Pojišťovny zaznamenaly v prvním pololetí v rámci povinného ručení o pět procent škod více než ve stejném období loni. Také objem škod vzrostl v tomto období o nejméně pět procent.
Autor: Martin Siebert
Nejdůležitějším ukazatelem u povinného ručení je objem škod, které při nehodách vznikly a které bude z povinného ručení pojišťovna poškozeným nahrazovat. Některé z 15 pojišťoven, které poskytují produkt zákonného pojištění odpovědnosti za provoz motorového vozidla, již svou cenovou politiku na příští rok zveřejnily, jiné ještě vyčkávají. Jisté je, že základní sazby povinného ručení se opět o něco zvýší, motorista, který v minulém roce nezpůsobil žádnou dopravní nehodu, zaplatí za toto pojištění méně. To se samozřejmě týká i firemních flotil, u kterých pojišťovny obvykle uplatňují individuální přístup.
Sleva na pojištění není zadarmo
Základním nástrojem všech pojišťoven na trhu povinného ručení je segmentace řidičů podle jejich chování na silnicích. Už léta platí známý fakt, že ten, kdo nezpůsobuje žádné dopravní nehody, platí na povinném ručení méně. Navíc dobrý řidič je pro pojišťovny terno, a tak si ho snaží předcházet. Například ČSOB Pojišťovna nabídku pro rok 2010 doplnila o nově koncipovanou „slevu dobrého řidiče“, která novým zákazníkům zlevní povinné ručení o 30 procent. A díky dalším bonusům a cenovým zvýhodněním může výsledná cena pojištění odpovědnosti z provozu vozidla klesnout dokonce na necelou čtvrtinu základní sazby.
Již dávno také neplatí, že jedinou posuzovanou veličinou při stanovení sazby povinného ručení je objem motoru. Naopak – pojišťovny stále více zdokonalují svá segmentační kritéria. Jednou z posledních novinek je segmentace podle rizikových skupin řidičů, což však podle Renaty Werklíkové z Generali Pojišťovny rozhodně neznamená, že by samotná příslušnost k rizikové kategorii znamenala automatické navýšení pojistného. Nutno podotknout, že segmentovat podle několika kritérií začne letos i Česká pojišťovna, která se tomu dlouho bránila.
Samozřejmostí je dnes více produktů
Již dávnou minulostí jsou doby, kdy povinné ručení nabízela jedna pojišťovna, případně kdy pojišťovny nabízely svým klientům jeden jediný produkt. Dnes už jsou portfolia jednotlivých pojišťovacích domů v tomto směru velmi bohatá. Již zmíněná Česká pojišťovna přichází na trh s balíčkem povinného ručení a cestovního pojištění, pokud budou mít její klienti i havarijní pojistku, získají navíc i pojištění poplatku za pobyt v nemocnici. Pojišťovna Uniqa zase rozlišuje mezi svými pojištěnci ty, kteří jezdí většinou jen na území České republiky, pro něž má levnější produkt Ekonom. Allianz pojišťovna připravila na příští rok jubilejní bonus za desetiletý bezeškodní průběh, slevy pro rodiny s dětmi a úrazové pojištění pro děti ve vozidle zdarma. Česká podnikatelská pojišťovna pak nabízí v rámci balíčku Autopojištění Combi Plus společné sjednání povinného ručení, havarijního pojištění a dalších typů doplňkových připojištění – skel, zavazadel, nákladů na pronájem náhradního vozidla, přírodních rizik, úrazu, rozšířených asistenčních služeb a léčebných výloh.
Přicházejí nové služby
Pojišťovny se snaží jednotlivé nabídky povinného ručení pro své klienty stále více zatraktivnit. Některé je proto spojují například s havarijním pojištěním či dalšími službami, jako jsou asistenční služby. Pojišťovna Uniqa například nabízí k povinnému ručení servis MeteoUniqa, což je systém varováni pomocí SMS nebo e-mailu vždy, když se bude blížit lokální extrémní výkyv počasí. Také Triglav pojišťovna nabízí bezproblémovým řidičům speciální odměnu – možnost kopírovat bonusy z povinného ručení na havarijní pojištění. Nová nabídka se přitom vztahuje i na bonusy z jiných pojišťoven. Většina nabídek pojišťoven se týká jak soukromých majitelů vozidel, tak i firemních autoparků s několika kusy či několika tisíci motorových vozidel. Pojišťovny jsou dnes připraveny na poskytování služeb šitých přímo na míru konkrétním klientům.