ELEKTRONICKÝ PODPIS Podnikatelé se mohou těšit na novinky v elektronické komunikaci se státem. Částečně se totiž vyřeší velký problém: k získání některých elektronicky pořízených dokumentů je totiž ještě potřeba jiný, který však touto cestou získat nelze.
ELEKTRONICKÝ PODPIS Podnikatelé se mohou těšit na novinky v elektronické komunikaci se státem. Částečně se totiž vyřeší velký problém: k získání některých elektronicky pořízených dokumentů je totiž ještě potřeba jiný, který však touto cestou získat nelze.
Ministerstva připravují nové možnosti pro elektronickou komunikaci se státními úřady. Ještě letos má být možný elektronický zápis do obchodního rejstříku, získání výpisu z trestního rejstříku a zprovozněno bude také podávání elektronických výkazů pro Český statistický úřad. V dohledné době bude podle předsedy Českého úřadu zeměměřického a katastrálního Karla Večeře také spuštěn elektronický výpis z katastru nemovitostí.
ROZTŘÍŠTĚNÁ KOMUNIKACE V současné době se pořízení elektronického podpisu, který je pro podávání daňových přiznání, evidenčních listů důchodového pojištění a dalších podobných formulářů elektronickou formou nezbytný, podle odborníků příliš nevyplatí. „Podnikatel, aby mohl poslat jeden formulář elektronicky, potřebuje k tomu jiný dokument od státní správy, který však elektronicky nevyřídí,“ říká prezident Sdružení pro informační společnost Ondřej Felix. Zásadním problémem je podle něj také roztříštěnost elektronické komunikace se státní správou. Felix tvrdí, že příkladem roztříštěnosti elektronické komunikace se státem je daňový portál ministerstva financí. S daňovou správou se totiž komunikuje úplně jinak než třeba s důchodovým úřadem. Celý zvolený způsob komunikace je prý příliš složitý. „Možnosti podávat daňové přiznání elektronicky zatím využívá méně než jedno procento podnikatelů,“ dodává Felix. „Možnost podat daňové přiznání elektronickou poštou prakticky skoro nikdo z našich klientů nevyužívá. Pro laika je totiž komplikované získání elektronického podpisu, který je pro elektronickou komunikaci se státními úřady podmínkou. Je přitom nutné zjistit podmínky získání certifikátu a zajistit i samotnou instalaci softwaru a potřebné vybavení. Používání je sice dobré, ale cesta k němu vyžaduje počítačovou gramotnost,“ potvrzuje daňový poradce Ivan Fučík. Podle tiskové mluvčí ministerstva informatiky Kláry Volné se státní správa - tak jak funguje dnes - utvářela několik stovek let a nelze čekat, že za dva tři roky bude fungovat jinak. „Nehledě k tomu, že ne všichni občané mají o elektronickou komunikaci zájem,“ říká Volná. PAPÍROVÉ PŘÍLOHY
Příkladem úspěchu v elektronické komunikaci se státními úřady je podle Volné zasílání důchodových listů České správě sociálního zabezpečení přes Portál veřejné správy (portal.gov.cz). „Této služby dnes využívá více než 40 tisíc organizací a zaměstnavatelů,“ tvrdí Volná.
Dále může podnikatel podat daňové přiznání prostřednictvím portálu daňové správy ministerstva financí. „V roce 2005 bylo elektronickou formou podáno téměř 49 tisíc daňových přiznání. Nejvíce je veřejností využívána možnost podávat přiznání k DPH, kdy se počet podání přibližuje dvěma procentům z jejich celkového počtu,“ říká Jaroslav Růžek z oddělení komunikace ministerstva financí.
Přílohy k dani z přidané hodnoty i k dani z příjmu fyzických a právnických osob přílohy ale musejí být dodány finančnímu úřadu v písemné formě. „Aplikace daňové správy, která slouží k elektronickému zasílání přiznání k dani, je podle názoru ministerstva informatiky nepříliš uživatelsky přívětivá. Ve spolupráci s ministerstvem financí má být letos integrována do Portálu veřejné správy, která se osvědčila,“ doplňuje Volná.
Mělo by tak dojít k dalšímu kroku ve směru k vytvoření jednoho místa, se kterým bude moci podnikatel komunikovat. Tím by podle záměrů rezortu informatiky měl být právě Portál veřejné správy.
JAK NA CERTIFIKÁT Nejrozsáhlejší síť míst, kde se dá pořídit kvalifikovaný certifikát, který slouží k vygenerování zaručeného elektronického podpisu, má Česká pošta. U dvou dalších certifikačních autorit se postup pouze mírně liší. Na webových stránkách společnosti http://qca.postsignum.cz//www/ generators.php si vygenerujete dvojici klíčů a žádost o certifikát. Na webu vyplníte do objednávky certifikačních služeb osobní údaje. Objednávku dvakrát vytisknete a podepíšete, vygenerovaný certifikát uložíte na disketu. S objednávkou, disketou a případně seznamem žadatelů se dostavíte na kontaktní místo. Zde předložíte doklady potvrzující údaje uvedené v certifikátu (výpis z obchodního rejstříku, zakládací listinu, občanský průkaz a podobně). Získáte certifikát uložený na disketě spolu s certifikáty autority PostSignum. Nainstalujete je do aplikace, v níž jste vygenerovali klíče. Certifikát je platný jeden rok, poté musíte vygenerovat nový klíčový pár a nechat si vydat nový certifikát opět na některém z kontaktních míst. MOŽNOSTI E-KOMUNIKACE
BEZ PROBLÉMŮ daň z nemovitosti a daň silniční -http://adis.mfcr.cz/adis/jepo/menuhlav niramce.htm nebo z Portálu veřejné správy (portal.gov.cz) evidenční listy důchodového pojištění zaměstnanců pro Českou správu sociálního zabezpečení - portal.gov.cz přihlášky a odhlášky k nemocenskému pojištění pro ČSSZ - portal.gov.cz komunikace se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou - přes portál https://portal.vzp.cz povinné údaje do statistiky Intrastat - portal.gov.cz nebo www.cs.mfcr.cz/cmsgrc S PROBLÉMY daně z příjmu právnických a fyzických osob, DPH (přílohy je však nutné poslat v papírové formě) -http://adis.mfcr.cz/adis/jepo/menuhlav niramce.htm nebo přes Portál veřejné správy (portal.gov.cz)některé typy celních deklarací - www.cs.mfcr.cz/cmsgrc podání žádosti o živnostenské oprávnění - elektronické podatelny jednotlivých živnostenských úřadů. Je však nutné doložit celou řadu dokumentů, ať už v „originále“, či v ověřené kopii, a to v současné době není podle ministerstva průmyslu a obchodu technicky zvládnutelné LETOS ZAČNE FUNGOVAT výkazy pro Český statistický úřad -portal.gov.cz zápis do obchodního rejstříku - www.justice.cz výpis z rejstříku trestů - portal.gov.cz výpis z katastru nemovitostí http://katastr.cuzk.cz/index.jsp KDE A ZA KOLIK ZÍSKÁTE CERTIFIKÁT Certifikační autorita PostSignum QCA České pošty
(http://qca.postsignum.cz) - 190 korun První certifikační autorita
(www.ica.cz) Standard - 752 korun Comfort (na čipové kartě) - 1728 korun za jeden až devět kusů, 1663 korun za 10 a více kusů Certifikační autorita Eidentity**
(www.eidentity.cz) - 702 korun
Poznámka: Certifikát může být uložen buďto v počítači, nebo na čipové kartě.