První generace byznysmenů z devadesátých let dospěla a chystá se prodávat. Na akvizičním trhu bude horko
Že by letošní rok mohl přát akvizicím a vlastnickým pohybům na trhu, o tom už se veřejně mluví delší dobu. Investoři a private equity fondy si ale čím dál tím víc brousí zuby na specifickou skupinu českých firem. Jde o společnosti založené v raných devadesátých letech, které se prokázaly dostatečně silné, aby překonaly krizi posledních let. Jejich majitelé přitom často mají problémy s hledáním nástupce. Pokud nemají děti nebo jejich potomci nejsou ochotní převzít rodinné kormidlo, zbývá jim většinou jediná možnost. Firmu prodat. A právě to je šance pro dravé firmy a fondy hledající příležitost. Čeští kapitalisté po pubertě „Je to velký fenomén. Podnikatelé, kteří začali po revoluci rozvíjet svůj byznys, dnes v mnoha případech tento problém řeší,“ říká Pavel Makovec, šéf fondu Arca Capital CEE, který se na podobné příležitosti k nákupu zaměřuje. Jak vysvětluje, Česko je výjimečné i tím, že zde není kapitálový trh, jenž by firmám umožnil cestu ke změně vlastníka. „Není tu fungující burza, která by umožňovala exit zakladatelům nebo změnu vlastnické struktury.
Privátní investoři našeho typu jsou pro ně jednou z možností, jak z firmy vystoupit nebo rozvíjet podnikání v jiné vlastnické struktuře. Obrací se na nás spousta majitelů takových firem,“ říká Makovec.
Podobný názor potvrzují nejen lidé v oboru private equity, ale také bankéři, kteří s podnikateli řeší financování jejich případného odchodu z byznysu. Že bude na trhu akvizic letos mnohem větší pohyb, si myslí i Daniel Krumpolc, šéf komerčního bankovnictví Citibank. „Nejde o jediný důvod k akvizicím, ale rozhodně jde o unikátní situaci.
První generace podnikatelů dospěla do nějakého věku, ať už fyzického nebo profesního, a chce si užít jakýsi ekonomický důchod. A pokud nemají přirozené nástupce, chtějí firmu jednoduše prodat,“ vysvětluje Krumpolc. Česko je touto svou pozicí neobvyklé i ve srovnání s okolními státy v regionu. Privatizace tu totiž oproti například Polsku nebo Maďarsku začala velmi brzy a dospívání první generace podnikatelů tak přichází ve stejnou dobu, kdy odeznívá současná ekonomická krize.
Odpovídá tomu i aktivita na trhu fúzí a akvizic v poslední době. Zatímco loni se v celém regionu střední Evropy vyznačovala spíše stagnací jak co do počtu, tak co se týče hodnoty transakcí, v Česku podle studie Ernst & Young vzrostla o 30 procent. Poněkud překvapivě byly nejoblíbenějšími obory sektor nemovitostí a společnosti zabývající se službami následovanými výrobou. „Transakční aktivita určitě bude vyšší než loni. Tak hektický leden, jako máme letos, jsme naposledy zažili v roce 2007, což byl vrchol poslední transakční konjunktury,“ uvedl v nedávné anketě deníku Mladá fronta E15 Tomáš Klápště, šéf Patria Corporate Finance.
Pomocná ruka Nástupnictví ale pochopitelně není jediný faktor, který přispívá k akvizičnímu apetitu českých firem. Řada z nich se například snaží přesměrovat své cílové trhy pryč z EU, která patrně ještě nějaký čas bude bojovat s recesí a jejími následky. „Existuje řada dalších logických komerčních důvodů. Firmy například mohou chtít posílit pozici na trhu nebo mohou chtít prostě jen nechat vstoupit nový kapitál. Nový spoluvlastník nepřinese jen více peněz na rozvoj, ale také know-how, přístup na nové trhy, nové technologie a tak dále,“ vyjmenovává Krumpolc.
Bude zajímavé akviziční trh letos sledovat.
Už proto, že i když si dosud nevedl vůbec špatně (na rozdíl od zbytku české ekonomiky), většina transakcí stále probíhala mezi domácími subjekty. Češi prodávali Čechům. Na tom rozhodně není nic špatného, zvláště když vezmeme v potaz, že české firmy vloni oznámily 21 významnějších akvizic v zahraničí.
„Zdaleka již nejsme jen cílem levných nákupů, ale naše firmy jsou aktivním hráčem v regionu, kde investují do mnoha zajímavých projektů,“ říká Petr Kříž, výkonný ředitel oddělení transakčního poradenství Ernst & Young v České republice. Letos by ale přece jen mohl podle odhadů oslovených osob přijít do naší ekonomiky i zahraniční kapitál, který nebude jen skupovat, ale pomůže českým firmám v rozvoji. l •
O autorovi| Tomáš Plhoň, plhon@mf.cz