Menu Zavřít

Příběh úspěchu: Sportující Česko na jedné adrese

20. 6. 2014
Autor: Martin Pinkas

Málokterému začínajícímu podnikateli se podaří stát se do dvou let od vzniku firmy průkopníkem a zároveň lídrem ve své branži. Šestadvacetiletý Roman Sterly z Plzně, který vytvořil největší sociální síť pro sportovce v Česku, to dokázal. Nyní chce s portálem SportCentral dobývat svět.

Většina rekreačních sportovců zná weby jako Týmuj.cz nebo Sejdemse.net, případně surfuje po stránkách sportovišť. SportCentral má ovšem přidanou hodnotu v tom, že funguje jako sociální síť. Lidé zde hledají nové parťáky a spoluhráče, nebo dokonce trenéry pro svůj oblíbený sport. „Ostatní weby pro sportovce se takto neprofilují, většinou jsou to nějaké katalogy, ale my to děláme zeširoka. Máme pět cílových skupin - hlavními jsou sportovci a týmy, majitelé hřišť nebo fitness center a pak ještě trenéři a organizátoři sportovních akcí,“ prozrazuje Roman Sterly, majitel portálu SportCentral.

Zubaři neměli čas

Vzniku portálu paradoxně předcházel poněkud odlišný záměr. „Měl jsem v úmyslu podnikat a první, co mě napadlo, byl rezervační systém pro zubaře. Důvodem bylo, že jsem nechtěl volat do ordinace a zjišťovat, kdy má zubař čas a kdy jej mám já. Chtěl jsem vidět, kdy má volno, a vybrat si přes internet. Pak jsme ale zjistili, že je tam spousta legislativních problémů. Navíc už něco podobného v té době vznikalo, proto jsme od toho upustili,“ říká Sterly. K tomu, jakým směrem se následně vydal, pomohla náhoda. Chtěl si na internetu zarezervovat tenisové kurty. Zjistil ale, že neexistuje web, kde by našel úplný seznam plzeňských sportovišť. Tehdy se rozhodl, že to změní. Sám by však internetový portál vytvořit nedokázal. „Vystudoval jsem vysokou ekonomickou školu v Plzni a pracoval v různých IT firmách. Nejsem ale programátor, věnoval jsem se spíše marketingu. Ze začátku mi pomohli kamarádi, s nimiž jsme se do toho pustili v roce 2011. Jeden z nich ale studoval a druhý pracoval na plný úvazek, takže na to neměli čas,“ vysvětluje, proč se osamostatnil. Naštěstí si tehdy dokázal najít investora - shodou okolností člověka, u kterého předtím pracoval a jehož plán zaujal. Představa o tom, jak bude web vypadat, se vytvářela postupně. Ze začátku měl student ekonomie v úmyslu vytvořit pouze podrobný katalog českých sportovišť s rezervačním systémem. Ukázalo se ale, že většina sportovišť už rezervační systém měla a nechtěla jej měnit. „Nakonec jsem dospěl do širšího konceptu sociální sítě pro sportovce. Dnes máme i jednoduchou verzi rezervací a integrujeme další rezervační systémy zvenku, když už ho sportoviště mají,“ doplňuje.

70 tisíc návštěvníků měsíčně

Pro veřejnost spustil mladý podnikatel portál SportCentral poprvé před dvěma lety -v červnu 2012. Do roka se podařilo zvednout návštěvnost na 50 až 70 tisíc lidí měsíčně. „Poslední rok je ovšem návštěvnost na zhruba stejné úrovni, protože jsme pozastavili některé marketingové aktivity a peníze investovali do zkvalitňování samotné aplikace,“ odhaluje Roman Sterly. A jak SportCentral, který má dnes kolem 70 tisíc unikátních uživatelů měsíčně, konkrétně funguje? „Nejdřív se u nás zaregistrujete. Pak si můžete najít spoluhráče či kolegy na nějaký sport ve vašem městě, vytvořit nebo si najít týmy, do kterých se připojíte. Můžete si také vyhledat sportoviště, nebo pokud jste jeho majitelem, vytvořit si u nás vlastní profil,“ vypočítává Sterly. Můžete se také domluvit s někým, kdo vás bude trénovat, případně si zorganizovat turnaj, který na internetových stránkách představíte veřejnosti. „Jako organizátorovi vám to pomůže. Navíc víte, kdo se zúčastní a kdo ne, po skončení turnaje u nás můžete zveřejnit výsledky. Dost často to týmy využívají pro tréninky, vedou si přehledy účastí a absencí, prezentují týmové výsledky. Máme výhodu v tom, že přes nás mohou týmy získat nové soupeře nebo si najít nové členy v jiných týmech, případně si projít databázi turnajů, kterých se mohou zúčastnit,“ dodává.

Vývoj platformy je permanentní proces. Podle slov majitele je potřeba sledovat přání a požadavky uživatelů. „Pokud nějakou službu lidé využívají málo nebo se v tom nevyznají, snažíme se to upravit. Přidáváme nebo měníme věci podle přání návštěvníků. Uděláme to nějak a pak zjistíme, že by to šlo ještě líp.“ Odhadem 85 procent sportovišť SportCentral si původně kladl za cíl vytvořit databázi všech sportovišť v Česku, to se ovšem zdá jako utopie. „Byl to jeden z cílů na začátku. Pokud jste chtěli předtím, než jsme vznikli, najít podrobný seznam, tak jste narazili na poloprázdné katalogy. Ten největší měl v databázi zhruba dva tisíce položek a my jich aktuálně máme 6500. Myslím, že máme pokrytou celou Českou republiku tak z 85 procent - tedy alespoň co se týká soukromých sportovišť typu fitness, tenisové kurty, fotbalová hřiště. Pak je ještě dost velká skupina škol, které mají veřejná hřiště. A těch u nás není většina,“ vypočítává Roman Sterly. Majitelé hřišť a kurtů na nabídky portálu SportCentral slyší. Mají totiž příležitost vytvořit si na sledovaném portále profil zadarmo. Pokud si však připlatí, a to v řádu několika set korun měsíčně, mají určité výhody. Mohou se na stránkách například prezentovat na viditelnějším místě a jejich profil je podrobnější. „Když si vyhledám například fitness v Praze a mám jich tam třicet, tak ten, kdo je placený, je nahoře a viditelnější. Majitelé takových fitcenter u nás mohou mít reklamu. Pro ně je hlavní, že mohou přes nás nabízet svoje služby, například slevy nebo jiné výhody pro své zákazníky,“ láká Sterly.

Život bez limitu

Pro Romana Sterlyho znamená podnikání především šanci. Na byznysu ho podle vlastních slov přitahuje, že jeho jediným limitem jsou jeho vlastní schopnosti. „Kdybych se nechal zaměstnat, jsem omezen svojí pracovní pozicí nebo tím, jaký rozvoj mi umožní můj zaměstnavatel. Líbí se mi, že u podnikání jsou možnosti teoreticky bez limitů a je na mně, co dokážu. Třeba už ale nedokážu nic,“ směje se. Roman Sterly vytvořil největší sociální síť pro sportovce v Česku. Teď s ní chce dobývat svět.

MM25_AI

Přes svůj mladý věk se už v byznysu prosazuje. Jak chutná úspěch, navíc poznal ještě předtím, než vytvořil SportCentral.cz. V roce 2011 vyhrál národní kolo světově proslulé soutěže Global Management Challenge. Klání ve strategickém řízení firem se ročně účastní desetitisíce manažerských a studentských týmů ze 40 zemí světa a Roman Sterly dovedl svůj tým k třetímu místu na světě. Také se svým aktuálním projektem posbíral řadu ocenění. V roce 2013 vyhrál české Rozjezdy roku a s portálem SportCentral obsadil první až třetí místo v San Francisku, kde se české začínající firmy prezentovaly před americkými investory. Obdobnou akci v Praze pak vyhrál. „Ještě před projektem SportCentral jsem si udělal vlastní web Gmchelper.com. Tam jsem začal prodávat nástroje pro lidi, kteří hrají zmíněnou mezinárodní soutěž. Měl jsem spoustu znalostí a zkušeností, tak jsem si říkal, že je zužitkuji. Web jsem si udělal sám za poměrně krátkou dobu a vydělává mi tolik, že si nepotřebuji brát peníze z portálu SportCentral.cz.“ Portál si na sebe aktuálně vydělá - na to, aby začal generovat zisk, ovšem musí expandovat, podle Sterlyho za hranice Česka.

Ambiciózní plán růstu

Své sociální síti pro sportovce se chce Roman Sterly do budoucna věnovat na sto procent a má poměrně ambiciózní plány. Především chce své aktivity rozšířit do ciziny, a to do některé větší země. „Potřebovali bychom dalšího investora s mnohem více penězi, abychom projekt rozšířili do zahraničí. Takový plán jsme měli od začátku. V rozsahu, ve kterém to chceme dělat, to nemá v malém Česku smysl. V tuto chvíli přemýšlíme o zemi jako US A. Výhodou by bylo především to, že američtí investoři jsou do takových věcí ochotni investovat nemalé peníze a internet je zde maximálně rozvinutý. Investora ovšem získáte, jen pokud tam máte zákazníky a uživatele nebo jste v zemi dlouhodobě,“ tvrdí. Druhou uvažovanou variantou je podle Sterlyho brazilský trh, kde sice není rozvinutá infrastruktura, ale zase je zde menší konkurence a databáze sportovišť zde chybějí. Už nyní funguje web zčásti na globální bázi pod značkou SportCentral.com a dají se zde vyhledávat sportoviště za hranicemi Česka. „Využíváme ale externí databázi, která je veřejně přístupná. Z investorů jsme zatím nikoho neoslovili, jen oni se ozvali, zatím je to v plenkách,“ prozrazuje ještě majitel portálu SportCentral.cz.

  • Našli jste v článku chybu?