Rozdílnost řidičských schopností potlačí autonomní řízení. Věřím, že se počítače mezi sebou dohodnou, říká šéf TÜV SÜD Czech
Na konci listopadu 2016 zahájí společnost TÜV SÜD Czech, celosvětově jedna z hlavních autorit v oblasti testování a certifikací, provoz v nové testovací laboratoři pro automobilový průmysl. Investice do technologie na fyzické simulace dynamického zatížení komponentů a struktur vozidel nad rámec virtuálních simulací získala nedávno třetí místo v soutěži agentury CzechInvest Investor a podnikatelská nemovitost roku 2016 v kategorii Výzkum a vývoj. „Nejdůležitějším poselstvím této investice je, že chceme zůstat i nadále dlouhodobým, schopným a inovativním partnerem pro automobilový průmysl ve střední a východní Evropě,“ říká Oleg Spružina, generální ředitel TÜV SÜD Czech a vedoucí Česko-slovensko-polského klastru skupiny TÜV SÜD, která letos slaví 150 let své existence.
* Jak vznikla myšlenka vaší letošní investice?
Nová zkušebna je pokračováním naší snahy být neustále technologicky na špici, což je velká výzva především ve službách pro automobilový průmysl, který je z pohledu rychlosti rozvoje jedním z nejnáročnějších segmentů na trhu. V Česku, na Slovensku a také v Polsku patří automobilový průmysl k nejsilnějším oblastem trhu a pro nás je velmi důležitým partnerem. To je i důvod, proč musíme neustále sledovat trendy a snažíme se být vždy alespoň o krok napřed. A zde je také odpověď na vaši otázku, kde se vzala idea na pořízení takové technologie. Chtěl bych ještě podotknout, že poprvé v historii investuje TÜV SÜD tak velkou sumu do naprosto špičkového zařízení, a to v České republice. Je to důsledek naší dosavadní práce a výraz důvěry v naše lokální schopnosti takovou investici nejenom pořídit, ale také efektivně využít.
* Jaké trendy jsou podle vás nejdůležitější a ovlivňují v současné době automobilový průmysl nejvíce?
Nejdůležitějším trendem dneška jsou rostoucí nároky na bezpečnost vozidel a také nové výzvy v oblasti řízení emisí či elektrifikace aut. Pokud bych zůstal u bezpečnosti, všichni vnímáme to, že aut na silnicích rapidně přibývá, a to jak osobních, tak nákladních. Spolu s rostoucí potřebou fl exibilní přepravy zboží neustále stoupají nároky na silniční dopravu a tím se i adekvátně zvyšuje riziko dopravních nehod. A jak vyplývá z průzkumů, tím nejnebezpečnějším elementem silniční dopravy je člověk, tedy řidič. To je také jedním z důvodů, proč automobilky tak intenzivně pracují na systémech autonomního řízení, které mají za cíl omezit působení výše zmíněného kritického elementu na minimum. Nicméně to je věcí ještě dlouhého vývoje, a i tak se nedá vyloučit, že některá auta nabourají. Proto je důležité zabezpečit posádku vozidla klasickými systémy aktivní a pasivní bezpečnosti.
* Každá situace v dopravě je trochu jiná, proto může být přizpůsobivost lidského mozku k nezaplacení. Opravdu si myslíte, že je reálné, aby počítače řídily auta lépe než člověk?
Naprosto jistě. Počítač není unavený, nepotřebuje kávu, nepohádal se ráno s manželkou a podobně. Počítač pracuje pořád stejně a je neustále připraven vyhodnocovat situaci. Řidič ne. V současné chvíli vidím problém v rozdílnosti přístupu k řízení – někdo řízení miluje, jiný je naopak rád, že umí vůbec zatočit volantem. Různost kvality řízení, rozdílnost schopností lidí bude potlačena autonomním řízením. Já pevně věřím, že se počítače mezi sebou dohodnou.
* Zpátky k vaší nové zkušebně, co přesně se v ní bude dít?
Stěhujeme se do nové haly, kde budeme mít prostor i na další služby. Zásadní investice, která proběhla letos, je zaměřena na dynamické testování komponentů a celých automobilů. Je to velmi moderní způsob fyzické simulace nárazů ve všech možných režimech, který výrazným způsobem zvýší efektivitu vývoje nových prvků, kdy při stejných nákladech budeme schopni našim klientům poskytnout mnohem vyšší přidanou hodnotu.
* Co si od nové investice slibujete?
Především je to potvrzení naší pozice důležitého a respektovaného partnera pro automobilový průmysl. A pak je to také záruka našeho vlastního rozvoje. Naše služby pro automobilové výrobce se dají zjednodušeně rozdělit na dvě části: na fázi testování automobilů nebo jejich komponentů v procesu vývoje a pak na fázi homologační čili schválení vozidel do provozu. Což je do určité míry „papírová“ práce, kdy se porovnávají vlastnosti výrobků a jejich testů s požadovanými normami. A pro naše experty je opravdu důležité být neustále ve fyzickém kontaktu s reálným zkušebnictvím, mít šanci si určité postupy osahat vlastníma rukama, protože bez takové zkušenosti bychom postupně ztratili schopnost efektivně a správně posuzovat výrobky během homologací.