Třetí generace legendárního vozu nabízí prostor jako ve foyer
Automobil Range Rover přišel na trh v první generaci už v sedmdesátých letech, a ten současný je teprve třetím modelem v pořadí za dlouhých čtyřicet let. To je opravdu výrazný úspěch a vůz se stal legendou. Vzhled současného vozu se příliš neliší ani od první, natož druhé generace. Hranaté tvary karoserie někoho fascinují, jiného zase odpuzují. To ale nic nemění na tom, že pro Land Rover je tento model jedním z nejúspěšnějších. Design pro prodejní úspěchy terénních vozů ale není až tak důležitý, jde hlavně o jízdní výkony. A v těch nastala změna výrazná. Auto dostalo nový diesel a šestistupňovou automatiku, a už teď lze říct, že oboje mu prospělo.
Přes zachování vnějších linií konstruktéři automobilky příliš konzervativní nebyli a proměna interiéru vozu se dá označit za zásadní. Vnitřní prostor je obrovský. Řidič má pocit, jako by se nacházel spíš ve foyer velké správní budovy než v autě. Místa je na všechny strany víc než dost, přes plochu středového tunelu máte dokonce pocit, že pro komunikaci se spolujezdcem bude na takovou dálku potřeba zvýšit hlas. Designér interiéru ale bohužel podlehl soudobé tlačítkové mánii a doslova posázel všechny dostupné plochy desítkami nejrůznějších ovladačů, koleček a tlačítek. Za volantem Range Roveru si připadáte spíše jako v kokpitu raketoplánu, a to je možná trošku problém. Terénní vůz si asi těžko koupí někdo, koho nezajímá v automobilu nabízená technika a nevěnuje nějaký čas učení auto ovládat, ovšem napínat nervy majitelů přespříliš se nemusí vyplatit. Využívat všech schopností vozu bez manuálu v ruce a několika hodin učení prakticky nelze. Navíc se některé tlačítkové akce kombinují ještě s dotykovým displejem, což je už komplikací až dost. Pokud se ale někdo vypořádal s iDrivem od BMW nebo MMI od Audi, určitě časem zvládne i Range Rover. Odměnou mu bude poslušné, skvěle jezdící auto s dokonalými jízdními vlastnostmi v terénu a téměř takovými i na silnici.
K těm mimo jiné přispívá nový motor v nabídce automobilky, dieselový osmiválec se dvěma turby o objemu 3,6 litru a výkonu 272 koní, který dosahuje neuvěřitelných 640 Nm točivého momentu. Dvě třetiny „krouťáku“ jsou dostupné už od volnoběžných otáček, což je úžasné. Již při rozjezdu tak máte k dispozici dvě průměrné fabie v ideálních otáčkách. Je to ale nutné vzhledem k hmotnosti vozu. Pohotovostní hmotnost 2700 kilogramů dělá z Range Roveru malý tank, který je potřeba rozhýbat s pořádnou silou. Tím se bohužel stírá velká výhoda dieselu, jíž je nízká spotřeba. Pozoruhodné je, že i přes hendikep vysoké hmotnosti si vůz udržel poměrně slušné dynamické parametry. Stokilometrové rychlosti auto dosáhne za 9,2 sekundy.
Chcete-li zrychlit při předjíždění, nemusíte zalisovat plynový pedál do podlahy a doufat. Ve středních otáčkách, jak automobilka ráda zdůrazňuje, se křivka výkonu a točivého momentu protíná na hodnotě 550 Nm a 180 kW, a to na bezpečné předjetí bohatě stačí. Jen už zmíněná spotřeba není ideální. Dvanáct nebo třináct litrů v kombinovaném režimu se v terénu rychle překlopí do patnácti i šestnácti litrů na sto kilometrů a utěšit se lze už jen pomyšlením na to, že vozy s podobnými výkony by v případě benzinového agregátu musely být vybaveny doprovodnou cisternou a nějakou formou tankování za letu.
Podvozek Range Roveru s nezávislým zavěšením všech kol a vzduchovým odpružením už dnes patří mezi běžnou výbavu. Systém vzduchového pérování umožňuje regulovat světlou výšku, což přijde vhod při jízdě mimo silnice. Range Rover se lehce přenáší přes nerovnosti, o většině děr v silnicích se vůbec nedozvíte. Průchodnost terénem zajišťuje elektronika s poměrně ucházející inteligencí. Range Rover se v pohybu mimo cesty může velmi dobře měřit dokonce i s králem třídy Volkswagenem Touareg. Ten sice umí o kousek víc, ovšem je také podstatně dražší. Pro vůz nejsou polní nebo lesní cesty soupeřem, prověřilo ho až koryto vyschlého potoka, plného kamení. Tam si auto sáhlo na dno schopností. Na postupu vozu se podepsala pozitivně i šestistupňová automatická převodovka, která vcelku čistě dokázala volit ten nejvhodnější stupeň pro pomalé i rychlejší průjezdy terénem.
Cena, kterou za Range Rover automobilka požaduje, je poměrně vysoká. Vůz se ovšem pro ty, kteří jeho vlastnosti využijí, rychle stane nepostradatelným pomocníkem.
Klady
• design
• vnitřní prostor
• zpracování
• motor
• jízdní vlastnosti
Zápory
• vyšší spotřeba
• vysoká hmotnost
• vyšší cena
tabulka
Range Rover
cena v testované výbavě: 2 622 500 Kč
Cena v základní výbavě: 2 525 000 Kč
motor přeplňovaný vznětový osmiválec
Převodovka šestistupňová automatická
objem 3630 ccm
výkon 200/4000 ot.min
Nejvyšší toč. moment (Nm /ot./min): 640/2000
Maximální rychlost 200
Zrychlení 9,2
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 14,4 / 9,2 / 11,3