PŘÍJMY Z TURISTIKY Ministerstvo pro místní rozvoj chce, aby Češi trávili v tuzemsku větší část dovolené než dosud. Cílem je přinést do domácího cestovního ruchu více peněz. Za tuzemskou dovolenou utrácejí Češi podle ministra pro místní rozvoj Radko Martínka - ve srovnání se zahraničními cestami - příliš málo peněz.
PŘÍJMY Z TURISTIKY Ministerstvo pro místní rozvoj chce, aby Češi trávili v tuzemsku větší část dovolené než dosud. Cílem je přinést do domácího cestovního ruchu více peněz.
Za tuzemskou dovolenou utrácejí Češi podle ministra pro místní rozvoj Radko Martínka - ve srovnání se zahraničními cestami - příliš málo peněz. Zatímco za odpočinek v zahraničí vloni vydali kolem 51 miliard korun, za pobyt v tuzemsku jen 18 miliard. Ministerstvo pro místní rozvoj proto chce nevýhodný poměr změnit a přesvědčit Čechy, aby alespoň polovinu dovolené trávili v tuzemsku.
Sloužit k tomu má kampaň, na jejímž financování by se vedle ministerstva měly podílet jednotlivé kraje i poskytovatelé ubytovacích služeb. Domácí cestovní ruch je dosud co do propagace nevýrazný. Zahraniční zájezdy reklamu mají, protože se o ni starají cestovní kanceláře. Ale informace o tom, jak mohou lidé trávit dovolenou v tuzemských regionech -kromě obecnějších odkazů na krásnou přírodu a památky - chybějí.
DOPLNĚK HLAVNÍ DOVOLENÉ
„Jde hlavně o to, aby Češi poznáváním své země trávili druhou dovolenou a prodloužené víkendy,“ vysvětluje Veronika Váňová z vládní agentury CzechTourism. „Samozřejmě, nemáme moře, takže nemůžeme konkurovat hlavní letní dovolené,“ dodává.
Čechy však k moři nežene jen exotika a velmi přístupné ceny zájezdů. V jižních státech mají také mnohem větší jistotu, že jim dovolená neproprší. Právě letošní deštivý a místy i chladný červenec odradil řadu českých turistů od záměru strávit dovolenou v tuzemsku. Lidí využívajících nabídky cestovních kanceláří k cestě za sluncem a teplem jsou v posledních týdnech desítky tisíc. V loňském roce vedl deštivý červenec k tomu, že podle odhadů raději strávilo dovolenou v cizině dalších 70 tisíc českých turistů.
Přestože lepší počasí zřejmě neovlivní, chce agentura CzechTourism do reklamní kampaně na propagaci domácí turistiky investovat 35 milionů korun. Většinu prostředků hodlá získat díky dotacím z Evropské unie.
CHYBÍ NABÍDKA Investice do propagace dovolených v Česku však přinese patřičný efekt pouze v případě, že na druhé straně bude existovat také patřičně zajímavá nabídka pobytů. Mikroregiony se ale zatím často potýkají například s nedostatečnou infrastrukturou služeb. „Chybí pořádné ubytování, stravování i informace o tom, co lze v mikroregionu vidět. Poptávka je po agroturistice, nikoli po luxusních hotelích. Chybí nám rodinné penziony,“ říká například Pavel Hejsek z mikroregionu Rýmařovsko. O co by měli turisté v jejich kraji zájem, se podle něho zástupci Rýmařovska dozvěděli až na týdenní prezentaci regionu v Praze. Regiony, které jsou již nyní častým cílem turistů, už tak velké problémy s ubytovacími a stravovacími kapacitami nemají. „Udržet turistu ale asi ještě moc neumíme,“ dodává Ladislav Řanda z Blatenska. Oblast se snaží jít cestou propagace lidových řemesel. Myšlenka, jak turistu v regionu udržet, spočívá v tom, že ho posílá od jednoho řemeslníka k druhému. Jedním z nejznámějších českých měst je jednoznačně Telč, hlavně díky jedinečnému náměstí. Na první pohled by se mohlo zdát, že to samo o sobě zajistí dostatečný přísun turistů. „Ročně tudy proběhne 300 tisíc návštěvníků. Opravdu proběhne -přijedou, prohlédnou si náměstí a jedou pryč. Snažíme se je tady udržet alespoň jeden den,“ říká zástupce tamního mikroregionu Luboš Nosek. POMŮŽE I CENTRUM
Zvýšit návštěvnost tuzemských regionů mají také aktivity Informačního centra venkova, které zahájilo činnost vloni v říjnu. Na spolupráci se tehdy domluvily čtyři venkovské oblasti, Spolek pro obnovu venkova, Česká asociace rozvojových agentur a ministerstvo pro místní rozvoj. Centrum zajišťuje informační servis, prezentaci a propagaci venkovských regionů z celé republiky.
„Informační centrum venkovských regionů navštěvovalo zpočátku jen několik stovek návštěvníků. Dnes již poskytujeme služby zhruba dvěma tisícovkám zájemců měsíčně,“ upřesňuje jeho manažer Jiří Markl. Aktivity centra by podle něho mohly prodloužit délku pobytu turistů v regionech o šest procent a díky kvalitnější nabídce služeb zvýšit výdaje na osobu a den zhruba o dvanáct procent. Díky centru by mohlo jednotlivé regiony navštívit až o desetinu více turistů než dosud.