Menu Zavřít

Prezident Svazu dopravy: dopravci se likvidují navzájem

2. 12. 2008
Autor: Euro.cz

Dopady světové finanční krize přežijí jen ti nejsilnější dopravci.

„Nejvíc ohroženi jsou ti, kteří dělají jen obyčejnou nákladní dopravu. Pokud nemají logistiku a spedici, nemají šanci,“ tvrdí prezident Svazu dopravy a první viceprezident Svazu průmyslu a dopravy České republiky Jiří Hanák.

Začala se už světová finanční krize a zpomalení české ekonomiky projevovat i v dopravě?

Pro vlastní dopravu a všechny její obory je letošní rok hodně špatný. Problémy začaly už někdy v březnu tragickým posilováním koruny k euru. Druhou věcí byl enormní nárůst cen pohonných hmot. V té době začaly první náznaky poklesu české ekonomiky. Období mezi dubnem a srpnem bylo nejhorší za více než třicet let mé praxe v dopravě. Dalším problémem je, že česká ekonomika je postavena na automobilovém průmyslu, takže když se objeví krize v této oblasti, musí to zákonitě dopadnout na celou ekonomiku. Zvlášť u tak malé země, která ještě není v eurozóně, takže je velice zranitelná.

O riziku, které znamená závislost české ekonomiky na automobilovém průmyslu, se přece vědělo. Přesto tuto oblast minulé vlády velkoryse podporovaly investičními pobídkami…

Bylo to nezodpovědné, naivní a dnes je vidět, že automobilový průmysl s tím navázáním všech dalších živnostníků a dopravy znamená obrovský problém. Ještě že je euro zpátky na kurzu přes 25 korun a nafta klesla pod 28 korun, ale zase chybí práce.

Pokles automobilového průmyslu má na dopravu velký dopad. Řada dopravců dnes bojuje o přežití a nastává situace, že se dopravci likvidují sami navzájem. Podrážejí se cenami, nedodržují sociální předpisy, podvádějí ve mzdách, dietách, prostě ve všem, jen aby přežili. Ale je to krátkozraké, stejně řada firem bude muset padnout. A ty velmi schopné střední a velké firmy se budou snažit maximálně globalizovat. A už to běží. Podívejme se třeba na to, jak zahraniční firmy skupují autobusové dopravce. V krizi mají ti nejschopnější šanci se vyzvednout, ale půjde o nepatrné procento.

Takže za nejvíce ohrožené považujete malé dopravce?

Nejvíc ohroženi jsou ti, kteří dělají jen „obyčejnou“ nákladní dopravu. Ti, co mají jen auta, ale nemají logistiku, spedici nebo dokonce diverzifikované riziko. Některé historické společnosti provozující autobusovou nebo kamionovou dopravu mají své servisy, obchody a podobně. Dostanou se sice také do problémů, musí počítat s nulovými zisky, nebo dokonce mohou být ve ztrátě, ale budou mít šanci. Ale kdo dělá jen nákladní dopravu, nemá podle mne naději.

Bude na tom lépe levnější železniční doprava?

Problémy se určitě objeví i v železniční nákladní dopravě, protože také dělá pro automobilový průmysl. Ale auta jsou první oblastí, na kterou krize dopadla, pak může přijít pokles poptávky třeba po spotřebním zboží. A s tím vším doprava souvisí.

Pochvalujete si, že o několik korun poklesla cena nafty a benzinu. Ale je to dostatečný pokles vzhledem k tomu, že se ceny za barel ropy ve světě snížily výrazněji?

Na druhé straně, dolar je ze 14 na 20 korunách. Není automatické, že když klesá ropa, bude se stejně snižovat i cena pohonných hmot. Distributoři jsou „nenasytná“ skupina. Možná to, co ztratili na počátku roku, dnes dohánějí. Vždycky to odnese ten poslední – motorista nebo dopravce.

NENÍ SOCIALISMUS: VE TŘI MAJÍ BÝT VŠICHNI V PRÁCI

Sociální demokraté chtěli kvůli vysokým cenám pohonných hmot snížit spotřební daň. Byl byste pro?

To byl nesmyslný požadavek, to nemá žádnou logiku. Já jsem za dopravce říkal, že se k tomu hlásit nebudu, protože jsem přesvědčen, že dopravcům by nezůstalo vůbec nic. Jako první vydělají distributoři, pak pumpaři a na dopravce nezbude nic. Jen by státní rozpočet přišel o peníze.

V dopravě se stále mění pravidla. Teď je v parlamentu návrh na páteční omezení jízd kamionů. Vy jste proti tomu ostře protestovali. Přineslo by to dopravcům opravdu takové problémy?

Já myslím, že to je nedůstojná kauza, až extremistické, nesolidní vydírání Strany zelených. Vláda schválila materiál ministra životního prostředí Martina Bursíka, ne odborného ministerstva dopravy, navíc návrh neprošel ani připomínkami, a přitom bude mít miliardové dopady na automobilový průmysl, který je v krizi, a také na dopravce. Divím se předsedovi vlády, ale jemu nezbývá před předsednictvím Evropské unii nic jiného, než tady takovou koalici trpět. Směšné je, že Bursíkovi straničtí kolegové předkládají ve sněmovně jiný návrh. U předlohy předkládané poslankyní Věrou Jakubkovou je konsensus napříč politickým spektrem a souhlasí s ním i dopravci.

Jaké ztráty by podle vás omezení pátečních jízd kamionů znamenalo, kdyby byl přijat vládní návrh?

Podle odhadů tak kolem tří miliard pro automobilový průmysl, u dopravců odhady ČESMAD hovoří o víc než miliardě korun. V době poklesu ekonomiky jsou to velmi závažná čísla.

Nenastanou také problémy v plynulosti dopravy v Evropské unii? Omezení jízd kamionů je v řadě zemí odlišné…

Máme heslo „Evropa bez bariér“, a tady ministr Martin Bursík vytváří bariéru, za kterou se před okolními státy musíme stydět. Je to politická, nezodpovědná hra. Kdyby v návrhu zůstalo alespoň všech šestadvacet výjimek, které navrhlo ministerstvo, včetně zabezpečení nepřetržitého provozu, tak by to mělo logiku.

Lepší by bylo řešení ekonomické: kdo by musel jet v době zákazu, tak by prostě zaplatil víc. To jsou jasná ekonomická pravidla, která by měla větší efekt.

Ale nejde přece jen o ekologické důvody. Omezení jízd v době dopravní špičky požadují motoristé kvůli větší bezpečnosti na silnicích.

To jsme zpátky v socialismu? Jak to, že v tržní ekonomice pojedou všichni v pátek v 15 hodin na chatu? To je normální drzost, navrhovat v té době omezení jízd, v tu dobu mají být lidi ještě v práci. Kdyby byl zákaz v pátek večer, tak to pochopím.

NĚKDY BY MÍSTO POLITIKŮ MĚLI ROZHODOVAT ODBORNÍCI

Není jednou z příčin problémů v dopravě i skutečnost, že třeba kolem hlavního města není ještě dobudován obchvat?

Důvodem je, že chybí kvalitní infrastruktura. Kdyby politici byli moudří jako úspěšný podnikatel Tomáš Baťa, který už v roce 1931 říkal, že by rychlostní komunikace měla vést z Humpolce na Rokycany a vyhnout se Praze, tak metropole žádný problém nemá.

Co říkáte tomu, že nový středočeský hejtman David Rath zpochybňuje již přijatou variantu obchvatu Prahy a chce otevřít debatu o jiné trase, čímž se výstavba může opět zdržet?

V tak zásadních věcech, jako je dopravní infrastruktura, což je cévní systém země, by si politici měli výplody a extrémistické změny z roku na rok, podle toho, jak se střídají, odpustit. Tady by měli rozhodovat odborníci, a ne politici. Nejde to z jejich peněz, ale z peněz vytvořených podnikateli a zaplacených daňovými poplatníky.

Nepřispěje k větší bezpečnosti na silnicích také požadavek na zimní obutí vozidel?

Žádná zimní pneumatika na náklaďáky neexistuje.

Ale existují speciální pneumatiky pro horší terén s širším dezénem. Neměly by je v zimě kamiony používat?

Je pravda, že pro bezpečnost a plynulost dopravy, když napadne zničehonic na Vysočině 15 centimetrů sněhu, to problém asi je. Ale pokud kamion něco veze do Španělska a tady kvůli třiceti kilometrům dálnice musí mít zimní vzorek, ve Španělsku ty gumy odepíše. To je nerozumné.

ING. JAROSLAV HANÁK (56)

V silniční dopravě pracuje už více než 30 let. Až do roku 1990 působil v různých funkcích ve státním podniku ČSAD Brno, od roku 1991 je předsedou představenstva a prezidentem FTL – First Transport Lines, a. s. Prostějov, v níž má majoritní podíl. Je prezidentem Svazu dopravy a prvním viceprezidentem Svazu průmyslu a dopravy České republiky. Vykonává také řadu funkcí v mezinárodních organizacích, je například členem prezidia světové organizace silničních dopravců IRU se sídlem v Ženevě. Jeho koníčky jsou cestování a sbírání poštovních známek s tematikou dopravy. Vlastní jednu z největších sbírek porcelánových náprstků v Evropě. Je ženatý, má tři děti.

Pomůže řidičům informační systém na dálnici?

Jsem rád, že se dokončí, protože všude v Evropě je to běžná záležitost. Myslím, že když se zavádělo mýtné, tak měl Kapsch současně udělat informační systém. Za ty hříšné peníze to mělo být součástí zakázky.

Odborníci kritizují, že velké množství nehod kamionů způsobují často nedostatečně zkušení řidiči. Není to vina dopravců?

Je fakt, že kvůli nedostatku řidičů před rokem, dvěma, kdy byl boom dopravy, jezdil skoro kdekdo. Dnes ten problém vyřeší krize, protože tolik řidičů nebude potřeba. Profesionálové by měli zůstat, ale kdo se nalepil na obor v době, kdy jsme potřebovali každého, odejde.

Vláda plánuje, že se placení mýtného v průběhu příštího roku rozšíří i na auta nad 3,5 tuny. Podporujete tento záměr?

Já jsem jako jeden z mála byl naprosto zásadně zastáncem zavedení mýtného i pro auta nad 3,5 tuny. Všichni mají mít rovné konkurenční podmínky. Možná se to nebude občanům líbit, ale já jsem dokonce zastáncem toho, aby se platilo za osobní auta a motorky. Když nejsou peníze a dopravní infrastruktura je v tak hrozném stavu, musí se platit, jak je běžné na západ od nás.

I s tím už se přece počítá…

Já vím, ale mluví se o roce 2012, 2014. To svědčí o zbabělosti politiků.

Jablkem sváru je v Česku vodní doprava. Rejdaři volají po vybudování jezů na Labi, ale zatím k tomu nedošlo. Už se rýsuje naděje na dohodu?

Lodní doprava je opravdu velká ostuda této země. Je to zase v politice. Premiér to řešit nechce, protože trvá na tom, aby se dohodli ministři dopravy a životního prostředí jak o výstavbě jezů, tak škodách, které vznikají neplavením v letních měsících, kdy není dost vody. Je to chyba, vodní doprava sice znamená jen jedno procento dopravy a logistiky této země, ale má obrovskou tradici. Měla by převážet některé věci, jako jsou velké a těžké průmyslové kusy, které neodveze ani kamion, ani železnice, nebo sypké substráty. Proč by se nemohly vozit kontejnery do přístavů? Vodní doprava je přece jen nejlevnější a ekologická.

Rejdaři žádají po státu, zatím marně, náhradu škod. Už podal někdo z nich žalobu?

Žalobu podal jeden dopravce, nebudu to specifikovat. Ale je to citlivá věc. Musím říci, že na to právo mají, protože stát nevytvořil podmínky k podnikání, ale na druhé straně to komplikuje složitá jednání mezi ministerstvem dopravy a reprezentanty vodní dopravy.

Přinese předsednictví Česka v Radě Evropské unie podle vás nějaké změny i v oblasti dopravy, kde stále existuje pro dopravce nových členských zemí řada bariér?

Myslím, že předsednictví bude obrovský oříšek. Bohužel máme prezidenta, který to bagatelizuje, a to je špatně. Česko čeká obrovské množství akcí, bude to nápor nejen na státní byrokracii, ale i na podnikatelské svazy. Myslím si, že je šance některé věci otevřít. Ale tomu, že uděláme nějaký zázrak a všichni se zařídí podle malinké země ve střední Evropě, nevěřím.

Co musím ocenit, je rozhodnutí ministra dopravy, že pro předsednictví vytvořil speciální expertní tým, v němž je on, jeho náměstci a reprezentace podnikatelů, akademické sféry i regionů. Ať bude jakýkoli problém, dopředu si sedneme a řekneme stanoviska, jak ho řešit. Jestli to tak dělají všichni ministři, tak by podnikatelé mohli mít šanci něco prosadit.

Proč Svaz průmyslu a dopravy vyzval vládu, aby zabránila přijetí energeticko-klimatického balíčku v Evropské unii?

To je naprosto jednoznačné. Naše země by se měla, až zelení „vypadnou“ z vlády, vrátit k atomové energii. Pokud se modernizují Dukovany a rozšíří Temelín, máme šanci být soběstační a můžeme dokonce energii vyvážet, což by bylo dobré. Protože pitná voda a elektrická energie budou klíčové věci pro budoucnost. Atomová energie je perspektivou této země. My máme nastartováno velmi dobře, a pokud by se podařilo umístit v Česku superlaser, který by tu přímo likvidoval jaderný odpad, tak by odpadly největší výhrady k atomové energii.

Váš svaz také hodně tlačí na to, aby bylo co nejrychleji přijato euro nebo aby bylo alespoň co nejdříve stanoveno datum jeho přijetí.

My jsme zásadní zastánci přijetí eura. Je třeba, aby byl stanoven termín. Je pořád reálné, aby se stanovilo datum 1. ledna 2012. Jsme přesvědčeni, že je to nutné i v souvislosti s finanční krizí. Většinu ukazatelů plníme. Polsko a Maďarsko ukazatele neplní, a přesto jejich vlády měly odvahu vyhlásit termín přijetí eura na roky 2011 a 2012.

Ministr financí Miroslav Kalousek říká, že by datum přijetí evropské měny mohla vláda oznámit příští rok…

Já jsem optimista, že to bude ještě do konce roku. Věřím, že rozum zvítězí.

Ale i ekonomové radí počkat se stanovením termínu až do podzimu příštího roku. Nepovažují za nejlepší rozhodovat o vstupu do eurozóny v době krize. Není to přece jen rozumnější?

Jsme tak malá země, že je lepší být členem eurozóny, ochrání nás to před spekulativními útoky, které by měly v tak malé ekonomice a malé měně dalekosáhlé dopady. Odklad rozhodování je dán euroskepticismem pana prezidenta a některých členů ODS.

V souvislosti s očekávanými změnami ve vládě se mluví i o změně v čele ministerstva dopravy. Co byste řekli na případnou výměnu ministra?

Spolupráce s ministrem dopravy Alešem Řebíčkem je velmi dobrá, protože vyšel ze Svazu dopravy, z podnikatelské sféry. Kdykoli to šlo, tak jsme se dohodli. Teď v období předsednictví, kdy je doprava klíčová, protože máme dotahovat celý komplex zákonů o veřejné dopravě, který by měl být hotov v prosinci 2009, a čeká nás řada dalších věcí, bych nepřepřahal. Ale to je věc pana premiéra, já jsem mu svůj názor říkal. Na změnu v dopravě není žádný zvláštní důvod.

I PODNIKATEL VE VEŘEJNÉ DOPRAVĚ MÁ PRÁVO NA ZISK

Co by mělo být součástí připravované legislativy o veřejné dopravě?

Jedním ze základních požadavků podnikatelské sféry je v návaznosti na nařízení o službách ve veřejném zájmu příprava nové legislativy. My jsme teď konečně dostali první návrh zákona o veřejné dopravě. Je to jen taková úprava nařízení Evropské unie pro české podmínky. Podnikatelé na prvním místě chtějí, aby byly stanoveny určité standardy veřejné dopravy. Mělo by být jasné, jak by měl vypadat autobus, jak by mělo vypadat odbavování, aby šla kvalita veřejné dopravy nahoru.

Navíc jsme naráželi na nepochopení, a ukázal to i loňský skandál v Ústeckém kraji, že i v tomto podnikání má podnikatel právo na přiměřený zisk. Tady to nikdo nechtěl uznávat, ale od 3. prosince příštího roku by to mělo začít platit, a to by měla být zásadní změna.

Jsem také rád, že se podařilo ve spolupráci s ministerstvem dopravy udržet v Bruselu program na ochranu vozového parku, protože bez toho veřejná doprava nemá šanci. Je drahá bez ohledu na to, zda jde o železnici, autobus nebo MHD. Navíc tu nemáme tržní prostředí, protože cena za veřejnou dopravu je regulována, tam si bez pomoci státu podnikatel nevydělá.

Podařilo se vám uspět i s podporou kombinované dopravy?

Nám se podařilo ve spolupráci s poslanci hospodářského výboru dostat do státního rozpočtu sto milionů korun na podporu nákupu vozidel pro kombinovanou dopravu. Tedy speciálních vagonů, které se překládají z auta na železnici. To by ulevilo přetíženým silnicím. Všude jinde kombinovaná doprava funguje. Věřím, že to půjde i u nás.

bitcoin_skoleni

Co chcete ještě prosadit?

Co v legislativě chybí a nebude to podchyceno ani teď, jsou integrované dopravní systémy. To je pro občany nejdůležitější, aby mohli bez problémů přesednout z autobusu na železnici nebo městskou hromadnou dopravu, ale stále k tomu chybí legislativa. Pět let už bojuji za národní odbavovací kartu, kterou by po nabití mohl občan využívat při cestování po celé republice. Dopravci by si mohli peníze rozúčtovat. To je dnes naprosto standardní služba.

  • Našli jste v článku chybu?