Příchod agresivních malých bank s trhem zatím příliš nezamával. Noví hráči však solidně rostou
Pro obyčejné střadatele doznal bankovní sektor v Česku za poslední dva roky nemalých změn. Už tak velmi konkurenční trh se rozšířil o několik menších hráčů, kteří se rozhodli vybojovat si své místo na slunci agresivní cestou jednoduchých služeb a levných poplatků. Jejich jména není potřeba připomínat. O produktech Air Bank, Equa bank nebo Zuno je slyšet na každém kroku, zejména z úderných televizních reklam. Mají noví dravci šanci vytlačit z trhu spokojené obtloustlé starousedlíky?
Stojaté vody Předně je třeba říct, že žádná z nových bank nezvítězila ani v jedné kategorii soutěže Banka roku. Dokonce ani na dalších příčkách se příliš nepředvedly, s výjimkou Equa bank, která se v kategorii Nejdynamičtější banka umístila na třetí pozici. Vzhledem k tomu, že ceny jsou udíleny na základě průzkumu veřejného mínění, může slova o postupné přeměně českého bankovního trhu provázet skepse.
Ta se ostatně nabízí i z dalších důvodů.
Základní strategií nových hráčů je přetáhnout klienty velkých tradičních bank. Tři největší z nich ovšem tvrdí, že k žádnému odlivu účtů nedochází. Jediný, kdo vykazuje úbytek klientů, a to navíc velmi malý, je Česká spořitelna. „Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku jde o pokles o 0,7 procenta. Jde o přirozený úbytek. Na trhu, kde máme téměř 5,2 milionu klientů, není jednoduché získávat nové akvizice. Obecně je skutečnost taková, že každý měsíc sledujeme kolísání v počtu klientů zhruba v řádu několika tisíc směrem nahoru i dolů,“ říká Jan Holinka z tiskového centra České spořitelny.
Oproti spořitelně zaznamenaly Komerční banka i ČSOB menší nárůst. „Český trh je už nyní velmi konkurenční a vstup dalších subjektů samozřejmě tuto konkurenci dále zvyšuje, což je dobrá zpráva zejména pro klienty. Nepřísluší nám ale hodnotit nabídku jiných bank,“ říká Monika Klucová z Komerční banky.
Nejpřesvědčivějším měřítkem úspěchu mladých bankovních domů bude samozřejmě to, jak velký kus trhu si za několik měsíců působení stačily ukrojit. Zmiňovaná Equa bank, jejíž pobočky odkoupil britský investiční fond od italské Banco Popolare, letos na podzim překonala hranici 20 tisíc klientů.
Uvidíme, jak s tímto číslem zahýbe nový marketingový tah. Klienti banky si totiž nově mohou vložit hotovost na svůj účet prostřednictvím kterékoli pobočky České pošty. Equa jim navíc připíše na účet 33 korun za jeden vklad měsíčně. „Nechceme omezovat klienty, kteří si chtějí vložit na účet peníze. Proto jim nabízíme možnost vkládat hotovost na více než třech tisících pobočkách České pošty,“ říká Jakub Pavel, ředitel retailového bankovnictví Equa bank.
Kalouskův trik Větší zářez na českém trhu dokázala udělat banka Zuno. Finanční dům s neobvyklým názvem se sice tváří jako nezávislý bojovník za menší poplatky, ve skutečnosti je však členem skupiny Raiffeisen Bank International. To ale nic nemění na tom, že počtem klientů už zvládla zmiňovanou Equa bank překonat trojnásobně a tempo růstu údajně dokážou nadále udržet. „Během celého roku 2012 zaznamenáváme trvale vysoký zájem. Před několika týdny jsme přivítali klienta číslo 60 tisíc v České republice a překročili hranici 80 tisíc klientů na Slovensku.
V celkovém součtu se rychle blížíme k metě 150 tisíc klientů,“ říká Lukáš Tomis, PR manažer Zuno Bank.
Ta si získala pozornost kromě jiného výhodným spořicím účtem, který využívá daňový trik. Banka ho totiž nabízí s úročením ve výši dvou procent, přičemž úrok je připisován denně. Díky legální daňové optimalizaci z tohoto úroku nemusejí klienti platit patnáctiprocentní srážkovou daň, pokud denně připsaný úrok nepřekročí 6,99 korun. Díra v zákoně, která onen účetní trik umožňuje, však od Nového roku s největší pravděpodobností zmizí.
Co se počtu klientů týče, největší náskok má zatím Air Bank ze skupiny PPF. Před měsícem čerstvě překonala hranici 70 tisíc klientů a podle vyjádření banky roste zájem stále stejným tempem. Právě Air Bank velmi agresivně proklamuje, že jí jde o přetažení zákazníků od velkých bankovních domů. „Nejrychleji roste počet klientů, kteří k nám přecházejí s celým svým běžným účtem s využitím takzvaného kodexu mobility. Zatímco ještě na začátku letošního roku jsme týdně dostávali v průměru 40 žádostí o kompletní přechod k Air Bank s využitím kodexu mobility, nyní je to čtyřikrát více,“ říká Vladimír Komjati, tiskový mluvčí Air Bank.
Cílová rovinka Pokud budou chtít noví hráči dál růst, klíčové pro ně bude rozšířit nabídku svých produktů.
Jen s běžnými a spořicími účty, s kterými všichni na trh vstoupili, si významnější tržní podíl nezajistí. Všechny tři banky už ostatně spustily spotřebitelské úvěry. Kupříkladu Equa bank začala před měsícem nabízet produkt RePůjčka. Ten umožňuje stávající úvěry refinancovat, podle banky lze snížit měsíční splátku až o čtvrtinu při zachování stejné doby splácení. Banka Zuno se na půjčky vrhla už na jaře a podle všeho také slaví úspěch. „V porovnání s prvním obdobím jsme zaznamenali průměrně 140procentní nárůst zájmu o tento produkt,“ říká mluvčí banky Tomis. Procentní nárůst u začínajícího produktu však obvykle o ničem nevypovídá. Nejčerstvěji se trh rozrostl o nabídku Air Bank, která tak učinila přes důmyslný marketingový tah. Všudypřítomné reklamní poutače tvrdí, že za včasné splácení bude klientům vracet peníze. „Zájem o naši půjčku je velký, konkrétní čísla však zatím s ohledem na konkurenci zveřejňovat nechceme,“ říká Komjati. Slogan s vrácením peněz je ve skutečnosti jen způsobem, jakým se klient může dostat na výhodnější úrok, a to v krajním případě až na 8,9 procenta ročně. Banka zároveň proklamuje odpuštění několika splátek.
Klíčovým milníkem pro všechny tři hráče bude moment, ve kterém začnou nabízet hypotéky. Tohoto bodu jako první dosáhla Equa bank, která se díky převzatým pobočkám svého italského předchůdce ocitla ve výhodě. Její dva konkurenti se zatím drží zpátky. „Hypotéky, jako jeden z nejsložitějších finančních produktů, plánujeme nejdříve pro rok 2013,“ říká Tomis za banku Zuno.
O autorovi| Tomáš Plhoň • plhon@mf.cz