Nahradit jednorázové plasty biologicky rozložitelným materiálem je hlavním cílem českého startupu ReFork. Firma vznikla v Praze ve Vysočanech. U jejího zrodu stáli Josef Homola, který má více než desetiletou zkušenost s problematikou vstřikování plastů, dále Martin Šeminský, jenž vlastnil poradenskou společnost, a Ondřej Vomela s bohatými zkušenosti z gastronomie a obchodu.
Právě tato kombinace profesí a znalostí umožnila zrod převratného materiálu. Otec Josefa Homoly působil již od sametové revoluce v plastovém průmyslu. Josef šel v jeho stopách, a tak se celý život věnoval oblasti vstřikování plastů. „Když jsme viděli, kolik vzniká plastů jenom z naší produkce, rozhodli jsme se, že nechceme být součástí takového ničení planety, a následně jsme začali pracovat na vlastním materiálu, který by přinesl řešení globální plastové krize,“ popisuje Ondřej Vomela, marketingový ředitel společnosti ReFork.
„Mnoho lidí z oboru se k využití dřeva jako plniva stavělo skepticky. Naštěstí jsme narazili na skvělé partnery, kteří nám pomáhají otevírat dveře do Evropy,“ oceňuje Vomela. Protože se blíží omezení Evropské unie pro jednorázové plasty, které začne platit od roku 2021, budou patřit mezi potenciální zákazníky české technologie všechny restaurace s možností take-away, tedy možností vzít si nápoje nebo jídlo s sebou, a také řetězce rychlého občerstvení. „Vzhledem k tomu, že se bude po roce 2021 rozdělovat sto procent trhu s jednorázovými plasty, tak další konkurenční rozložitelné produkty budou vítaným faktorem, protože poptávka bude obrovská,“ zmiňuje Ondřej Vomela.
První cíl je Francie
V současné době na projektu pracuje okolo 30 lidí, počet má ještě růst. Firma plánuje pokrýt deset procent evropského trhu. Má již plány, kde své tažení kontinentem zahájí. „V první fázi to je zejména francouzský trh, kde restrikce EU začínají platit již v roce 2020. Dále spolupracujeme s klíčovými partnery z Itálie, kteří působí jak na italském trhu, tak i ve Španělsku a Portugalsku. Samozřejmě s ohledem na to, že jsme česká společnost, paralelně expanzi plánujeme zejména do okolních států, jako jsou Slovensko, Rakousko, Polsko a Německo,“ zmiňuje Ondřej Vomela.
Inovace a byznys |
---|
Rubrika Inovace a byznys na portálu BusinessInfo.cz přináší pravidelně portréty zajímavých českých startupů, začínajících inovativních či technologických firem. |
V souvislosti s novými pravidly budou muset skončit nejen jednorázové plasty, ale i některé bioplasty. Až dosud bylo totiž možné tímto názvem označovat produkty, kde biologicky rozložitelná část tvořila jen deset procent, a zbytek připadal na klasické plasty vyrobené z ropy. Právě tyto směsi i některé první generace bioplastů se pak pro výrobce skutečně fungujících řešení staly noční můrou. Objevovaly se novinové články, v nichž vědci informovali o testech bioplastů, které se vůbec nerozkládaly.
Český ReFork má přitom rozložitelnost svých výrobků odborně otestovanou. „Na rozložitelnosti dlouhodobě pracujeme s Vysokou školou chemicko-technologickou. Rozložitelnost našich produktů je pro nás naprostou prioritou,“ zdůrazňuje Ondřej Vomela. Klíčová podle něj byla sázka na prvotní materiál. „Vzhledem k tomu, že náš materiál je tvořen z velké části z odpadního dřeva, s rozložitelností jsme nikdy neměli problém. Dřevo uvnitř výrobku nasaje vlhkost a produkt začne okamžitě degradovat,“ konstatuje marketingový ředitel ReFork.
PDF verze zářijového čísla magazínu Export a podnikání ke stažení