Menu Zavřít

Přijmeme manažera, zn. na rok

1. 3. 2012
Autor: profit

Firmy sice přijímají nové manažery, zpravidla ale jen jako náhradu za ty stávající a k tomu ještě pouze na dobu určitou. Platy letos patrně neporostou. A čerství absolventi stále nabízejí jiné dovednosti, než firmy potřebují. Taková je aktuální situace na trhu práce.

Foto: Profimedia.cz

Pětadvacetiletá Eva zažila dva roky po sobě tutéž zkušenost. Byla přijata na post manažerky pobočkové sítě obchodního řetězce, a to pokaždé na dobu určitou. Po uplynutí jednoho roku, na který byla smlouva podepsána, si musela hledat nové místo. „V obou firmách došlo zároveň i k obměně v nejvyšším vedení. Nový šéf si přivedl své lidi a neřešil, kdo z nás pracuje dobře a kdo špatně,“ popisuje Eva. Zároveň dodává, že najít dnes práci vedoucí pobočkové sítě a dostat smlouvu na dobu neurčitou je téměř nemožné. „Tudíž nikdy nevíte, co vás za rok čeká. Navíc to pak v životopisu vypadá, že si neumíte práci udržet.

Firmy přestávají riskovat

Úvazky na dobu určitou jsou podle personalistů jednoznačně aktuálním trendem při přijímání lidí do středního a vysokého managementu. „V roce 2011 se tento fenomén velmi rozšířil,“ potvrzuje Aleš Křížek, ředitel společnosti Robert Half International pro ČR.

Zatímco uchazeče o práci může tento jev poněkud znepokojovat, pro tuzemský trh práce je podle Křížka prospěšný. Přijmout pracovníka na dobu neurčitou je totiž pro firmy v dnešní nelehké době značně riskantní. Případné propuštění těchto zaměstnanců je podle zákoníku práce celkově složité a vyjde velmi draho. V případě smlouvy na dobu určitou tyto starosti odpadají, a firmy tak přijímají daleko více lidí, než kdyby tuto možnost neměly.

S tím souvisí i další aktuální trend, kterým je podle Křížka agenturní zaměstnávání, tedy jakési půjčování specialistů na časově omezené projekty. Pracovníky v těchto případech zaměstnává specializovaná agentura. Jejich zapůjčení sice vyjde firmu měsíčně dráž než stálý zaměstnanec, na druhou stranu se s dotyčným bez problému „rozloučí“ ve chvíli, kdy už ho nepotřebuje.

Nejlépe placeni jsou programátoři

V letošním roce budou navíc zaměstnavatelé v porovnání s loňskem při otevírání nových pozic ještě opatrnější. „Nábory nových zaměstnanců budou probíhat zejména jako náhrady za stávající zaměstnance,“ předpovídá Křížek. V důsledku toho neočekává v průběhu letošního roku ani výrazný nárůst mezd.

Zato loni si řada zaměstnanců polepšila. Vyplývá to alespoň z výsledků průzkumu Salary & Benefits Guide 2011–2012, které společnost Robert Half zveřejnila v polovině února.

Loňský rok přinesl napříč všemi sledovanými obory na tuzemském pracovním trhu nárůst mezd specialistů,“ přibližuje výsledky průzkumu Křížek. Mezi nejlépe placené pozice patřili loni – stejně jako v roce 2010 – seniorní Java vývojáři a architekti, databázoví administrátoři a vedoucí týmů pro vývoj softwaru. „Měsíční hrubá mzda se u těchto pozic v loňském roce pohybovala mezi 50 až 90 tisíci korunami,“ říká Křížek.

Vedle oblasti IT rostly loni platy také v administrativě, logistice, u obchodních pozic v FMCG (rychloobrátkové zboží) a u specifických technických pozic.

Ekonomy nepotřebujeme

FIN25

V loňském roce se podle zmíněného průzkumu otevřelo více pracovních možností čerstvým absolventům vysokých škol. Tato na první pohled dobrá zpráva, ale ještě neznamená, že mladí vzdělaní lidé konečně po několika letech vymizí z front na úřadech práce. Firmy zaprvé striktně vyžadují dostatečnou praxi získanou už během let studia. Jednoznačně největší šanci najít dobré místo navíc mají absolventi technických oborů, kterých je na trhu nedostatek. „Trh je doslova zaplaven absolventy humanitních a ekonomických oborů, pro něž není dostatek vhodných příležitostí, zatímco jinde kvalifikovaní lidé citelně scházejí. Zatím bohužel nic nenasvědčuje tomu, že by v nejbližší době mělo dojít k výraznější změně k lepšímu,“ konstatuje Ondřej Mysliveček ze společnosti LMC, provozovatele portálů Jobs.cz a Práce.cz.

Jeho slova potvrzují i samotní zaměstnavatelé. „Dlouhodobě sledujeme trend nedostatku absolventů s technickým vzděláním, ať vysokoškolským, tak absolventů učebních oborů,“ říká Radka Bürgerová, koordinátorka personálního marketingu společnosti Škoda Auto. Firma se proto snaží pro technické obory nadchnout alespoň nastupující generaci studentů například komunikací na sociálních sítích.

  • Našli jste v článku chybu?