Menu Zavřít

Příliš klidné období

25. 8. 2005
Autor: Euro.cz

Volkswagen

MM25_AI

PRAHA (tpk) - Prosadit takové změny ve Volkswagenu, které by koncern výrazně nasměrovaly na cestu zisku, se stále nedaří. Plán šéfa divize VW Wolfganga Bernharda ForMotion Plus, díky němuž by koncern měl uspořit do roku 2008 čtyři miliardy eur a dosáhnout na konci období zisku před zdaněním ve výši 5,1 miliardy, má potíže hned na počátku. Rozhovory vedení s radou zaměstnanců se totiž minulý týden zasekly, neboť pracovníci nechtějí přistoupit na nový systém směn. Na jeho základě by se práce v továrně ve Wolsburgu rozložila ze současných čtyř dnů v týdnu na pět a odpadly by noční směny s příplatky. Zaměstnanci trvají na tom, že by vedení mělo raději organizovat práci efektivněji.
Úspory se tedy zatím nekonají a Volkswagen má potíží stále víc. Hovořil o tom i šéf koncernu Bernd Pischetsrieder na londýnském setkání s analytiky minulý týden. „Hlavním problémem koncernu Volkswagen je, že na základě současné struktury nákladů není schopen dosahovat zisku ve Spojených státech ani udržet někdejší ziskovost čínských operací,“ uvedl Pischetsrieder a dodal: „Pokud nedokáže největší evropská automobilka vydělávat na exportu modelu Passat vyráběného v německém Emdenu do Spojených států, pak taková továrna nemá dlouhodobou budoucnost.“ Tím však nesdělil nic nového. Analytici, kteří očekávali prohlášení ohledně výrazného snižování nákladů až po propouštění německých zaměstnanců, byli zklamáni. Do Wolfganga Bernharda, o němž se mluví jako o možném budoucím šéfovi celého koncernu, nadále vkládají největší naděje.
Ve Spojených státech doplácí Volkswagen na silné euro a neuspokojivé prodeje svých modelů. Tamní divizi se proto s velkou pravděpodobností nepodaří dostat se do černých čísel ani v příštím roce. Zostřená konkurence v Číně zase měla za následek pokles zisků koncernu v zemi. V Evropě přesto Volkswagen pokračuje v produktové ofenzivě. V Česku letos na trh uvedl modely Passat, Golf Plus, nové Polo či Fox. Aktuální novinkou je Volkswagen Jetta, jenž je sedanem na základě Golfu a v minulé generaci se v Evropě prodával pod názvem Bora. Vůz vyráběný v mexické Pueble se oficiálně do showroomů dostane 25. října.

  • Našli jste v článku chybu?