Účastníci mezinárodní konference o přístupném cestovním ruchu "Cestovní ruch pro všechny - dobré příklady z domova i ze zahraničí" vyzývají politiky, aby začali nahlížet na bezbariérové cestování jako na neoddělitelnou součást cestovního ruchu.
Foto: archív Profit
Konference, kterou pořádá projekt „ATHENA na cestách“ financovaný Evropskou unií ve spolupráci s Evropskou sítí pro přístupné cestování (ENAT- European network for accessible tourism), ukázala nutnost zlepšení poskytovaných služeb tak, aby byly české turistické destinace přístupné bez bariér a pro všechny.
Ačkoli se v Česku, především na Šumavě a v Moravskoslezském kraji, vyskytuje několik iniciativ, které se o zpřístupnění cestovního ruchu pokoušejí, narážejí na neexistující zázemí. „Česká legislativa prozatím bezbariérový cestovní ruch zcela ignoruje. Jsme však rozhodnutí zasadit se o to, aby byl rozvoj bezbariérového cestování důležitou součástí připravovaného nového zákona o cestovním ruchu. Jsme přesvědčeni, že by tak došlo k výraznému navýšení konkurenceschopnosti České republiky v oblasti cestovního ruchu,“ zdůraznila manažerka projektu ATHENA na cestách Ing. Jarmila Šagátová. Turistů, kteří by tyto služby mohli využívat, je totiž jen v Evropě až dvě stě milionů. Patří mezi ně nejen zdravotně postižení, ale také rodiny s dětmi nebo senioři. Téměř 40 procent z těchto lidí však odmítá cestovat kvůli nedostatku přístupných destinací a služeb.
Propagace bezbariérového cestování tak není jen snaha o zavedení rovných příležitostí pro všechny skupiny lidí využívající cestovní ruch, ale také možnost, jak přispět k rozvoji jednotlivých českých regionů zvýšením turistického ruchu. Je proto zcela nezbytné, aby si představitelé regionů uvědomili důležitost přístupnosti jako nedílné součásti zvyšování kvality služeb a udržitelného rozvoje a začali vytvářet podpůrné programy pro provozovatele zařízení cestovního ruchu k odstraňování fyzických a stavebních bariér a podporovali vzdělávání v této oblasti.
Přístupný cestovní ruch je však v České republice opomíjen nejen mezi politiky a ve veřejné správě, ale také mezi provozovateli služeb. Podle účastníků konference je nezbytné, aby také oni v rámci profesionality a kvality nabízených služeb odstraňovali bariéry a rozvíjeli empatický přístup ke klientům.
„Přitom se na mnohých dobrých příkladech ze zahraničí ukazuje, že je přístupný cestovní ruch velice perspektivní způsob podnikání. K jeho rozvoji je ovšem nutné, aby poskytovatelé služeb vytvářeli snadno přístupné a pro všechny srozumitelné informační materiály a začali spolupracovat s ostatními aktéry cestovního ruchu, aby se tak vytvořila síť přístupných destinací,“ podotkla Ing. Šagátová. Proto byla na konferenci také představena Příručka o bezbariérovém cestování, která je prvním českým uceleným informačním materiálem o přístupném cestovním ruchu. Užitečné informace o v ní najdou nejen poskytovatelé služeb v cestovním ruchu, vzdělávací zařízení, ale i orgány státní a veřejné správy a neziskové organizace, které se chtějí bezbariérovým cestováním zabývat.