Menu Zavřít

Příběh firmy Carl Stahl: česká pobočka firmy roste přes 20 let

21. 12. 2015
Autor: Archiv Carl Stahl

Původem německá firma Carl Stahl patří už pět generací k předním světovým odborníkům v oblasti lanové, zdvihací, bezpečnostní a vázací techniky. Svou pobočku má už přes dvacet let také v České republice. „Když se nás někdo zeptá na životnost našich výrobků, řekneme mu, že nevíme,“ říká s jistou nadsázkou šéf českého zastoupení Dominik Kubik. Řada projektů Carl Stahl totiž stále stojí a plní svůj účel.

Firma Carl Stahl vznikla v Německu v roce 1880 jako rodinný podnik, který se specializoval na výrobu lan. Zatímco rodinné vedení vydrželo až do dnešních dní, jádro byznysu se během let přesunulo ke kovu – kovovým lanům, kovovým zdvihadlům a kovovým membránovým konstrukcím.

Vzhledem k tradici českého strojírenství bylo jen otázkou času, než se Carl Stahl objevil v České republice. To se stalo v roce 1994. „Na českém trhu jsme se etablovali rychle právě díky tradici zdejšího strojírenství. Ze všech 64 tisíc produktů, které Carl Stahl nabízí, uplatníme zde úplně všechno,“ vysvětluje Kubik.

 Dominik Kubik, šéf české pobočky Carl Stahlu Šéf české pobočky Carl Stahlu Dominik Kubik

Punc "Made In Germany"

Za úspěchem Carl Stahlu v Česku stojí částečně i německý původ. Punc „Made In Germany“ měl v devadesátých letech svou váhu, přiznává Kubik. „Nyní ale zákazníci vědí, že kvalitní produkty mohou nabídnout i tuzemské firmy,“ uznává Kubik. To, co Carl Stahlu dává náskok před konkurencí, je tak podle Kubika servis. „Náš hlavní tuzemský konkurent má například do desíti techniků na servis, my jich máme 170,“ argumentuje šéf české pobočky.

Druhou klíčovou výhodou jsou zkušenosti, které mezi sebou sdílí všech 65 poboček Carl Stahlu z celého světa. Český Carl Stahl spolupracuje s automobilovým průmyslem – Škodou, Volkswagenem na Slovensku nebo s Audi a Mercedesem v Maďarsku. „Mateřská firma Carl Stahl v Německu dodává zdvihací techniku pro Volkswagen ve Wolfsburgu. Díky tomu máme informace, co by mohlo fungovat ve Škodě Auto,“ popisuje konkurenční výhodu.

Voliéry, které opice nesmějí vidět

Existuje jedna oblast českého Carl Stahlu, se kterým se setkala pravděpodobně nemalá část tuzemské veřejnosti, aniž by si to možná uvědomovala. Carl Stahl patří totiž k předním dodavatelům voliér v zoologických zahradách.

„Začali jsme ve Dvoře Králové v roce 2010, kde tenkrát byla paní ředitelka, která rozhodla, že si zoo připlatí za kvalitu,“ vzpomíná Kubik. Od té doby stavěl český Carl Stahl všechny voliéry, na které byla v Česku vypsaná soutěž. Referencí je například voliéra pro šimpanze v ostravské Zoo, která podle Kubikových slov patří k největším ve střední Evropě.

„Vůbec první kovovou voliéru postavil německý Carl Stahl v roce 1991 v Kolíně nad Rýnem. Stojí dodnes,“ doplňuje Kubik, kdy se značka začala zaměřovat na podobné projekty. „Když se nás někdo zeptá na životnost voliéry, nedokážeme odpovědět, protože všechny dosud postavené stále stojí,“ dodává. Životnost té kolínské odhaduje na padesát let.

Právě díky informacím zahraničních poboček zná český Carl Stahl speciální postupy, na které by konkurenti hned nepřišli, jak tvrdí Kubik. „Je například nezbytné, aby opice vůbec neviděly, jak se voliéra montuje. Dokázaly by totiž voliéru stejným způsobem zase demontovat,“ přibližuje Kubik know how, které mu dodali kolegové ze zahraničí.

Rodinný byznys pro NASA

Sdílení know how mezi všemi pobočkami je něčím, na čem si Carl Stahl velmi zakládá. „Naši kolegové v USA jsou například dodavatelem táhel pro NASA. Takže se jako Carl Stahl můžeme chlubit tím, že se podílíme na vesmírných projektech,“ říká s úsměvem Kubik. „Kdyby Evropská vesmírná agentura vyhlásila tendr na něco, co umíme, můžeme se do něj přihlásit, protože budeme mít know how z Ameriky,“ dodává.

To, že je Carl Stahl stále rodinnou firmou, se projevuje i v přístupu k byznysu. „Ačkoliv jsme pobočka, můžeme si dělat věci po svém,“ říká Kubik. „Pokud ale můžu prozradit něco z interního desatera, prvním bodem není důraz na co největší zisk, ale výzva neprodávat nic, co není kvalitní,“ uvádí Kubik.

Z posledních míst do první desítky

V současné době se Carl Stahl orientuje především na svou expanzi, kterou započal v roce 2011 otevřením pobočky ve Slavkově u Brna. Rozšíření na východ nyní pokračuje v Bratislavě a na spadnutí je také vstup na maďarský trh. „Na obou zahraničních trzích začneme nejdřív s automobilkami, pak portfolio rozšíříme,“ plánuje Kubik.

K expanzi má pádný důvod. Za poslední roky totiž český Carl Stahl zažívá růst. Jestli v roce 2011 měla firma obrat pod 10 milionů korun ročně, nyní kalkuluje s desetinásobkem. Firma razantně rostla paradoxně v době hospodářské krize. „V jednom roce to bylo dokonce o 180 procent,“ vzpomíná Kubik.

Čím si vysvětluje růst v krizových letech? Podle něj si firmy uvědomily, že nejsou tak bohaté, aby si mohly dovolit šetřit. „Zřejmě si řekli, že raději zaplatí víc nám a budou mít trvanlivější produkty a v delším časovém horizontu ušetří,“ uvažuje Kubik.

Tuzemský Carl Stahl se díky tomu prosazuje mezi jinými pobočkami firmy, které jsou rozeseté po celém světě. „V letech 2005 až 2010 jsme v interním žebříčku Carl Stahl byli na 55. místě ze všech světových poboček. Nyní jsme v patnáctce a útočíme na první desítku. Expanze je rozhodně výrazná,“ uzavírá Kubik.

Bezpečnost jako jedno z témat
Pro Carl Stahl je dlouhodobě důležitým tématem situace na silnicích. „Na silnicích když před vámi jede kamion, vůbec nemůžete vědět, jak dobře má upevněný náklad pod plachtou a jestli na vás něco nespadne. Já jsem připraven dělat cokoliv, aby se situace změnila. Hlavně to není nic, co by stálo miliardy,“ tvrdí Kubik.
Druhou oblastí je bezpečnost práce ve výškách. „Existují sice příslušné normy, ale obávám se, že firmy ani lidi to neberou příliš vážně,“ říká Kubik. Podle statistik je totiž většina úmrtí způsobená pádem z výšky, a to v drtivé většině z malé výšky v rozmezí 1,5 až sedmi metrů. Větší osvěta by mnoha úrazům dokázala zabránit, věří Kubik.

Čtěte také:

Na kterých silnicích je opravdu nebezpečno? Ty české mezi ně nepatří

Plány ŘSD: Na rušných silnicích přibude kvůli bezpečnosti třetí pruh

FIN25

Příběh firmy Tokoz: Zámkaři z Vysočiny dělají i pro IKEA

Příběh firmy Gumex: Z garáže mezi nejúspěšnější rodinné podniky v Česku

  • Našli jste v článku chybu?