Menu Zavřít

Přesvědčivý triumf

24. 10. 2006
Autor: Euro.cz

Česká spořitelna zvítězila ve čtyřech kategoriích

Letošní výsledky soutěže Banka roku a reakce na ně mi připomínají výsledky prvního ročníku. Tehdy, v roce 2002, také vyhrála Česká spořitelna a stejně jako letos jsme se setkávali s udivenými výrazy a zpochybňujícími otázkami. Stejně jako tenkrát to je přesvědčivé vítězství s výrazným náskokem, letos umocněné i prvenstvími v dalších kategoriích. Porotu přitom tvoří z větší části titíž lidé jako loni, což znamená, že Českou spořitelnu vnímají proti loňskému roku podstatně lépe. Neexistuje přitom jasná příčina, důvody, které porotci uvádějí, se liší a často je jich více.
Klání o hlavní kategorii je především soubojem velkých bank. V posledních letech soupeří Česká spořitelna s Komerční bankou. ČSOB je sice větší, stále má však mezi odbornou veřejností negativní image spojenou zejména s převzetím IPB. Ale nejen to. Na některé porotce i odborníky mimo porotu působí ČSOB cituji „tak nějak divně, nevím proč, ale prostě je taková zvláštní“. Je zajímavé, že i když toto „divné“ vnímání časem postupně slábne, je stále zjevné. S tím možná souvisí i ocenění „Bankéř roku“ – za pragmatický přínos akcionáři by si tuto cenu zasloužil nejspíš Pavel Kavánek, jednoznačným „sympaťákem“ je však pro porotce John James Stack. Co to znamená? Porotci hodnotí banky podle standardních měřítek euroatlantické bankovní kultury a česká specifika ponechávají přinejlepším bez povšimnutí. Dobrá zpráva nejen pro Banku roku.
Ze středně velkých bank letošním výsledkům dominují Raiffeisenbank a GE Money Bank. Postupný růst významu Raiffeisenbank na českém trhu letos dovršila akvizice eBanky, GE Money Bank porotci oceňují za její produkty, marketing a péči o klienta. S nadsázkou lze říci, že klienti GE Money koupí spíše dražší produkt a ještě jsou za něj bance vděčni. Připomínka, že subjektivní spokojenost klienta stojí na prvním místě.
Mnohokrát jsme si kladli otázku, jak by si české banky vedly ve srovnání s bankami v okolních zemích. V devadesátých letech se středoevropský bankovní sektor rozvíjel odlišně a určitou míru jinakosti vykazuje dodnes. Díky podpoře partnerů, zejména společností MasterCard a Ernst & Young, budeme moci středoevropské banky možná porovnávat již v příštích letech. Prvním počinem bude maďarská MasterCard Banka roku, kterou vyhlásíme 29. listopadu.

MM25_AI

Blahopřeji vítězům a děkuji partnerům za podporu,

Petr Stuchlík Předseda organizačního výboru MasterCard Banka roku 2006

  • Našli jste v článku chybu?