Ve stínu stávky dopraváků došlo ve čtvrtek v tichosti k jednomu důležitému rozhodnutí v oblasti médií. Sněmovní volební výbor doporučil, aby z televizních kanálů ČT1 a ČT24 zmizela reklama.
Foto: Profimedia.cz
Pokud tato úprava mediálních zákonů projde celým schvalovacím procesem, budou moct v budoucnu vysílat reklamu v rámci veřejnoprávní televize už jen kanály ČT2 a sportovní ČT4. Česká televize by měla také zcela zakázán teleshopping a reklamu by musely oželet i její webové stránky.
Novela zákona o České televizi přitom původně předpokládala, že reklama bude v České televizi zachována i po skončení procesu digitalizace.
Vítězí tak návrh, který hraje do karet soukromým televizím Prima a Nova. Ty už nyní dominují reklamnímu trhu, a pokud bude nová úprava schválena, jejich převaha ještě vzroste. Mluvčí České televize Ladislav šticha to komentoval slovy, že výrazné omezení či úplné zrušení reklamy na veřejnoprávní televizi povede nepochybně k monopolizaci reklamního trhu.
Celkový limit pro množství reklamy na ČT2 a ČT4 má podle doporučení volebního výboru zůstat jako dosud půl procenta denního vysílacího času. Výnosy z reklamy na ČT2 mají putovat do Státního fondu kultury ČR, výnosy z reklamy na ČT4 by měla Česká televize používat na výrobu a vysílání pořadů se sportovní tematikou. To přesně odpovídá návrhu Primy a Novy, které se i přes dosavadní vzájemnou rivalitu v této představě vzácně shodují. Těžiště financování samotné České televize by mělo plně ležet na koncesionářských poplatcích, tedy na občanech.
Dvě velké soukromé televize tak zatím znovu slaví úspěch v posilování své pozice na trhu prostřednictvím legislativních bojů. Podobně se jim to dařilo v první fázi procesu digitalizace, když dlouho bojkotovaly technický plán přechodu na digitální vysílání. Tím de facto výrazně oddálily vstup nových úspěšných žadatelů o licenci na televizní trh. Například v případě projektu televize Febio TV to v praxi znamenalo, že kvůli nekonečným obstrukcím a průtahům byl nakonec projekt odložen.
Přesto se etablovalo několik nových digitálních televizí, které dohromady dokázaly loni ukousnout asi pět procent z celkového reklamního koláče. Letos by právě pětiprocentního podílu chtěla docílit TV Barrandov. Nicméně Nova a Prima v současnosti drží už téměř 90 procent trhu. Reklamní agentury se proto obávají, že další přesun reklamy z České televize do obou největších soukromých kanálů bude dále deformovat trh jako takový.
Jaké je to s reklamou na veřejnoprávních televizích jinde v Evropě? Přístup se liší stát od státu. Například v Polsku, Maďarsku či frankofonní části Belgie je reklama na veřejnoprávních kanálech bez zásadnějších omezení povolena. Naopak Francie či Velká Británie reklamu zcela zastavily. Na dvou německých veřejnoprávních kanálech je inzerce povolena jen od pondělí do soboty v odpoledních hodinách.
V Česku nicméně zatím zůstává vše ještě otevřeno. Zákonodárci totiž mohou navržené změny během legislativního kolečka ještě několikrát dost zásadně přehodnotit.