MARTIN SÝKORA, VÝKONNÝ ŘEDITEL KERIO: Do IT společnosti Kerio přišel před půldruhým rokem do napjaté situace. Martin Sýkora ale využil zkušeností, které získal v USA - a firma pod jeho vedením se stala Nejlepším zaměstnavatelem roku 2005. * Čím se podle vás zásadně liší čeští a američtí zaměstnanci?
MARTIN SÝKORA, VÝKONNÝ ŘEDITEL KERIO:
Do IT společnosti Kerio přišel před půldruhým rokem do napjaté situace. Martin Sýkora ale využil zkušeností, které získal v USA - a firma pod jeho vedením se stala Nejlepším zaměstnavatelem roku 2005.
* Čím se podle vás zásadně liší čeští a američtí zaměstnanci?
Američtí zaměstnanci pracují a nemluví o tom. Dostanou příkaz a potom ho třeba v hospodě proberou. Naopak Češi, než začnou pracovat, tak o tom dlouze mluví.
* Co se změnilo za ten rok a půl, co jste šéfem Keria?
Lidé už nemluví - už jenom pracují. Zjistili, že mluvení předem není úplně to pravé. Mám pocit, že zaměstnanci teď víc důvěřují vedení, víc věří v jasnou vizi. Neřeší, jestli pracovat nebo nepracovat - nechávají to na vedení a věří, že to myslí dobře.
* Jak moc se firma personálně obměnila?
Bylo tam padesát lidí a odešlo jich řekněme patnáct. Teď máme 74 zaměstnanců. Neodešel nikdo z managementu. Ten jsem si ponechal. Zpřeházel jsem management tak, aby vyhovoval mně a struktuře firmy. Ve vedení byli třeba lidé na základě toho, že ve firmě pracují delší dobu. Tak je šoupli nahoru, což nebylo úplně ono. Ten člověk byl dobrý v programování, ale neuměl to s lidmi. Domluvil jsem se s ním a vytvořil jsem mu pozici, která mu vyhovovala. Muselo se kolem toho dlouze komunikovat, aby neměl pocit, že ho shazuji. Management se vytvořil z lidí z firmy, nedoplňoval jsem ho zvenku. Teď je doladěný a jdeme nahoru.
* Takže lze využít americké zkušenosti i na protestující české zaměstnance?
Tupě přenést americké zkušenosti určitě nejde. My jsme firma, která dělá hi-tech. Naše pobočky jsou ze 75 procent postavené na vývojářích a ti myslí určitým způsobem. Americký styl je jim bližší, než jiným firmám, řekněme s výrobním programem. V těch by to zavést nešlo.
* Čím jste udělal zaměstnancům největší radost?
Když jsem přišel, udělal si průzkum a zjistil jsem, že 60 procent lidí si říká: Tak dobře, přišel nový výkonný ředitel. Buď do tří měsíců nastane nějaká změna, nebo jdu pryč. A nový ředitel nasadil nějakou jasnou vizi a začalo se to tam nějakým způsobem rovnat. A zaměstnanci viděli, že se něco děje. Určitě měli radost z jasných, viditelných prvních výsledků.