmě informuje uživatele. V potvrzení také sdělí přihlašovací údaje. Ty jsou potřeba hlavně v případě, že chcete on-line sledovat aktuální stav vyřízení vašeho podání. Po přihlášení je to možné také na Daňovém portálu, a to buď „vlastnoručně“, nebo pomocí e-mailových zpráv, které úřad pravidelně zasílá.
Bezpečnost zajištěna
Velmi důležité je důkladné zabezpečení celé komunikace přes internet. Proudí jím totiž obrovské množství citlivých dat nejrůznějších firem a lidí. Míru zabezpečení si může uživatel určit sám. Standardně je aplikace EPO zobrazována pomocí protokolu HTTP, pro opatrnější je ale možnost využít šifrovaného HTTPS. Spojení se serverem pak začíná prokázáním totožnosti serveru, na němž je stránka
umístěna. Uživatel to pozná podle ikony malého žlutého zámku v pravé dolní části internetového prohlížeče. Kliknutím na tuto ikonu se zobrazí certifikát serveru, který vždy musí obsahovat v poli „Vystaveno pro“ server adis.mfcr.cz.
Samotná komunikace mezi uživatelem a centrální evidencí probíhá už jedině šifrovaně. Díky tomu jsou data „po cestě“ nečitelná i v případě, že by se dostala do rukou nepovolané osobě. Rozšifrování je přitom prakticky nemožné.