V tuzemsku je nyní 300 dodavatelských firem pro automobilový průmysl Japonská společnost Sumitomo Light Metal Industries je dalším investorem, kterého přilákal rozvíjející se automobilový průmysl v ČR. V České republice je podle generálního ředitele agentury CzechInvest Martina Jahna zcela jistě prostor pro třetí automobilový závod.
V tuzemsku je nyní 300 dodavatelských firem pro automobilový průmysl
Japonská společnost Sumitomo Light Metal Industries je dalším investorem, kterého přilákal rozvíjející se automobilový průmysl v ČR.
V České republice je podle generálního ředitele agentury CzechInvest Martina Jahna zcela jistě prostor pro třetí automobilový závod. „V roce 2005 bude ČR na úrovni Španělska, ale Belgie stále vyrobí více vozů v přepočtu na hlavu,“ uvedl minulý týden na konferenci o automobilovém průmyslu ve střední Evropě. V roce 2005 již budou v tuzemsku vyrábět dvě společnosti, a to domácí Škoda Auto a T oyota-PSA. Uplatnění nové automobilky by podle předsedy představenstva Škody Auto V ratislava Kulhánka záleželo na velikosti závodu. „Česká republika není až tak velká,“ řekl Kulhánek s tím, že konkurence se nebojí, neboť se s ní již střetává za hranicemi. Například korejské automobilky jsou v EU zatíženy cly, takže snížení cen vede přes vybudování závodu v Evropě. „Hyundai by byl konkurent daleko silnější,“ prohlásil Kulhánek k chystanému závodu T oyoty a PSA v Kolíně. T řetí automobilka by zřejmě přitáhla další dodavatele, kterých je v tuzemsku již téměř 300, z toho 130 zahraničních. Zaměstnávají 110 tisíc lidí a roční tržby přesahují šest miliard eur (přes 180 miliard korun). Podle objemu investic v českém automobilovém průmyslu vede Japonsko (44 procenta celkových investic), následují Francie (32 procenta) a Německo (16 procent). Přes 61 procenta investic zamířilo přímo do výroby vozidel.
Přichází další Japonec
Japonská firma Sumitomo Light Metal Industries (SLMI) postaví v průmyslové zóně v Benátkách nad Jizerou závod na výrobu hliníkových forem pro klimatizační jednotky do osobních aut. „Investice Sumitomo Light Metal Industries v Benátkách, která v počátečním objemu převýší 400 milionů korun, bude prvním výrobním závodem této společnosti v Evropě a přinese s sebou minimálně 100 nových pracovních míst,“ uvedl generální ředitel Czechinvestu Martin Jahn. Předpokládaným termínem zahájení výroby je leden 2004. SLMI založí v ČR dceřinou společnost Sumikei Czech, s.r.o. Zákazníky nového závodu budou výrobci klimatizačních systémů pro automobilový průmysl v západní a střední Evropě. SLMI byla založena v roce 1897 a patří mezi nejstarší výrobce hliníkových výrobků na světě. Firma má tři výrobní závody v Japonsku, po jednom v Malajsii, Indonésii, Číně, Austrálii a Mexiku. Celkem zaměstnává kolem 6000 zaměstnanců.
Ronal zamířil do Pardubic
Lucemburská holdingová společnost Ronal prostřednictvím své tuzemské pobočky oznámila, že kvůli odporu části obyvatel a problémům s územním plánem nebude investovat v Hradci Králové, ale že svůj závod na litá automobilová kola za asi 1,4 miliardy korun postaví v Pardubicích. T ovárna má vytvořit asi 500 pracovních míst a ročně vyrábět asi 1,5 milionu kol. Pardubice předpokládají, že by Ronalu mohly pozemky prodat příští rok na podzim. Za deset hektarů by jim měl zaplatit 40 miliónů korun. Půjde-li vše hladce, chce Ronal v Pardubicích začít stavět přibližně do jednoho roku. Doba výstavby včetně instalace technologie je plánována na zhruba 16 měsíců. Ředitel společnosti Ronal ČR Jiří Hnízdo však uvedl, že pokud by stát nepovolil přesunutí investiční pobídky na továrnu z Hradce Králové na jinou lokalitu, hrozilo by, že projekt Ronalu bude v ČR zastaven. Ronal na továrnu již získal státní investiční pobídky.
PSA začíná stavbu v Kolíně
Společnosti PSA a Toyota začínají po skončení pozemních prací budovat automobilový závod v Kolíně a přijímat první manažery. V červenci 2004 má v podniku pracovat 1500 lidí. „Plného stavu 3000 zaměstnanců má dosáhnout v polovině roku 2005,“ uvedl minulý týden prezident Toyota Peugeot Citroen Automotive Czech (TPCA) Masatake Enomoto. Celkové investiční náklady projektu mají v Česku dosáhnout 1,3 miliardy eur (asi 40 miliard korun), z toho 900 milionů eur činí investice v Kolíně. Produkce bude dosahovat 320 000 malých vozů ročně. V ýroba začne v únoru 2005. V ýběr všech subdodavatelů očekává TPCA počátkem příštího roku. Nyní již jsou vybrány zhruba dvě třetiny dodavatelů.
Vzhůru na francouzský trh
Český vývoz do Francie utěšeně roste, přičemž mu vévodí subdodávky pro tamní rozsáhlý automobilový průmysl. T y se na loňském exportu přes 54 miliardy korun podílely více než 14 procenty. „Francouzský trh je obecně saturovaný se silnou konkurencí, ceny jsou zde však nižší než například v Německu,“ říká ředitelka pařížské kanceláře vládní agentury CzechTrade Lucie Pazderová. Francouzské firmy opouštějí vlastní výrobu a hledají subdodavatele. Problémem tamních firem je pracovní týden trvající pouze 35 hodin, což může vést ke ztrátě schopnosti konkurovat zahraničním firmám. Francouzi se rovněž potýkají s nedostatkem kvalifikované pracovní síly, zejména vyučených lidí v technických oborech.
Největším investorem v českém automobilovém průmyslu je bezkonkurenčně Japonsko, s odstupem následují Francie a Německo.
ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV