Dělnický původ nemusí být na překážku vybraným mravům. Ford Ranger Wildtrak má užitkové kořeny, ale dá se využít jako SUV
Pokud se vám zdají dnešní SUV příliš změkčilá a smutně vzpomínáte na drsné offroady typu Mitsubishi Pajero nebo Nissan Patrol, možná je na čase uvažovat o užitkovém pick-upu. Třeba takový Ford Ranger, který teď přichází na trh v modernizovaném provedení. Co do komfortu příliš neztrácí na SUV, ale jeho drsný vzhled není jen slupka: v jádru je Ranger pořád užitkovým autem, tvrdým dříčem do těžkého terénu. Za jeho volantem opravdu nemusíte přemýšlet, který hrbol na polní cestě ještě můžete přejet a na kterém už necháte katalyzátor.
Ford Ranger současné generace je v prodeji pátým rokem. Nový Ranger“, jenž právě přichází na český trh, je vlastně jen modernizací, a to nijak rozsáhlou. Součet drobných vylepšení však dělá z už tak dobrého auta ještě lepší.
PŘÍBUZNÍ DŘOU V LOMECH
Ranger se vyrábí v bezpočtu variant lišících se délkou korby i kabiny, počtem sedadel, nosností a výbavou. Základní verze jsou skutečná užitková auta, jaká najdou práci hlavně v lese nebo v lomu OE ostatně významnými českými odběrateli Rangeru jsou firmy jako Mostecká uhelná nebo ČEZ. Nás dnes ale bude zajímat Ranger Wildtrak. Vyšperkovaná lifestylová“ verze tvoří vrchol nabídky, a když odhlédneme od fyzických rozměrů, dá se docela dobře používat jako normální osobní auto. Které ovšem odtáhne do Chorvatska loď
Co dělá Wildtrak Wildtrakem? Hlavně výbava.
V kabině najdete efektní polokožené čalounění, rozptýlené osvětlení diodami a navigaci včetně zadní parkovací kamery. Exteriér se odlišuje černým provedením masky, víceméně dekoračním aerodynamickým“ rámem za kabinou a osmnácti palcovými koly z lehké slitiny. V základu ale dostanete i tempomat, parkovací senzory, elektrické seřizování sedadla řidiče nebo infotainment Sync 2“ s Bluetooth a hlasovým ovládáním. A když si připlatíte 24 tisíc korun, dostanete také soubor pokročilých asistenčních systémů: udržování v jízdním pruhu, sledování bdělosti, automatické přepínání dálkových světel nebo adaptivní tempomat. V pick-upu!
Nic z toho ale ještě nedělá z Rangeru použitelné auto pro civilistu. Takový Patrol zmizel po nástupu SUV v propadlišti dějin nikoli kvůli nedostatečné nabídce komfortních funkcí, ale proto, že na silnici jezdil jako trakař. A to ještě trochu křivdím trakařům. Ranger se naproti tomu chová jako auto. Možná ne úplně jako nejlépe jezdící auto, v jakém jste kdy seděli, ale stále dost kulturně a civilizovaně, abyste to nemuseli řešit. KLIDNÁ POVAHA
Konstruktéři Fordu si vyhráli s odhlučněním. Do kabiny tak nadměrně neproniká ani zvuk dieselového motoru, ani hluky vznikající při odvalování kol a pohybech zavěšení. Ve vyšším tempu na dálnici samozřejmě musíte akceptovat o něco vyšší hladinu hluku (okolo vysoké hranaté karoserie nemůže vzduch nikdy obtékat tak tiše jako okolo štíhlého sedanu), ale přežít se to dá. Zvlášť když máte výhled jako z kamionu, nový elektrický posilovač řízení pracuje stejně kulturně jako v osobních fordech a dlouhé zdvihy pérování pohlcují velké hříchy silničářů s nenapodobitelnou nenuceností.
Protože Ranger jezdí na žebřinovém rámu a má tuhou zadní nápravu, na ostřejších nerovnostech trochu drncá a nezatížená záď v zatáčce tu a tam lehce poskočí do strany, ale v míře, v jaké se to děje, jde podle mého mínění o velice přijatelnou daň za užitné vlastnosti tohoto pick-upu. Nejde jen o to, že po polní cestě s ním můžete jet stejně bezstarostně jako s normálním autem po silnici.
Ranger má ale světlou výšku 229 milimetrů, takže si troufne i na docela velké terénní překážky a může se brodit vodou hlubokou až 80 centimetrů! Ford tvrdí, že nejbližší konkurent je na tom o deset centimetrů hůř. Vyčerpávající rešerši jsme nedělali, ale letmá kontrola technických údajů hlavních soupeřů naznačila, že si ve Fordu úplně nevymýšlejí.
UTÁHNE TŘI A PŮL TUNY
Ranger Wildtrak má sériově pohon všech kol. Ale ne takový, jaký znáte z osobních aut. Tahle čtyřkolka je určená k jízdě v terénu, nikoli ke zlepšování jízdních vlastností při rychlém projíždění zatáček na silnici. Zapíná se otočným ovladačem, a to až do rychlosti 120 km/h.
Další poloha stejného ovladače pak zařadí redukovaný převod, ale to už musíte zastavit. Redukce usnadní třeba strmé terénní výjezdy nebo rozjíždění s těžkým přívěsem OE ten může v případě Rangeru vážit až 3,5 tuny.
Což pochopitelně znamená, že na řízení celé soupravy vám běžný řidičák skupiny B stačit nebude při jízdě s přívěsem přijdou vhod speciální softwarové funkce elektronického stabilizačního systému ESC. Ten zde dokáže rozpoznat a zkrotit počínající kývání“ přívěsu ze strany na stranu, které už zle vyškolilo nejednoho řidiče. Stabilizace Rangeru se umí také přizpůsobit aktuální hmotnosti nákladu a podobně jako v mnoha SUV má funkci ochrany proti převrácení.
Pokud byste se chtěli se svým Wildtrakem věnovat bahnění nějak systematičtěji, doporučujeme přikoupit paket offroad“. Za velmi přijatelných 18 tisíc korun dostanete ochranu spodních částí vozu, ale hlavně mechanickou uzávěrku zadního diferenciálu.
S tou už v terénu vybřednete i ze situací toho druhu, které čas od času končívají pěším výletem do nejbližší vsi a sháněním ochotného domorodce s traktorem.
V NABÍDCE I S PĚTIVÁLCEM
Stejně jako ostatní verze Rangeru se i Wildtrak dodává na evropský trh se dvěma motory, čtyřválcem 2,2 litru a pětiválcem 3,2 litru, který má 147 kW a 470 Nm. Jeho pořízení je vhodné zejména v případě, kdy chcete pravidelně vozit nebo tahat opravdu těžké náklady. Rodinu včetně běžného příslušenství důstojně odveze i čtyřválcový model.
Každá legrace něco stojí. Úplně nejzákladnější Ranger lze v zaváděcí akci pořídit za méně než půl milionu bez DPH (je to užitkové auto, proto ceny bez daně), ale na Wildtrak potřebujete nejméně 922 900 korun bez DPH OE to když se rozhodnete pro motor 2.2 TDCi s manuální převodovkou. Za šestistupňový automat se připlácí 19 tisíc a pětiválec je o 52 tisíc dražší než čtyřválec. Nejvyšší nabízená specifikace, Wildtrak 3.2 TDCi s automatem, tak vyjde na 993 900 korun. Stále bez DPH.
Kromě položek zmíněných už dříve v textu si můžete dokoupit ještě přední parkovací senzory, nezávislé topení, přídavné elektrické zásuvky nebo různé kryty a nástavby na korbu. Pak už si budete za volantem Wildtraku opravdu připadat jako v nějakém běžném kombi. Pravda, lehce nadrozměrném- l
HODNOCENÍ odtáhne loď přebrodí řeku projede lesem ani na silnici nebudete trpět rozměry náhrada za SUV to není TECHNICKÉ ÚDAJE (hodnoty udávané výrobcem) Motor: řadový pětiválec 3,2 l, 147 kW, 470 Nm 0OE100 km/h: 10,9 s Max. rychlost: 175 km/h Hmotnost: 2150 kg Kombinovaná spotřeba: 8,3 l/100 km