se za stejné období prodalo 54 492 aut do zásuvky, což je dvojnásobek ve srovnání s rokem 2016, a elektroauta zde dosáhla na 1,6 procenta podílu na celkových prodejích nových osobních aut. S těmito čísly se Česká republika stále ještě nemůže srovnávat, nelze ale ignorovat prognózy, podle kterých budou mít elektromobily v Evropě do dvou let osmiprocentní podíl v prodejích, a v roce 2025 dokonce podíl pětadvacetiprocentní.
Stejně tak nejde brát na lehkou váhu plány světových automobilek. Značka Volkswagen plánuje prodat v roce 2020 přes 100 tisíc čistě elektrických vozů a značky spadající do tohoto koncernu by do roku 2025 měly na trh dodat 80 nových modelů elektromobilů.
Plán je takový, že koncern bude mít od roku 2030 elektrický vůz v každé modelové řadě. Pozadu nezůstává ani Škoda Auto, která na jaře 2017 představila koncept s názvem Vision E a do roku 2025 by měla nabídnout pět elektromobilů.
Bez sítě dobíjecích stanic daleko nedojedete
Vzhledem k rostoucímu počtu elektromobilů je třeba počítat i se stále rozsáhlejší dobíjecí infrastrukturou. Společnost Siemens se svým globálním přesahem nevyvíjí jen nabíjecí stanice, podílí se také na vývoji elektrických nákladních aut, či dokonce letadel. Plánuje do budoucna.
Jedním z aspektů této skutečnosti je fakt, že už dnes ve svém portfoliu nabízí nabíjecí stanici s výkonem 50 kW, avšak s napěťovým rozsahem od 20 V do 920 V. Tento napěťový rozsah je překvapující, vždyť doposud stačil rozsah do 500 V. Ten je ale dostačující pouze pro elektroauta současné generace.
Už nyní jsou připravována elektrická auta s napětím na palubní baterii ve výši 800 V. Prvním z těchto aut bude Porsche Taycan dostupný na trhu v průběhu roku 2019. Vzhledem k tomu, že životnost nabíjecí stanice je stanovena na cca 15 až 20 let, Siemens nechce budovat a prodávat svým zákazníkům infrastrukturu, kterou bude potřeba během její životnosti jakkoliv obnovovat či nahrazovat za technologicky novější. Už dnes nabízí technologie, které zajistí návratnost investice do nabíjecí infrastruktury.
Aktuální portfolio nabíjecích stanic značky Siemens pro elektromobily a plug-in hybridy zahrnuje rychlonabíjecí stanice 150 kW, 50 kW a nástěnné nabíjecí stanice, tzv. wallboxy. Současně Siemens přináší další řešení řízení procesů spojených s elektromobilitou.
Například E-car Operation Center je komplexní, speciálně vyvinutá platforma, která je zaměřená na správu nabíjecí infrastruktury a poskytování částečně zpracovaných dat externím systémům, které je dále zpracovávají (vyúčtování, telematika apod.).
Rychlonabíjecí stanice
O rychlonabíjecí stanici Siemens 50 kW, která nabízí široký rozsah výstupního napětí na s konektorech – 30 V až 920 V, což jí umožňuje efektivně nabíjet současné elektromobily s různou úrovní palubního napětí trakční baterie, již byla řeč.
Od prvního čtvrtletí 2019 bude k dispozici chytrá rychlonabíjecí stanice Siemens s dobíjecím výkonem až 150 kW. Není bez zajímavosti, že tato stanice zvítězila v nejstarší tuzemské motoristické anketě Zlatý volant v kategorii ekologický počin roku. O vítězství rozhodli fanoušci motorismu při hlasování na internetu letos v únoru. Oceněná technologie zvládá až trojnásobný dobíjecí výkon oproti současným rychlonabíjecím stanicím. Další předností stanice je kompaktní konstrukce umožňující prostorově nenáročnou instalaci a schopnost souběžně nabíjet dvě vozidla stejnosměrným proudem.
Nástěnné nabíjecí stanice, tzv. wallboxy, jsou určeny pro pevnou instalaci v garážích, nákupních centrech, na menších parkovištích a na místech splňujících podmínky elektrického krytí IP 56. Instalace nástěnné nabíjecí stanice nevyžaduje žádný specifický zásah do domovní rozvodné sítě. Wallbox může být vybaven řídicím vstupem pro HDO signál pro nabíjení levnějším nočním proudem, díky čemuž je provoz automobilu ve srovnání s automobily s benzinovými nebo naftovými motory ještě výhodnější.
Přijďte se podívat na celou výrobní řadu nabíjecích zařízení Siemens na veletrh eSalon, výstaviště Letňany, 15. až 18. listopadu 2018.
O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz