Test
V prestižní kategorii největších limuzín je pořádně dusno. Mercedesu třídy S a BMW třídy 7 tu loni začal konkurovat zcela nový Volkswagen Phaeton a vylepšené Audi A8. Manažeři velkých firem tak mají zamotanou hlavu, kterou značku si vybrat. Redakce týdeníku EURO měla nedávno možnost vyzkoušet VW Phaeton a nyní se naskytla možnost otestovat rovněž sedmičkového bavoráka. Pod jeho kapotou se skrýval čtyřlitrový diesel o výkonu 190 kilowattů, který se ve voze objevil na sklonku loňského roku.
Přes pět metrů dlouhý stroj, který je dodáván s osmiválcovými motory, působí mezi staršími bavoráky avantgardně. Záď i příď už nemají klasické hranaté tvary, ale dostaly nádech francouzského dynamického stylu. To může do budoucna BMW třídy 7 přinést i ubrat body. Na jednu stranu je pravděpodobné, že konzervativní design A8 a Phaetonu se rychle okouká a zájemci o svěží vzhled se budou obracet spíše k mnichovské automobilce. Naproti tomu je ale klientela BMW konzervativní a avantgarda může být pro ni rušivá.
Modernistická je v BMW třídy 7 i kabina. Na místě řadicí páky se objevil joystick, kterým se ovládá takzvaný iDrive. Pomocí tohoto systému, podobného těm ve Phaetonu či A8, řídí posádka elektroniku limuzíny. Možné je nastavit klimatizaci a navigaci, vybírat hudbu nebo televizní kanál. Také lze s jeho asistencí telefonovat, připojit se na internet a přijímat e-maily. Vše se zobrazuje na centrálním displeji, který trůní uprostřed palubní desky.
Koncept iDrive ale není zdaleka jedinou technickou finesou sedmičky. S novou automatickou převodovkou se BMW staví do role technického průkopníka hned dvakrát: První automatická převodovka na světě se šesti rychlostmi je současně také první samočinnou převodovkou s integrovanou technikou „Shift by wire“. Místo dosavadní nutnosti sáhnout na páku převodovky na středové konzoli může nyní řidič volit programy a řadit rychlosti pákou na sloupku řízení. Především ambiciózním řidičům vycházejí vstříc nové možnosti při manuální obsluze převodovky: Řadicí povely lze vydávat bleskově pomocí dvou tlačítek ve věnci volantu.
Pro zajištění bezpečnosti posádky je ve voze inteligentní bezpečnostní integrovaný systém ISIS, který například aktivuje airbagy v závislosti na váze a výšce jednotlivého cestujícího. Nepotřebné airbagy se neotevřou.
Sedmičkový bavorák má ve srovnání s Phaetonem sportovnější podvozek a posádka může silněji vychutnávat pocity z rychlé jízdy. Náhon zadních kol je ale dost nezvyklý. Phaeton má pohon všech čtyř kol, a tudíž větší možnosti při razantních startech nebo na kluzkém povrchu. Bavorák tuto nevýhodu umenšuje nižší hmotností, jejím vyváženým rozdělením a systémem regulace skluzu ASC. Díky pohonu jedné nápravy je také tišší a úspornější než Phaeton.
Motory porovnávat bohužel nemůžeme, protože v Phaetonu jsme měli mnohem živější benzinový agregát, který dával autu větší dynamiku než diesel v BMW. Zato byl ale Phaeton žíznivější – nedokázal ujet trasu Praha–Liberec a zpět bez dotankování nádrže.
Co srovnat můžeme, je ovládání elektronických systémů v autě. Do tajů systému iDrive proniká uživatel mnohem déle než v případě Phaetonu. Tam jej neovládá řidič joystickem, ale jednotlivými tlačítky kolem centrálního displeje. Zařízení z Mnichova si zaslouží chválu za své hi-tech zpracování, ale je hodně komplikované. Například ladění stanic na rádiu znamená neustále točit kotoučem sem tam, hledat to správné menu a potvrzovat v dialogových oknech, což odvádí pozornost od řízení. Dalším záporem sedmičkového BMW je také „přepáčkování“ pod volantem. Na každé straně má řidič dvě páčky (blinkry, tempomat, ovládání řazení a stěrače), které se navzájem pletou. Častokrát jsme chtěli zařadit a místo toho se spustily stěrače. Při blikání zase jezdec často omylem tahá za ovladač tempomatu. Kromě toho jsou dotykové páčky dost nezkrotné, takže se často při vypínání blinkru přechýlí do opačné polohy.
BMW třídy 7 je luxusní vůz, který přinese sportovnější zážitky z jízdy než těžký Phaeton. Kabina je ale přetechnizovaná a řada ovladačů se řidiči navzájem plete. Volkswagen má ovládání vyřešeno lépe a nabízí také výhodu náhonu na všechna kola.
BMW 740 d
(testovaná verze)
Motor přeplňovaný vznětový osmiválec
Zdvihový objem 3901 cm3
Nejvyšší výkon 190 kW
Převodovka automat, 6 stupňů
Objem zav. prostoru 500 litrů
Nejvyšší rychlost 250 km/h.
Průměrná spotřeba 9,7 l/100 km
Cena (základ) 2 758 200 Kč
Historie BMW třídy 7
1986: Představení modelu ve verzi 735i (šestiválec)
1987: Prodloužená karoserie L, pětilitrový vidlicový dvanáctiválec ve verzi 750i a čtyřstupňová samočinná převodovka
1992: Nové osmiválcové motory pro verze 730i a 740i
1994: Představení nové generace ve variantách 730i a 740i (osmiválce), později 750i s novým dvanáctiválcem o objemu 5,4 l
1996: První turbodiesel pro 725 tds
1998: Decentní facelift a nové výkonné vznětové motory - šestiválec pro 730d (135 kW) a osmiválec pro 740d (175 kW)
2001: nástup nové generace třídy 7