Menu Zavřít

Přes Schlingovu mrtvolu

28. 3. 2002
Autor: Euro.cz

Premiér prosazuje zahájení stavby za každou cenu

Není vyloučeno, že na pár týdnů zbývajících do voleb dostane Česká republika zbrusu nového ministra dopravy a spojů. Jaromír Schling má totiž vážné potíže. Znelíbil se Miloši Zemanovi a ten zvažuje, že ho vymění. Schlingovi se nechce do smlouvy na výstavbu dálnice D 47. Týdeník EURO získal informace, že místo brzkého podpisu smlouvy navrhl předsednictvu vlády pouze zahájení stavby zhruba dvoukilometrového úseku na území Ostravy. Definitivní rozhodnutí o smlouvě s Housing & Construction mělo být odloženo až na dobu po parlamentních volbách.
To vyvolalo značné rozčilení Miloše Zemana. Nesplnění slibu zahájit výstavbu dálnice do Ostravy by totiž značně ohrozilo volební výsledek ČSSD v Moravskoslezském kraji. V regionu je dálnice považována za zcela nezbytnou (viz strana 20), i když všechny analýzy dokazují, že hustota provozu ještě po mnoho let nedosáhne úrovně, při níž by stavba dálnice byla národohospodářsky efektivní. Pro slušné dopravní spojení do Ostravy by stačilo modernizovat současné komunikace, což by si vyžádalo řádově nižší náklady.
Premiér je rozhodnut prosadit zahájení celé stavby do voleb i tehdy, když náklady budou o desítky miliard vyšší, než je nezbytné. Na zasedání vlády 22. dubna má být projednána smlouva s investorem, i kdyby mělo být nutné vyměnit ministra Schlinga. Jak vše dopadne, je ale nejisté. Týdeník EURO má informace, že dálnice má ve vládě vedle ministra dopravy i řadu dalších odpůrců. Kromě jiného i předsedu ČSSD Vladimíra Špidlu.

Moc drahé.
Důvodů pro odklad rozhodnutí o dálnici je řada. Především poradce ministerstva dopravy, firma Mott MacDonald, snesla za dobu svého působení velké množství argumentů, proč dálnici nestavět tak, jak si představuje konsorcium vedené H&C. Hlavní výhradou je cena stavby. Ta v průběhu jednání klesla z 54,4 miliardy korun na 49,8 miliardy, z čehož rezervní fond má činit 5,4 miliardy. Nicméně je stále ještě vyšší, než jak vychází Mott MacDonaldům. Ti spočetli, že dálnici lze při zvolené metodě spolupráce státu se soukromým kapitálem postavit za 34,9 miliardy korun, stavební náklady by činily 25,5 miliardy korun. Propočty uvádějí, že při přenosu všech podstatných rizik ze státu na projektovou společnost by se cena mohla vyšplhat na 38,3 miliardy korun. Porovnání s dálnicemi postavenými v České republice v posledních pěti letech by byla ostravská dálnice třiapůlkrát dražší (viz tabulka). Celkové stínové mýtné, které by mělo být státem zaplaceno během třiceti let, vyčíslily propočty na 115 miliard korun.

MM25_AI

Příliš riskantní.
Kromě toho je v návrhu dohody zaneseno sedmnáct skutečností, jejichž naplnění může znamenat pro projektovou společnost riziko, že nezahájí práce v termínu, a tím se zpozdí dokončení dálnice, případně některého z jejích úseků. To je potom považováno za omluvitelné zpoždění, které nemá vliv na povinnost státu začít vyplácet stínové mýtné. Navíc tím vzniká projektové společnosti nárok na úhradu přímých nákladů zvýšených o sedmnáct procent. Mezi rizika, která má takto nést stát, patří stavební změny, změny realizační dokumentace, kácení stromů, přeložky sítí či archeologické a paleontologické nálezy. Mott MacDonald považuje za nezbytné, aby tato rizika nesla projektová společnost, protože tak je to v případě obdobných projektů ve světě běžné.
Další výhradou k uzavření smlouvy je skutečnost, že dálnice není nachystána k výstavbě. Stavební povolení jsou připravena pouze pro méně důležité úseky dálnice při průchodu Ostravou. Klíčové úseky z Lipníku nad Bečvou do Ostravy dostanou, pokud bude řízení probíhat bez průtahů, stavební povolení ve dvou případech v roce 2003, a ve dvou dokonce až v roce 2006.

Premiérovi nic nevadí.
Proti společnosti Mott MacDonald se jednoznačně staví premiérovi poradci, kteří snesli množství argumentů pro stavbu a kritizují poradce za špatnou práci. Připravili také podklad pro premiéra na jednání s firmou H&C, Mott MacDonald a Jaromírem Schlingem, o němž jsme informovali v minulém čísle (EURO 12/2002). Poradci se opírají rovněž o posudky profesorů Františka Lehovce a Petra Moose, podle nichž by stát stavěl a udržoval dálnici s výdaji vyššími, než navrhuje H&C. Poradci předsedy vlády soudí, že cena dálnice je tak vysoká proto, že při průchodu trasy Ostravou je nutné počítat s mnoha přivaděči a mimoúrovňovými kříženími. Drahý je také kilometrový tunel u Klimkovic. Na zbylých úsecích cena vychází na údajně zcela jednoznačně přijatelných 250 milionů za kilometr. Příznivě prý vychází i porovnání cen jednotlivých prací. Poradci také tvrdí, že nepřipravenost stavby rovněž není na překážku a rizika státu lze ještě během jednání dořešit. Mott MacDonald přitom, jak jsme již zveřejnili, klade umělé překážky tomu, aby sociální demokracie splnila svůj předvolební slib a zahájila výstavbu v první polovině roku 2002.
Ve skutečnosti je však nyní otázkou, jak vstřícná bude společnost H&C, jestliže premiér dal na schůzce jasně najevo, že dálnice se musí začít v květnu stavět, i kdyby na chleba nebylo.

  • Našli jste v článku chybu?