Test
Korejská KIA je na českém trhu jedním z největších a nejnebezpečnějších konkurentů domácí Škody Auto. Její zbraní jsou totiž nízké ceny. Mezi automobily nižší střední třídy se Škodě Octavia nedávno postavil vylepšený model Shuma II. Vůz dostal nové nárazníky, díky nimž narostl o pět centimetrů na celkových 4525 milimetrů. Dvě dvojice předních samostatných reflektorů se sloučily a dostaly kryt z čirého skla. Jinak stroj navazuje vzhledově na předchozí verzi prakticky beze změn. V nabídce jsou dvě karosářská provedení, a to čtyřdveřový sedan a pětidveřový liftback. Nejlevnější sedan se zážehovým motorem o obsahu 1,6 litru pod kapotou vyjde na 369 980 korun, což je o zhruba osmdesát tisíc korun méně, než stojí srovnatelná Octavia 1,6i ve výbavě Ambiente.
Týdeník EURO ale otestoval nejsilnější verzi Shumy II. - liftback s benzinovým motorem 1,8 po kapotou, který se prodává za 429 980 korun. Přesto je to pořád o dvacet tisíc korun méně, než stojí „jednašestková“ verze od Škody Auto. Korejský vůz nabízí zhruba stejně místa na předních sedadlech, při poměřování prostoru pro nohy cestujících na zadních sedácích jasně vítězí. Na druhé straně má o něco menší kufr než český vůz.
Co se týče jízdních parametrů, je „Korejec“ poměrně svižný, pokud se mu hodně šlape na krk. Agregát je potřeba roztáčet, ale zato dokáže vyvinout rychlost 196 kilometrů v hodině. Podvozek sedí perfektně do zhruba 150kilometrové rychlosti, pak už trochu ztrácí jistotu.
V rychlostech nad 120 kilometrů se projeví zřejmě hlavní slabina vozu – značná hlučnost motoru. Zapínat si na dálnici rádio je prakticky zbytečné. Slouží to pouze k tomu, aby si řidič uvědomil, co myslel Bohumil Hrabal slovním spojením příliš hlučná samota. Zatímco domácí octavia už má odhlučnění interiéru dávno vyřešené, Korejci mají co dohánět. Ještě ke spotřebě – v této oblasti patří Shuma 1.8 GS spíše k průměru. Kombinovanou spotřebu uvádí výrobce ve výši devíti litrů na sto kilometrů jízdy. Kdo chce šetřit, ať si radši koupí slabší 1,6, který si vyžádá o litr méně.
KIA Shuma II 1.8 GS
(testovaná verze)
Motor zážehový čtyřválec
Zdvihový objem 1793 cm3
Nejvyšší výkon 84,3 kW
Převodovka manuál, 5 stupňů
Objem zav. prostoru 478 litrů
Nejvyšší rychlost 196 km/h
Průměrná spotřeba 9 l/100 km
Cena 429 980 Kč