Na počátku bylo zadání pro studenty z ateliéru produktového designu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, na konci je téměř ideální kolo do městského provozu. Mladý designér Tomáš Varga vymyslel a zrealizoval projekt, jenž může přispět k tomu, že se v budoucnu stane cesta na bicyklu do práce nebo do školy po městě nejoblíbenější formou dopravy. Kola Dowtown se navíc brzy začnou vyrábět sériově.
„Downtown byl můj nápad, který vznikl v ateliéru u pánů Froňka a Němečka z designového studia Olgoj Chorchoj. Zadání,pohyb v městském prostředí pouze s užitím lidské síly‘ svádí k různým experimentům, ale já a čtyři mí kolegové jsme nakonec přesto nezávisle na sobě skončili u bicyklů se zjištěním, že je to nejefektivnější dopravní prostředek pro pohyb ve městě,“ vysvětluje produktový designér skupiny Mütanta. Tomáš Varga nevymýšlel nic převratného – cílem nebylo navrhnout kolo, které by bylo rychlejší, mělo dokonalejší aerodynamické parametry nebo bylo vyrobeno z kvalitnějšího materiálu. Podstatou bylo to, co on sám nazývá „sociální inovací“. Nápad, jak kolo přiblížit městskému prostředí, jeho požadavkům a životnímu stylu člověka, který na něm jezdí.
Prototyp k zátěžovému testu
„Položil jsem si otázku, co cyklista potřebuje ve městě nejvíc. Každý den s sebou táhnete nějakou tašku. Na kolech máte různé typy nosičů, tašek přes rameno, baťohů, populární jsou dnes i vozíky za kola, ale z mého pohledu dosud neexistovalo řešení, které spojuje eleganci a praktičnost, aby člověk, který přijede do práce, nevypadal, jako když přijel s těžkou bagáží z padesátikilometrové túry,“ říká Varga. Tomáš Varga, který začal obsáhlými rešeršemi, zjistil, že různých inovativních produktů pro cyklisty je řada. Ten, k němuž nakonec sám dospěl, je ovšem unikátní. Po čtyřech letech byl vyroben prototyp, jehož rámovou konstrukci svařoval se svým týmem Robert Štěrba, legenda ve výrobě bicyklů, pětinásobný držitel titulu mistra republiky a medailista z MS v dráhové cyklistice.
Tomáš Varga (28) |
---|
Produktový designér. Vystudoval střední grafickou školu v Jihlavě a Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze (2005 až 2012). V současnosti je členem designérského studia Mütanta. Je designérem nábytkářské firmy Master and Master a autorem projektu Downtown, kola pro městský provoz. Se svými díly se zúčastnil řady výstav a workshopů. |
„Rámová konstrukce je podobná jako u ostatních kol, jen jsem vypustil klasický přední triangl a nahradil jej obdélníkem, ve kterém je zavěšena speciální taška. Ta je tak chráněna přímo v rámu kola. Důležitý je moment úložného prostoru přímo v těžišti. Rám je možné osadit jakýmikoli standardními komponenty a na kostru vymýšlet mnoho variant tašek. Jedna může být například subtilní jako diplomatka, pak taška větších rozměrů nebo něco pro školáky a la školní brašna,“ přibližuje designér. Náklad v těžišti znamená podle Tomáše Vargy paradoxně lepší jízdní vlastnosti. Pro toho, kdo třímá řídítka, pak jistější jízdu – kolo má prý i větší stabilitu. A jaké jsou další zvláštnosti unikátního prototypu? Především jde o menší, čtyřiadvacetipalcová kola, místo řetězu má kolo ozubený řemen a zatím pouze jeden převod.
Sériová výroba? Více variant
V případě sériové výroby by bylo možné vyrábět stroj v celé řadě variant. „Model, který připravujeme do výroby, bude mít třírychlostní nábojovou převodovku, nepatrně užší pneumatiky, nové komponenty, stojan a samozřejmě blatníky.“ Tomáš Varga připouští, že je Praha, pro niž byl prototyp koncipován, kopcovitá, přehazovačka s 21 nebo 24 převody je ale podle něj pro jízdu městskými ulicemi a cyklostezkami zcela zbytečná. Sám jezdí na kole Downtown denně a nemůže si jej vynachválit. „V současné době již má projekt svého investora a připravujeme sérii asi první stovky kol. Už v pilotní sérii budeme nabízet i variantu s menšími koly o 20 palcích. Pak bude následovat řešení sníženého rámu pro dámy, kde bude taška uložená na jiném místě. Projekt ponese vlastní značku, jejíž filozofií bude udržet stěžejní výrobu na domácí půdě,“ popisuje Varga. Pro otce projektu je důležité především to, aby se dospělo k rozumné prodejní ceně. Pod 20 tisíc by se cena nového kola přesto zřejmě nedostala.
Přečtěte si další portréty podnikavců, kteří nás nadchli:
Ovocné kytice: Zastíní pugét růží? Dorty jako detailní ruční práce Profesionálně vybrané auto z druhé ruky