Travel Service
PRAHA (rek) - Kromě dvanácti pilotů Fischer Air (EURO 40/2004) přilákal nábor Českých aerolinií i piloty druhé největší letecké společnosti Travel Service. „Není to nijak dramatické. Jedná se o čtyři až pět lidí,“ potvrdil informaci prezident Travel Service, bývalý šéf ČSA Miroslav Kůla. „My máme lepší možnost nabrat nové piloty, protože na rozdíl od ČSA netrváme v souladu s pravidly Úřadu pro civilní letectví na češtině jako dorozumívacím jazyku. Pro nás je pracovním trhem celá Evropa,“ dodal. Za řídicími pákami letadel Travel Service a nízkonákladových Smart Wings sedí kromě Čechů Irové, Němci, Maďaři, Španělé, jeden Nizozemec a jeden Ital. Předpisy společnosti, která zaměstnává na deset letadel 70 pilotů, nařizují, že i tuzemští piloti a letušky se musejí v řadě situací, třeba při vzletech a přistáních, mimořádných turbulencích nebo během nouzových situací, mezi sebou domlouvat výhradně anglicky.
Na rozdíl od Fischer Air nejsou důvody ohlášených odchodů od Travel Service finanční. Jeden z pilotů označil za příčinu odchodu především vysoké nároky charterových aerolinek na časovou flexibilitu. „Pravidelné linky ČSA nám umožní naplánovat si život alespoň na týden. To u charterů není možné. Někdy se o příštím letu dozvíte jen pár hodin předem,“ řekl pro týdeník EURO. S jiným charakterem provozu u charterové dopravy Kůla souhlasí. „Jeden z odcházejících pilotů skutečně uvedl jako důvod odchodu založení rodiny a možnost více si u ČSA plánovat život,“ řekl.
Průměrný měsíční plat kapitána ČSA je zhruba 120 tisíc korun, podstatně se ale liší podle typu letadla. Pod průměrem jsou piloti turbovrtulových ATR, vysoko nad průměrem pak posádky Airbusů A310. Navíc zde platí princip seniority, podle nějž se plat zvyšuje i v návaznosti na počet odlétaných roků.
Travel Service má mzdové tarify postaveny více na výkonové než na fixní složce. V praxi to znamená, že v turistické sezoně posádky vydělávají více než u státního dopravce, v zimě méně. Celoroční příjem u obou společností je, jak říká Kůla, srovnatelný.