Menu Zavřít

PŘEŽIJÍ JEN OBŘI

7. 8. 2001
Autor: Euro.cz

A u t o m o b i l o v ý     p r ů m y s l

Automobilkám porostou v příštím roce náklady, a přesto budou nuceny v důsledku zostřující se konkurence na trhu snižovat prodejní ceny. Své problémy budou muset často řešit dalšími fúzemi.

Automobilový průmysl čeká v příštím roce s největší pravděpodobností pokles poptávky a v důsledku toho i snižování výroby. Shodli se na tom šéfové všech větších automobilek. K pesimistické prognóze je vedou výsledky letošního prvního pololetí, kdy se světová výroba motorových vozidel v důsledku menšího odbytu snížila. Přesto jsou stále ještě ně-kteří analytici optimističtější, a to s ohledem na dobré tržby mnohých velkých automobilových firem.

V létě ještě zamračeno, na podzim lépe

Za první letošní pololetí celosvětová výroba motorových vozidel klesla. Podle mezinárodní organizace výrobců OICA sice jen o 3,6 procenta proti stejnému období vloni, nicméně byl to důvod k pesimismu.

Osobních vozů se celosvětově vyrobilo o 4,3 procenta méně. Evropští výrobci si však nestěžovali. V Evropské unii výroba osobních aut vzrostla o plných sedm procent. Avšak ani to nedokázalo kompenzovat propad, jaký vykázaly asijské a americké automobilky (o 12, respektive o 10 procent).

Také výroba lehkých užitkových vozů byla celkově nižší - klesla o jedno procento, i když evropské automobilky vyrobily těchto vozů o sedm procent více a americké o tři procenta více. I v tomto případě byl příčinou nižší výroby sedmnáctiprocentní propad v Asii.

Pokud jde o nákladní auta, výrazně klesla v prvním pololetí jejich výroba ve střední a východní Evropě, Rusku a Asii. V zemích EU se zvýšila o 22 procent a v zemích severoamerického bloku NAFTA o devět procent.

Pololetní výsledky byly sice slabé, ale situace na automobilovém trhu se začala nepatrně zlepšovat, ovšem šlo jen o dílčí výsledek za říjen, kdy velké světové automobilky zaznamenaly rekordní tržby. Byly to především Chrysler, Toyota a Honda, které spolu s několika dalšími předními světovými výrobci bohatě překonaly dřívější říjnové odhady většiny analytiků a potvrdily své výsadní postavení na americkém trhu.

Chrysler, který se nedávno spojil s německou automobilkou Daimler-Benz, zvýšil v říjnu tržbu dokonce o 20 procent. Ve stejném duchu informovaly o svých výsledcích také japonské automobilky Toyota a Honda, které společně s německou BMW zaregistrovaly rekordní tržby.

Velmi úspěšná - a nejen v říjnu, ale celoročně - byla i další německá automobilka Volkswagen, do níž patří kromě Audi a Seatu i mladoboleslavská Škoda. Prodala rekordní počet vozů - 379 tisíc. Za prvních deset měsíců zvýšila dodávky aut o 5,7 procenta na celkových 3,82 milionu. Díky říjnovému rekordu se dostal její podíl na západoevropském trhu na 19,5 procenta, což byl rovněž rekord. V říjnu před rokem měl koncern na tomto trhu podíl jen l6,8 procenta.

Podle vyjádření obchodního ředitele VW Roberta Büchelhofera byl pro automobilku zvlášť významný růst odbytu na severo-americkém trhu, kde se díky úspěchu nového brouka a modelu Passat do října zvýšily její letošní dodávky o 58 procent na 348 tisíc vozů. Její tržby tam byly nejvyšší od roku 1985. Za zmínku stojí například i úspěch Volkswagenu na Slovensku. Za deset měsíců letošního roku se mu tam podařilo v bratislavském závodě smontovat (kromě převodovek a komponentů) 105,33 tisíce automobilů Golf. Za letošek tam počítá s celkovou výrobou 120 tisíc vozů proti loňským 40,8 tisíce automobilů.

Evropský trh pod tlakem

Velký optimismus, pokud jde o automobilovou výrobu a tržby, přece jen není tak zcela namístě. Světový automobilový trh bude bezpochyby i v příštím roce ovlivňovat asijská krize. Zejména evropský prostor zůstane pod tlakem výrobců asijského regionu, což v praxi znamená, že se budou snažit na něm uplatnit svou produkci, protože v Asii je - a ještě příští rok bude - poptávka slabá.

Podle expertů společnosti Salomon Smith Barney jde zejména o Japonce, kteří v letošním roce v Evropě příliš neprorazili se svými vozy střední a vyšší třídy a začínají se vracet k menším modelům. Na evropský trh se snadněji dostanou také z toho důvodu, že od nového roku padne kvóta zhruba 1,1 milionu vozů, pomocí které Evropská unie od roku 1996 omezovala import osobních vozů z Japonska.

Japonci ovšem auta do Evropy nejen dovážejí, ale také je v Evropě vyrábějí. Produkce japonských automobilek by měla po-dle odhadu letos stoupnout na více než jeden milion vozů, což by bylo v dosavadní historii japonské výroby v Evropě nejvíce. Podle frankfurtské pobočky Japonského sdružení automobilových výrobců jenom za první letošní pololetí sjelo z výrobních ramp evropských závodů japonských automobilek 560 tisíc vozů, což dává předpoklad, že loňský rekord 918 tisíc aut bude překonán. Japonské automobilky takto využívají letošní pří-znivou poptávku na evropském trhu k získání ještě výhodnější pozice.

Na lákavém evropském trhu podle odborníků v příštím roce kromě Japonců přitvrdí patrně i američtí výrobci. Má jim k tomu dopomoci mimo jiné výhodné spojení Chrysleru s německou automobilkou Daimler-Benz. Konkurenční prostředí ještě více zostří také Opel - dnes německá dcera americké jedničky General Motors. Ta počítá rovněž s nárůstem prodeje osobních automobilů.

Ovšem nejen tvrdá konkurence může v příštím roce stlačit ceny. V jedenácti členských zemích Evropské unie se mohou od ledna snižovat také v důsledku zavedení jednotné měny, která bude vyvíjet tlak na celkové sbližování cen.

Pohled do sousedství

Ve Slovenské republice se za deset měsíců letošního roku prodalo 56 638 osobních automobilů, přičemž za stejné období loni to bylo jen 49 009, a v roce 1995 dokonce jen l6 825 kusů. Slovenská poptávka je tedy na vzestupu.

Osobní vozy prodávané na Slovensku pocházejí téměř výlučně ze zahraniční produkce. Domácí Trnavské automobilové závody (TAZ) se prodejem svých vozů podílejí na celkovém prodeji zanedbatelně. Letos do října prodaly jen 78 vozidel. Dominantní postavení na trhu má trvale Škoda. V období deseti letošních měsíců na něm měla 44,67procentní podíl s počtem 25,3 tisíce prodaných aut (ve stejném období loni 22,5 tisíce a podíl 45,98 procenta). Dalším nejprodávanějším vozem na slovenském trhu osobních vozů je Daewoo (12,6 procenta) a za ním následují Volkswagen, Opel, Fiat, Renault, Seat a Mazda.

Za zmínku stojí, že o montáž osobních aut na Slovensku usilují některé japonské firmy. Zatím však oficiální sdělení vlády v tomto směru nebylo zveřejněno.

V Polsku, kde výrazně vzrostly zahraniční investice, bylo do automobilového průmyslu investováno přes 1 miliardu USD. Kromě už tradičních investic automobilky Fiat a Daewoo se na dynamickém rozvoji tohoto odvětví výrazně podílí také japonská firma Isuzu, která staví nyní v zemi závod na výrobu motorů za 350 milionů USD. Zhruba na stejnou částku se odhaduje investice automobilky General Motors v Gliwicích.

Jak týdeníku EURO sdělilo obchodní oddělení polského velvyslanectví v Praze, italský Fiat v zemi proinvestoval 1,25 miliardy USD a plánuje další investice za 708 milionů USD. Jihokorejská automobilka Daewoo dosud investovala v Polsku 1,21 miliardy USD a počítá s dalšími 391 miliony USD. Na třetím místě jsou společné investice General Motors - Opel ve výši 303 milionů USD a s plánem investovat dalších 600 milionů USD.

Očekávají se další fúze

Nynější situace v automobilovém průmyslu, charakterizovaná narůstajícími výrobními náklady a tlakem na snižování cen, bude zřejmě i v budoucnu důvodem k fúzím. Automobilový svět je na další akvizice či jiná spojení firem připraven. Pro automobilky jsou řešením, jak pokračovat ve výzkumu i vývoji nových modelů, aniž by musely příliš zvyšovat náklady s tím spojené. Aktéři fúzí očekávají, že jim to pomůže čelit stále tvrd-ší konkurenci v tomto odvětví.

Nejnovější fúze odvětví je na světě právě měsíc. Je to spojení americké automobilky Chrysler s německým koncernem Daimler-Benz. Plán fúze oznámily obě firmy už letos v květnu a v platnost vstoupila 17. listopadu, kdy šéfové nové společnosti Robert Eaton a Jürgen Schrempp symbolicky dokončili transakci společným zahajovacím zvoněním na newyorské burze. Po 73 letech se tam přestaly obchodovat akcie Chrysleru a na jejich místo nastoupily akcie nového koncernu s názvem DaimlerChrysler AG s oficiálním sídlem v Německu.

Tímto aktem zůstala z „velké trojky detroitských automobilek již jen dvojka General Motors a Ford. Řízení automobilek se sloučilo a vznikl tak pátý největší výrobce automobilů na světě s loňským prodejem kolem 3,7 milionu vozů. Svým obchodním obratem 131 miliard USD bude nová společnost třetí největší automobilkou na světě za americkým Fordem a General Motors.

Významnou fúzí v tomto odvětví je rovněž spojení výrob autobusů a autokarů francouzského koncernu Renault a firmy Iveco (ze skupiny Fiat), která byla nedávno odsouhlasena Evropskou komisí. Společnost, jejíž součástí bude i největší český výrobce autobusů Karosa, bude mít sídlo v Barceloně a fungovat začne od 1. ledna 1999. Počítá s výrobou 4500 autobusů asi 1500 podvozků a přes 1500 mikrobusů ročně. Očekávaný obrat nového autobusového obra bude kolem 30 miliard korun a firmu zařadí na druhé místo evropského trhu, z čehož bude mít samozřejmě užitek, pokud jde o postavení na trhu, i česká Karosa.

Miliardy do investic

Nejnovější investiční plány mnohých automobilek svědčí o určitém optimismu, který zavládl v odvětví navzdory předpovědím analytiků, kteří počítají příští rok s dalším poklesem výroby a odbytu. Výrobci osobních i nákladních vozů, autobusů i autokarů věří, že se situace na trhu dříve či později musí zlepšit, a proto hodlají investovat do rozvoje výroby, zejména do vývoje nových modelů. Před koncem roku s ambiciózním programem investic vyrukoval Volkswagen. Na léta 1999-2003 jeho dozorčí rada schválila investice zhruba za 130 miliard DEM. Budou určeny převážně na vývoj nových modelů. Cílem automobilky ve střednědobém horizontu je vyrábět až 6 milionů vozů ročně, zatímco loni z jejích výrobních pásů sjelo 4,25 milionu kusů.

Z investičního programu vyplývá, že investice do majetkových účastí, výrobních závodů a vybavení provozů by měly činit 61,5 miliardy marek. Z nich asi 62 procent bude umístěno do německých závodů, nicméně se asi dočká jako součást koncernu i česká Škoda. Volkswagen hodlá rovněž investovat do zvýšení kapacit svých montážních závodů.

MM25_AI

Ani plány automobilky Audi z koncernové skupiny Volkswagen nejsou malé. Ta v příštích pěti letech hodlá investovat čtrnáct miliard marek a také u ní většina částky (70 procent) půjde na vývoj nových modelů.

Vývoj kursu cen akcií (21 kB)

  • Našli jste v článku chybu?