LOGISTICKÉ AREÁLY Postavit logistický areál na jakémkoliv místě a očekávat od něj okamžité zisky se může někdy vymstít. Požadavky zákazníků se stupňují. Úspěšný areál tak musí splňovat celou řadu podmínek. V České republice jako v tranzitní zemi poptávka po logistických prostorách neklesá.
LOGISTICKÉ AREÁLY Postavit logistický areál na jakémkoliv místě a očekávat od něj okamžité zisky se může někdy vymstít. Požadavky zákazníků se stupňují. Úspěšný areál tak musí splňovat celou řadu podmínek.
V České republice jako v tranzitní zemi poptávka po logistických prostorách neklesá. To však neznamená, že každý areál musí nutně v tvrdé konkurenci uspět. Podle studie společnosti Prologis se totiž nároky zákazníků stále zvyšují. Klíčovým parametrem se například stává co nejkratší doba pro zpracování zakázek a pevné dodací termíny. Postupně se také mění funkce samotných skladů. Z těch se tak částečně stávají překladiště nebo místa, kde jsou poskytovány služby s přidanou hodnotou. To vše rovněž ovlivňuje poptávku po logistických objektech, neboť firmy budou ve svých skladovacích budovách potřebovat více nakládacích vrat a denního světla.
Zvyšuje se také nestálost poptávky a požadavků na služby, což vyžaduje flexibilitu v nabídce skladovacích zařízení. Speditéři stále více volí pronájem skladovacích prostor a požadují pružnost v podmínkách nájemních smluv. „Myslím si, že logistický park má největší potenciál tehdy, pokud je umístěn v klíčové lokalitě. Kvalitní a moderní technické řešení samotného komplexu je samozřejmostí,“ říká manažer firmy Prologis Jakub Pelikán.
ČESKO STÁLE ATRAKTIVNÍ Studie také tvrdí, že rozšíření evropského trhu nemá za následek výraznější přesun distribučních středisek do středoevropských a východoevropských zemí. Místo toho se zde zakládá více regionálních distribučních středisek. To se koneckonců týká i České republiky, kde přibývají stále nové a nové skladovací plochy. Drtivá většina z nich nemá vůbec žádný problém s tím, že by nemohla najít své nájemce. Podle Roye Lenderse, viceprezidenta firmy Capgemini, která se na vypracování studie rovněž podílela, se při zřizování nových distribučních středisek budou firmy stále více soustřeďovat na místa blízko trhu s pružnými podmínkami pronájmu skladů.
Nejlákavější lokalitou pro další logistická centra je Praha a její okolí. Ředitel jednoho z developerů logistických center, firmy CTY Development, Ondřej Oravec ale předpovídá velkou budoucnost i lokalitám dále na východ. „Určitě velmi atraktivní pro nové sklady bude okolí dokončované dálnice D11,“ míní.
VZNIKAJÍ NOVÁ PŘEKLADIŠTĚ
Právě firma CTY Development plánuje v Praze a okolí přeměnit čtyři bývalé tovární areály v moderní překladiště. Po rekonstrukci výrobních hal vzniknou v business parcích logistická centra, ale také objekty se službami a kancelářemi. „Praha se bude dále rozvíjet, spotřeba poroste a zásobování města bude chybět, proto předpokládám, že i v business parcích, které plánujeme, bude převažovat logistika,“ řekl Oravec. Podle jeho slov se firma rozhodla pro investice do logistických parků právě v Praze, kde nehrozí nedostatek lidských zdrojů.
Všechna nová překladiště by měla být podle Oravce napojena na železniční vlečku. V budoucnu prý totiž určitě dojde k renesanci železniční přepravy. Dokonce se nebrání ani myšlence vybudovat překladiště v holešovickém přístavu a více využívat vodní dopravu. „Stejně jako porostou nároky na ekologickou dopravu, poroste zájem o železnici a vodu,“ domnívá se Oravec.
KRITÉRIA ÚSPĚŠNOSTI LOGISTICKÉHO AREÁLU
- dobrá dopravní dostupnost
- nabídka širokého spektra služeb
- možnost kombinace více druhů dopravy
- schopnost pružně reagovat na požadavky zákazníků