SAINT GOBAIN SEKURIT A BEROHA Automobilový průmysl táhne českou ekonomiku. Jeho boom zažívají na vlastní kůži jak velké, tak i malé firmy. Dokonce se dá říci, že pokud má firma v tomto oboru dostatečné ambice, nemůže ji čekat nic jiného než úspěch.
SAINT GOBAIN SEKURIT A BEROHA Automobilový průmysl táhne českou ekonomiku. Jeho boom zažívají na vlastní kůži jak velké, tak i malé firmy. Dokonce se dá říci, že pokud má firma v tomto oboru dostatečné ambice, nemůže ji čekat nic jiného než úspěch.
Pokud se malá firma na trhu prosadí a najde své zákazníky, stává se, že jí po několika letech začnou být dosud vyhovující výrobní prostory malé. Jako vzor mohou sloužit dvě středočeské firmy - výrobce čelních skel Saint Gobain Sekurit v Hořovicích a výrobce ocelových trubek pro automobilový průmysl Beroha CR v Dobříši. Obě firmy spojuje nejen činnost v automobilovém průmyslu, ale zejména to, že za nimi stojí zahraniční kapitál. V prvním případě francouzský, ve druhém pak německý.
INVESTICE NA ZELENÉ LOUCE Závod na výrobu autoskel se začal v Hořovicích stavět v roce 1995. Jednalo se de facto o investici na zelené louce, i když administrativní budovu a část haly převzala firma od společnosti ČSAD, která ji používala jako opravnu pro autobusy. V roce 1998 se firma rozrostla o další část. „Už několik let investujeme každý rok kolem 100 milionů korun,“ říká ředitel firmy Libor Hanzlík s tím, že existují plány na další expanzi. Za deset let činnosti firmy se v Hořovicích vyrobilo přes pět milionů kusů čelních skel. Proč si francouzská firma Saint-Gobain Sekurit vybrala ze střední a východní Evropy právě Česko a Hořovice? „Jedním z hlavních důvodů byl vstup koncernu Volkswagen do mladoboleslavské automobilky, naší strategií je následovat naše klíčové zákazníky,“ tvrdí obchodní ředitelka Saint-Gobain Sekurit Martina Hasmanová. JIŽ TŘETÍ LINKA
V loňském roce se v Hořovicích rozjela již třetí výrobní linka, na které se vyrábějí čelní skla pro vozy takových značek, jako jsou Bentley či Rolls Royce. Konkurenční výhodou této továrny je právě to, že se orientuje na speciální skla, případně na malé série. „Skla budeme vyrábět v menších sériích, tak abychom mohli nabídnout zákazníkovi více kombinací užitných funkcí najednou. Samostatným novým produktem v sérii pak budou velká laminovaná střešní skla,“ tvrdí Hasmanová.
Vedle velkých odběratelů autoskel z Hořovic existují i zákazníci, kteří jich potřebují třeba jen pár kusů. Jednou z nejexotičtějších zakázek byl požadavek z Německa na skla pro zhruba 500 kusů kabrioletů Wartburg, které si nechal vyrobit fan club této značky.
Kromě výstavby nové linky se také rozšířila kapacita pro výrobu vyhřívaných skel a vyměnila se řezací linka. Investice tak zvýšila celkovou výrobní kapacitu závodu až na 950 tisíc skel ročně. Zároveň s tím vzniklo zatím přes 160 nových pracovních míst.
ZE ZASTOUPENÍ VÝROBNÍ FIRMA
Beroha CR začínala jako obchodní zastoupení německé společnosti Benteler. Dnes má v Dobříši svůj vlastní výrobní závod a také ambice stát se specializovaným obchodně-servisním centrem celé skupiny pro střední Evropu. Přitom v roce 1995 začínala Beroha v pronajatých prostorách zemědělské společnosti na okraji Dobříše.
„Vyhledali jsme si prostory, pro které jejich majitel neměl využití. Provedli jsme úpravy, které si provoz budoucího skladu hutního materiálu vyžadoval, tedy například zajeřábování, vybavení skladovou a servisní technologií a začali jsme obchodovat,“ upřesňuje ředitel firmy Josef Žofka.
Aktivity firmy se postupně rozšiřovaly, a to nejen v hlavní oblasti automobilového průmyslu, ale i ve strojírenství, kovoobrábění a celém zpracovatelském průmyslu. Vstřícný přístup místní radnice a iniciativa Berohy pak stály u vzniku průmyslové zóny, která se v krátké době na okraji Dobříše zrealizovala.
**STRATEGIE POČÍTÁ S EXPANZÍ
Firma sídlí tři roky v novém a plánuje další rozšíření svých aktivit v oblasti strojírenství a automobilového průmyslu. „Chceme na sebe převzít co nejvíce operací, které by jinak dělal náš zákazník. Jde zejména o dělení a kartáčování trubek, dále úpravu konců trubek, srážení hran či odmaštění trubky,“ popisuje Žofka činnosti, kterým se firma chce věnovat prioritně.
Dlouhodobá strategie pak počítá s dobudováním servisního centra a vybavením současné výrobní haly další technologií. V horizontu příštích let pak firma uvažuje o využití další části nezastavěného pozemku, což je plocha o rozloze přibližně 10 tisíc metrů čtverečních. Tato plocha by mohla být využita k další výstavbě provozních prostor. „Investice jdou jak z vlastních zdrojů, tak i ze zdrojů mateřské firmy. Konkrétní plán investic jsme zatím nedělali, strategie se teprve dotváří a musí se ještě dopracovat,“ dodává ředitel.